مقایسه تراشه اپل M2 Ultra با بهترین‌های اینتل، انویدیا و AMD

اقتصاد ۱۰۰ - این روزها مدام در حال شنیدن و دیدن مقایسه‌های مختلف بین تراشه‌ی M2 اپل با پردازنده‌های قدرتمندِ اینتل، AMD و انویدیا هستیم.

مقایسه تراشه اپل M2 Ultra با بهترین‌های اینتل، انویدیا و AMD

به گزارش گروه دانش و فناوری،همه دوست دارند بدانند که آیا این تراشه واقعا آن قدرتی را که ادعا می‌کند دارد یا خیر؟ بنابراین در ادامه‌ی این مقاله به مقایسه تراشه پرچم دار اپل M2 Ultra با بهترین پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی اینتل، انویدیا و AMD خواهیم پرداخت.

طرف حساب ما برای مقایسه، در اینجا تراشه پرچم دار اپل M2 Ultra است که این شرکت ارائه کرده است. مجموعاً 134 میلیارد ترانزیستور، 24 هسته CPU در پیکربندی 16 (هسته عملکرد بالا) و 8 (هسته کم مصرف)، حداکثر 76 هسته GPU و 192 گیگابایت حافظه که در کل تراشه با حداکثر پهنای باند یکپارچه و قابل دسترسی است، دارد. 800 گیگابایت بر ثانیه موتور عصبی جدید نیز وجود دارد که با 32 هسته ارتقا یافته است و این شرکت ادعا می کند که 20٪ سرعت در پردازنده مرکزی و 30٪ سرعت در سمت پردزانده گرافیکی را افزایش داده است.

مقایسه تراشه اپل M2 Ultra

معیارهای عملکرد تراشه اپل M2 Ultra در Geekbench 6 و Geekbench 5 قدیمی‌تر فاش شده است. از آنجایی که نتایج محاسباتی نیز فاش شده است، می‌توان یک دیدی کلی از عملکرد بخش پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی آن داشت. بنابراین بیایید با سمت پردازنده مرکزی شروع کنیم، ابتدا سرعت کلاک را داریم که از زیر 3 گیگاهرتز تا 3.7 گیگاهرتز متغیر است. بدیهی است که نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که هسته‌های عملکرد و کارایی کدامند، زیرا معیار هسته‌ها را بر اساس معماری یا وضعیت آنها از هم جدا نمی‌کند.

پردازنده مرکزی آن توانست امتیاز 2809 را در حالت تک هسته‌ای و 21531 امتیاز را در تست‌های چند هسته‌ای ثبت کند. برای مقایسه، در حالت تک هسته‌ای اینتل Core i9-13900KS امتیاز 3083 را کسب کرده در حالی که Ryzen 9 7950X AMD امتیاز 2875 را کسب کرده است. در بنچمارک‌های چند رشته‌ای نیز همان تراشه‌ها به ترتیب 21665 و 19342 امتیاز کسب می‌کنند. بنابراین همانطور که مشخص است، تراشه اپل M2 Ultra در بخش پردازنده مرکزی، در حالت تک هسته‌ای به هیچ عنوان سریع‌تر از محصولات برتر اینتل و AMD نیست.

مقایسه تراشه اپل M2 Ultra

مقایسه عملکرد CPU در حالت تک هسته‌ای

مقایسه تراشه اپل M2 Ultra

مقایسه عملکرد CPU در حالت چند هسته‌ای

با این حال اگر این مقایسه را با تراشه‌های AMD Threadripper و Intel Xeon W انجام دهیم، آن‌ها کاملاً M2 Ultra را در آزمایش‌های چند رشته‌ای از بین می‌برند، اما بخش تک رشته‌ای برای M2 Ultra اپل خواهد ماند زیرا پردازنده‌های AMD و Intel Pro برای بارهای کاری سنگین چند رشته ای طراحی شده‌اند و اینجاست که اپل می‌تواند خود را بالاتر از این پردازنده‌ها قرار دهد.

مقایسه تراشه اپل M2 Ultra

مقایسه عملکرد CPU در حالت تک رشته‌ای

مقایسه تراشه اپل M2 Ultra

مقایسه عملکرد CPU در حالت چند رشته‌ای

با حرکت به سمت بنچمارک‌های محاسباتی، مقایسه‌هایی را با پردازنده‌های گرافیکی انویدیا RTX 4080 و AMD در Metal API که عمدتاً برای SoC اپل بهینه‌سازی شده‌اند، مشاهده خواهمیم کرد. پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و AMD به‌خاطر بهینه‌سازی‌های خاص خود شناخته نمی‌شوند، زیرا سهم بازار آن دسته از پردازنده‌های گرافیکی دارای سیستم عامل Apple OS بسیار کوچک است و تقریبا می‌توان گفت که وجود ندارد. به این ترتیب، در OpenCL، تراشه M2 Ultra تا 50 درصد کندتر از انویدیا RTX 4080 کار می‌کند و این در حالی است که حتی با پردازنده گرافیکی پرچمدار هم طرف نیست.

مقایسه تراشه اپل M2 Ultra

مقایسه توان محاسبات گرافیکی تراشه M2 ultra

در بهترین حالت، تراشه‌ی Apple M2 Ultra با تست OpenCL API تنها می‌تواند به کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 4060 Ti نزدیک شود که یک کارت گرافیک کامل است و البته که ما در اینجا آن را با پیکربندی کامل 76 هسته‌ای GPU M2 Ultra مقایسه کرده‌ایم که اصلا در سطح یکدیگر نیستند.

بار دیگر، این معیارها ثابت می‌کنند که عاقلانه‌تر است که اعداد و عملکرد ارائه‌شده توسط اپل (و همه شرکت‌های دیگر در این زمینه) را در نظر بگیریم و به نتایج مستقل نگاه کنیم تا ببینیم آیا اعداد و ارقام مطابق ادعاهای آنها هستند یا خیر. ما فقط از قطعات اصلی برای مقایسه در این معیارها استفاده کرده‌ایم و استفاده از راه‌حل‌های مبتنی بر ایستگاه کاری می‌تواند نتایج نهایی را بیشتر به نفع اینتل، انویدیا و AMD کند که طراحی‌های CPU و GPU بسیار قدرتمندتری دارند که به کاربران حرفه‌ای و Workstation ارائه می‌شوند.

علاوه بر این، محصول Mac Pro اپل مبتنی بر تراشه‌ی بومی M2 Ultra اپل با قیمت پایه 7000 دلار آمریکا عرضه خواهد شد و این در حالی است که حتی از مشخصات کامل SoC یا حافظه یکپارچه 192 گیگابایتی استفاده نمی‎‌کند. همین یک مورد برای رد کردن این تراشه و رو آوردن به پردازنده‌های موجود دیگر کافیست.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما