چرا پوست برخی خانم ها به بدلیجات حساسیت دارد؟

طلا و جواهر اقتصاد 100 : بهتر است پیش از اقدام به پرس‌وجو از قیمت گردنبند کارتیر مردانه و خرید آن در رابطه با علل حساسیت بدلیجات اطلاعاتی بدست آوریم.

چرا پوست برخی خانم ها به بدلیجات حساسیت دارد؟

علل حساسیت پوست به بدلیجات

 اغلب تصور عموم آن است که حساسیت بدلیجات ناشی از داشتن حساسیت به مواد سازنده می‌باشد، مثلا حساسیت به فلز یا استیل؛ اما واقعیت چیز دیگریست. مواد تشکیل‌دهنده این بدلیجات ترکیبی از چند نوع ماده گوناگون می‌باشد. این ترکیبات زیان بار باعث ایجاد حساسیت پوستی در افراد می‌گردند. درواقع می‌توان گفت علت اصلی حساسیت بدلیجات بیشتر به آبکاری و روکش و گا‌هی به آلیاژ‌های استفاده شده در آن‌ها مربوط می‌شود. مواد حساسیت زایی که در بدلیجات به طور معمول استفاده می‌شود:

مس

در رابطه با حساسیت به بدلیجات چنانچه نسبت به مس حساسیت دارید؛ احتمال دارد به آلیاژ‌های فلزی که شامل مس می‌باشند نیز حساس باشید. نظیر رزگلد که حاوی مخلوطی از طلا و مس برای رسیدن به رنگ زیبای آن می‌باشد.

کبالت

کبالت فلزی با طول عمر دراز و بسیار مراتب سرسخت‌تر از پلاتین است که به خاطر قیمت مناسب و تحمل‌پذیری زیاد در مقابل خط و خش مورد توجه شرکت‌های ساخت زیورآلات و بدلیجات واقع ‌شده است.

نیکل

نیکل، فلز سفید و نقره‌ای رنگ می‌باشد که در طبیعت پیدا می‌شود. این فلز برای ساخت اجزای فلزی بدلیجات نظیر دستبندها، حلقه‌ها و … به شکل گسترده کاربرد دارد.

کادمیوم

کادمیوم فلزی که باعث ایجاد سرطان می‌شود در بدلیجات بکار می‌رود. این فلز برای برای محیط زیست هم سمی است. چنانچه کادمیوم در بدن انسان جمع گردد باعث آسیب دیدن کلیه‌ها می‌شود و در نهایت فرد با پوکی استخوان مواجه خواهد شد. کادمیوم در زیورآلات استفاده می‌شود تا زرق و برق را در فلز بیشتر کند و از جهتی باعث سنگین‌تر شدن جواهرات می‌شود.

سرب

سرب به‌عنوان یک فلز می‌تواند باعث آسیب به سیستم عصبی شود و ضعف در رشد فکری و عملکرد به خصوص در کودکان را ایجاد کند. برای ساخت فلزات سنگین‌تر و ساده‌تر در جواهرات از سرب استفاده می‌شود. در جواهرات، سرب در بخش پلاستیکی بکار می‌رود.

کرومات پتاسیم

تقریبا ۸% مردان و ۲% زنان ایرانی به دی کرومات پتاسیم حساس می‌باشند. کرومات‌ها در صنعت کاربرد بیشتری دارند و اغلب در صنایع رنگ‌سازی، نقاشی، سیمان سازی، صنایع چرم‌سازی و الکترونیک استفاده می‌شوند.

برنج

اغلب برنج که با نقره استریل یا طلا پوشانده شده است، به عنوان فلز پایه‌ای بکار گرفته می‌شود. چنانچه پوستتان بعد از گذاشتن گردنبند یا گوشواره‌ها سبز شود، نشان‌دهنده وجود مقداری برنج در ترکیب فلزی آن زیورآلات است. از آنجاییکه برنج در حقیقت آلیاژ مس و روی می‌باشد، چنانچه به برنج حساسیت دارید به احتمال زیاد به مس هم حساس می‌باشید.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما