از ساعت خلبانی چه می دانید ؟ + تاریخچه جالب

طلا و جواهر اقتصاد 100 : از زمان پیدایش ساعت خلبانی مدت زمان زیادی می‌گذرد، اما هنوز بسیاری از ما این ساعت را خیلی خوب نمی‌شناسیم. ممکن است از خودمان بپرسیم چرا این ساعت‌ها ساخته‌شده‌اند؟ چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا تنها مختص خلبانان هستند؟ بهترین ساعت‌های خلبانی چه ساعت‌هایی هستند؟

از ساعت خلبانی چه می دانید ؟  + تاریخچه جالب

ساعت خلبانی چیست؟

ساعت خلبانی، ساعتی است که به طور خاص برای حمل‌ونقل هوایی و خلبانان ساخته‌شده است. امروزه در بسیاری از کشورهای جهان، ساعت‌های خلبانی به عنوان یک ترند و مد در صنعت ساعت مچی معروف هستند. خلبانان به دلیل شرایط خاصی که دارند، نیاز به یک مدل ساعت خاص دارند.

ساعت‌های خلبانی یک صفحه نمایش بزرگ و واضح دارند تا خلبانان بتوانند مطمئن باشند به ساعتشان به خوبی دید دارند. همچنین به دلیل مسافرت‌های بین کشوری زیادی که دارند، تکنولوژی‌های به کار رفته در ساعت‌های خلبانی، امکان زمان‌سنجی چندین منطقه زمانی را برای آن‌ها فراهم میاورد.

در بسیاری از موارد، ساعت‌های خلبانی می‌توانند به عنوان کرنوگراف هم استفاده شوند، یعنی به عنوان کرنومتر یا تایمر می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از آنجایی که خلبانان برای ناوبری به زمان‌بندی دقیق متکی هستند، به همین دلیل تمامی ساعت‌های خلبانی دارای دقت بالایی در زمان‌سنجی هستند. ساعت‌های خلبانی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در طیف وسیعی از شرایط مانند گرمای شدید و یا دمای انجماد بسیار بالا به راحتی دوام بیاورند.

همچنین این مدل ساعت‌ها می‌توانند در رطوبت بالا هم کار کنند و گاهی اوقات در برابر آب هم مقاوم هستند. از طرف دیگر، ساعت‌های طراحی شده برای هوانوردان دارای ویژگی‌های خاصی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در آسمان به راحتی عملکرد خود را حفظ کنند.

تاریخچه پیدایش ساعت‌های خلبانی

نخستین مدل‌های ساعت‌ خلبانی بین دو جنگ جهانی، یعنی زمانی که ساعت‌های مچی فقط توسط خانم‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفتند، به وجود آمدند. در آن زمان برای محاسبه زمان پرواز از ساعت‌های هوانوردی استفاده می‌شد، اما ازآنجایی‌که لازم بود در زمان جنگ جهانی ساعت پروازها را بسیار دقیق‌تر از قبل بدانند، ساعت‌ خلبانی اختراع شد.

اولین ساعت خلبانی ساخته‌شده، سانتوس دومنت نام داشت که توسط یک ساعت‌ساز ماهر به نام لوئیس کارتیر ساخته شد. لوییس کارتیر این ساعت را برای دوست خود که خلبان بود ساخت تا بتواند در پروازهایش از این ساعت استفاده کند. به‌تدریج برندهای مختلف تولید ساعت‌ خلبانی را به خط تولید خود اضافه کردند.

کمپانی سیکو هم که یکی از قول‌های صنعت سازی دنیا به شمار می‌رود از این قافله عقب نماند؛ به‌طوری‌که امروزه ساعت خلبانی سیکو به‌عنوان یکی از بهترین ساعت‌های خلبانی موجود در جهان شناخته می‌شود.

دلایل محبوبیت ساعت‌های خلبانی چیست؟

در گذشته، ساعت خلبانی یکی از ابزارهای مهم هر خلبانی محسوب می‌شد، اما امروزه اوضاع کمی فرق کرده است. در حال حاضر، این ساعت‌ها در هوانوردی کاربرد چندانی ندارند اما علاقه‌مندان به ساعت همچنان از انواع ساعت‌های خلبانی با برندهای مختلف استفاده می‌کنند. شاید با خود فکر می‌کنید که دلیل این همه محبوبیت چیست؟ این محبوبیت دلایل مختلفی دارد که از میان آن‌ها ۷ دلیل از همه مهم‌تر هستند.

1-طراحی زیبا و فوق‌العاده

بیشتر ساعت‌های کلاسیک خلبانی به روش اولیه طراحی می‌شوند. این ساعت‌ها صفحه‌هایی برای خواندن سریع زمان در تمام لحظات زندگی دارند. علائم و نشانه‌های روی صفحه این ساعت به راحتی قابل خواندن هستند. صفحه ساعت خلبانی قدیمی کنتراست بالایی دارد تا در شرایط کم‌نور هم خواندن آن آسان باشد.

علاوه‌ بر این، ساعت‌های خلبانی باید کریستالی ضدانعکاس نور داشته باشند تا نور خیره‌کننده را بازتاب ندهند و خوانایی ساعت بهبود پیدا کند.

2-کرنوگراف

کرنوگراف یکی از مکانیسم‌های ضروری ساعت خلبانی اصل است. این قابلیت به خلبان امکان می‌دهد تا زمان سپری‌شده برای هوانوردی، مصرف سوخت یا سایر کارهای مهم را بسنجد و اندازه‌گیری کند. کرنوگراف باید دارای شماره‌گیری‌های فرعی برای اندازه‌گیری زمان به ساعت، دقیقه و ثانیه باشد و حتی هنگام پوشیدن دستکش نیز باید این قابلیت به راحتی قابل استفاده باشد.

3-GMT یا تابع منطقه زمانی دوگانه

برای خلبانانی که اغلب در مناطق زمانی مختلف سفر می‌کنند، قابلیت GMT یا تابع منطقه زمانی دوگانه یک قابلیت ارزشمند است. این مکانیزم به خلبان امکان می‌دهد تا به‌راحتی زمان را در دو منطقه زمانی مختلف پیگیری کند و مطمئن شود که همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود. این موضوع باعث می‌شود که اختلاف زمانی مناطق مختلف باعث سردرگمی خلبان نشود.

4-ماندگاری بالا

یک ساعت خلبانی باید طوری طراحی شود تا در برابر سختی‌های پرواز و فرسودگی روزانه مقاومت کند. ساعت‌های خلبانی قاب‌های بادوام، کریستال مقاوم در برابر خش و بند محکم دارند. این ساعت در برابر رطوبت مقاوم است و همه این ویژگی‌ها در کنار یکدیگر باعث می‌شوند که ساعت خلبانی به ساعتی بادوام تبدیل شود.

5-ساعتی برای علاقه‌مندان به اکسسوری‌های پیچیده

یک ساعت خلبانی خوب جذاب و دیدنی است. مواد به کار رفته در آن، قابلیت‌ها و البته قیمت آن بسته به برندش متفاوت خواهد بود. کسانی که می‌خواهند سلیقه و استایل خاص خود را به نمایش بگذارند، از داشتن ساعتی با این خصوصیات استقبال می‌کنند.

6-نماد جسارت و شجاعت

ساعت‌های خلبانی از دورانی حکایت می‌کنند که تنها شجاع‌ترین و جسورترین افراد می‌توانستند هواپیماها را هدایت کنند. اکنون و چندین دهه پس از آن دوران، این ابزار برای کسانی که به دنبال نمادی برای شجاعت و جسارت هستند، به کار می‌روند.

7-ساعتی مناسب هر موقعیت و فعالیت

ساعت‌های غواصی و خلبانی، هر دو در مدل‌های جدیدی عرضه می‌شوند که کاملا با سبک زندگی مدرن در تمام جنبه‌های آن سازگاری دارند. حتی ساعت‌های کلاسیک خلبانی نیز تقریبا برای هر موقعیت و استایلی مناسب هستند. ساعت‌های خلبانی با بندهای چرمی با استایل‌های گوناگون سازگار می‌شوند و می‌توانید از آن‌ها در هر موقعیتی و برای هر فعالیتی استفاده کنید.

بهترین ساعت‌های خلبانی

احتمالا بعد از آشنایی با ویژگی‌های برتر ساعت‌های خلبانی، به دنبال نام‌هایی هستید که بتوانید به آن‌ها اعتماد کنید و ساعتی با برند آن‌ها تهیه کنید. خوشبختانه، بسیاری از برندهای مطرح جهانی ساعت خلبانی طراحی و به بازار عرضه می‌کنند. در ادامه، بهترین مدل‌های ساعت خلبانی برندهای مختلف را می‌خوانید.

1-ساعت خلبانی برایتلینگ

برای کسانی که به دنبال ساعتی با بهترین عملکرد و زیبایی هستند، هیچ ساعتی برایتلینگ نمی‌شود. مدل‌های ساعت خلبانی این برند کیفیتی بهتر از یک ساعت خلبانی قدیمی دارند اما طراحی آن‌ها به سبک دوران مدرن است. مدل‌های مختلف ساعت این برند لوکس هستند و برای کسانی که می‌خواهند استایل شیک و جذاب خود را برای دیگران به نمایش درآورند، بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

مدل زنانه این ساعت صفحه‌ بزرگ کلاسیک با نشانگرهای زیبا دارد و قاب خیره‌کننده آن از جنس فولاد ضدزنگ است. این ساعت یک کرونومتر پیچیده دارد که برای خلبانان و علاقه‌مندان به تماشای ساعت بسیار مناسب است. در مجموع، طراحی این ساعت طوری در کاربردهای آن ترکیب شده که کمتر کسی می‌تواند به آن نه بگوید.

2-ساعت خلبانی همیلتون

ساعت‌های خلبانی می‌توانند اکسسوری مطابق مد روز باشند و همیشه شما را خوش‌استایل نگه دارند. مدل‌های ساعت خلبانی همیلتون نمونه‌هایی عالی برای اثبات این موضوع هستند. مدل‌های جدید این ساعت تمام ویژگی‌های چشم‌گیر مورد نظر در یک ساعت خلبانی را دارد و می‌توانید از ظاهر دوست‌داشتنی آن‌ها لذت ببرید.

برخی از مردم ساعت‌های تک‌رنگ را دوست دارند و برخی دیگر نمی‌توانند در برابر ساعت‌هایی با رنگ‌های روشن مقاومت کنند. برخی از مدل‌های ساعت خلبانی همیلتون که رنگ خاکستری دارند، نظر هر دو گروه را به خود جلب خواهند کرد. رنگ خاکستری این ساعت‌ها مانند ساعت‌های مشکی است اما انرژی خاص‌تری داد. علاوه‌براین، طراحی این ساعت‌ها طوری است که جزییاتی مانند عقربه‌های صورتی و تزیینات هماهنگ با آن دارند تا برای هر فرد شیک‌پوشی ملایم و دوست‌داشتنی به نظر برسند.

3-ساعت خلبانی ماراتن

ساعت‌های ماراتن با نمایش دقیق زمان به نیروهای متفقین در طول جنگ جهانی دوم، نامی برای خود دست‌وپا کردند. این برند مشهور ساعت‌های نظامی حالا ساعت‌های خلبانی محبوبی دارد.

ساعت‌های این برند از نوعی ماده کامپوزیت فیبرشل بسیار مقاوم در برابر ضربه تشکیل شده و دارای روکش مات سبک و رزین مانندی هستند. صفحه مشکی این ساعت‌ها و نشانگرهای سفید آن، خوانایی ساعت را ساده‌تر می‌کنند تا ساعت‌های برند ماراتن به یکی از شیک‌ترین و کاربردی‌ترین و بهترین ساعت‌های خلبانی دنیا تبدیل شوند.

4-ساعت خلبانی سیکو

ساعت سیکو یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین برندهای ساعت در دنیا است و نیازی به معرفی ندارد. طراحی ساعت خلبانی سیکو در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شده است اما همچنان مدل‌های قدیمی آن در قلب هواداران سیکو جایگاه‌ ویژه‌ای دارند. این ساعت مانند ساعت‌های سن مارتین طراحی ساعت‌های خلبانی را در قالبی کوچک‌تر و صفحه‌ای متفاوت با اعداد در مقیاس ۱۲ ساعته، همراه با آهنگ هشدار ۶۰ دقیقه‌ای ترکیب می‌کند.

5-ساعت خلبانی کاسیو مدل F91W

اگر کمی درباره کاربرد ساعت‌های خلبانی در دنیای واقعی پرس‌وجو کنید، متوجه خواهید شد که F91W قابل اعتماد در کابین هر خلبانی وجود دارد. این ساعت کرنوگراف، زنگ هشدار، صفحه نمایش واضح و نمایش زمان نظامی برای کسانی که آن را می‌خواهند، دارد. به‌علاوه، این ساعت را می‌توانید در هر جایی پیدا کنید که این خود یکی از دلایل اصلی محبوبیت ساعت کاسیو پس از سال‌هاست.

6-ساعت خلبانی سیتیزن

ساعت‌ سیتیزن بندهای چرمی با اعداد مختلف برای مقیاس‌های ۱۲ و ۲۴ ساعته دارند. کافیست به صفحه ساعت خلبانی سیتیزن عادت کنید. پس از آن، تقریبا غیرممکن است که زمان را اشتباه بخوانید. مدل‌های مختلف این ساعت در طول سالیان دراز در میان نسل‌های متفاوت خلبانان محبوبیت داشته‌اند.

7-ساعت خلبانی لاکو

اگر به دنبال یک ساعت قدیمی خلبانی هستید و می‌خواهید این ساعت طرحی کلاسیک داشته باشد، برند لاکو یکی از برندهایی خواهد بود که نظر شما را به خود جلب می‌کند. این ساعت با صفحه مشکی معمولی و بند چرمی مشکی هماهنگ با آن، قدرتی باورنکردنی دارد. این ساعت با طراحی خیره‌کننده، صفحه‌ای از جنس شیشه‌ کریستال داشته و ساییدگی و پارگی در برابر آن شانسی ندارد.

8-ساعت خلبانی گارمین

یکی از نام‌هایی که همیشه در فهرست بهترین برندهای ساعت‌ خلبانی می‌درخشد، گارمین است. ساعت خلبانی گارمین صفحه نمایشی با طراحی پیچیده و خاص دارد. ساعت خلبانی زنانه گارمین مدل D2 Delta از نوع مردانه آن محبوب‌تر است. این ساعت یک قاب جذاب رزگلد دارد و در مرکز آن طرح پروازی چند رنگی را می‌بینید که مطابق با تم هوایی خود است.

البته، بهترین ویژگی این مدل ساعت، صفحه آن نیست. با وجود این ساعت می‌توانید پروازهای خود را برای مشاهده هر گونه انحراف مسیر ثبت کنید. این ویژگی ساعت گارمین باعث می‌شود که در سفرهای هوایی خود را در کابین خلبان تصور کنید و بیشتر اطلاعات پرواز را در اختیار داشته باشید.

فناوری پیشرفته ساعت خلبانی گارمین در این ویژگی‌ها خلاصه نمی‌شود. با این ساعت خلبانی می‌توانید تا ۵۰۰ آهنگ را ذخیره کنید، ضربان قلب خود را اندازه بگیرید و از راهکارهای پرداخت بدون تماس که در برخی از کشورها وجود دارند، بهره ببرید.

9-ساعت خلبانی آی دابلیو سی IWC

ساعت خلبانی بعدی که نباید نام آن را در فهرست بهترین‌های ساعت خلبانی از قلم انداخت، ساعت آی دابلیو سی است. مدل‌های این برند باسابقه معمولا قیمت بسیار بالایی دارند اما این قیمت بالا ارزش کیفیت و طراحی زیبای این ساعت را دارد. ساعت خلبانی آی دابلیو سی مدل Schaffhausen ساعتی ساده با طراحی مینیمالیستی است که هر استایلی را شیک و خاص می‌کند.

البته، ویژگی‌های این ساعت در طراحی مینیمالیستی آن خلاصه نمی‌شوند. این ساعت قابلیت‌هایی پیشرفته نیز دارد. صفحه نمایشی درخشان و بزرگ به رنگی مشکی هر کسی را مجذوب خود می‌سازد.

بند چرم قهوه‌ای رنگ این ساعت نیز حال و هوایی کلاسیک و قدیمی دارد و می‌تواند شما را به گذشته‌ای دور ببرد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما