اکونومیست هشدار داد: خبرهای خوب اقتصادی مانع رکود نمی‌شوند

اقتصاد 100- پس از سه سال پر هرج و مرج، سرمایه گذاران دلایل متعددی برای خوشحالی در مورد اقتصاد جهانی دارند. در آمریکا تورم در حال کاهش است و امیدها به "فرود نرم" را افزایش می دهد، که در آن رشد قیمت بدون رکود تحت کنترل قرار می گیرد. شانس به اروپا لبخند زده، جایی که یک زمستان عمدتاً گرم باعث کاهش شدید قیمت انرژی شده است. و اقتصاد چین که از سیاست مخرب "کووید صفر" شی جین پینگ رها شده، در آستانه بازگشت است. بازارها شاد هستند. شاخص s&p 500 سهام آمریکا از ابتدای سال تاکنون 5 درصد افزایش یافته است. قیمت سهام در اروپا و بازارهای نوظهور حتی بیشتر نیز شده است.

اکونومیست هشدار داد: خبرهای خوب اقتصادی مانع رکود نمی‌شوند

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100 به نقل از اکونومیسیت، افسوس که برای اعلام پایان دادن به مشکلات اقتصاد جهانی خیلی زود است. در آمریکا قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه دسامبر کاهش یافت و تورم سالانه ممکن است امسال به دلیل ارزان‌تر بودن انرژی و کالاها به کمتر از 2 درصد برسد. با این حال، همانطور که رشد قیمت ها در حال کاهش است، رشد تولید ناخالص داخلی نیز کاهش می یابد. خرده فروشی و تولید صنعتی در ماه دسامبر کاهش یافت و شاخص های اصلی تولید به شدت کم شدند که معمولاً نشان می دهد رکود نزدیک است. سالم ترین بخش اقتصاد بازار کار است. اما تقاضای شدید برای کارگران کاملاً خبر خوبی نیست و ممکن است مهار تورم با این شرایط برای فدرال رزرو دشوار شود.

علیرغم اخراج های سرفصل شرکت های بزرگ فناوری، نرخ بیکاری در آمریکا تنها 3.5 درصد است و مطالبات جدید برای دریافت مزایای بیکاری به کمترین میزان خود در سه ماه و نیم گذشته رسیده است. رشد دستمزد سالانه طبق برخی معیارها کاهش یافته، اما در حدود 5 درصد باقی مانده است. در 24 ژانویه والمارت اعلام کرد که دستمزدهای اولیه را از 12 دلار در ساعت به 14 دلار افزایش خواهد داد. از آنجایی که بهره وری کارگران تنها حدود 1 درصد در سال رشد می کند، رشد سریع دستمزدها افزایش قیمت ها را بسیار فراتر از هدف تورم 2 درصدی فدرال رزرو نشان می دهد.

برخی از سیاست گذاران امیدوارند که شرکت هایی که سود آنها در سال 2021 افزایش یافت، بتوانند رشد سریع دستمزدها را بدون نیاز به افزایش بیشتر قیمت ها جذب کنند. با این حال، تا پاییز گذشته، حاشیه سود بالاتر تنها یک هشتم تورم دوران همه‌گیری را تشکیل می‌داد. با توجه به اینکه وال استریت انتظار درآمدهای ناامیدکننده ای را برای سه ماهه چهارم سال 2022 دارد، این نشان می دهد که شرکت ها قیمت ها را مطابق با هزینه های نیروی کار خود افزایش خواهند داد.

بازارها انتظار دارند که با کاهش رشد، فدرال رزرو ظرف یک سال کاهش نرخ بهره را آغاز کند. اما اگر فدرال رزرو در مورد کاهش تورم به 2 درصد و حفظ آن جدی باشد، باید تا زمانی که رشد دستمزدها کاهش پیدا کند، نرخ ها را بالا نگه دارد، حتی اگر این امر باعث رکود شود.

اگر آمریکا با رکود مواجه شود، احتمالا اروپا را نیز با خود همراه خواهد کرد. علیرغم کاهش قیمت انرژی، منطقه یورو نیز مشکل تورمی اساسی دارد، همانطور که در افزایش رشد دستمزدها مشهود است. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، هشدار داده است که برخلاف انتظارات سرمایه‌گذاران، نرخ بهره باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد. دلار قوی‌تر که با افزایش نرخ‌ها توسط فدرال رزرو ایجاد می شود، تورم وارداتی را افزایش می‌دهد و کار بانک مرکزی اروپا را سخت‌تر می‌کند و در عین حال رشد را در بازارهای نوظهور کاهش می‌دهد.

پایان سیاست کووید صفر در چین احتمال از بین رفتن زنجیره تامین را کاهش داده است. با این حال، بازگشت آن برای بقیه جهان که مشکل تورم دارد، نه کمبود هزینه، بدون مشکل نخواهد بود. واردات اضافی چین سوخت بیشتری را به اقتصادهای بیش از حد گرم می افزاید. ذخایر گاز اروپا تا حدی پر است زیرا تقاضای چین برای گاز طبیعی مایع در سال 2022 حدود 20 درصد کمتر از حد معمول خود بود. تقاضا در حال حاضر به احتمال زیاد باز می گردد، که می تواند باعث افزایش مجدد قیمت ها در زمستان آینده شود. از این رو کارشناسان باور دارند که تنها زمانی که دشمنان دوقلوی بازارهای کار بیش از حد گرم و بحران انرژی شکست بخورند، اقتصاد جهان از جنگل مشکلات خارج خواهد شد.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما