اینتل روی نود های 14A و 10A با لیتوگرافی EUV برنامه‌ریزی می‌کند

اقصاد ۱۰۰ -شرکت اینتل قصد دارد تا چند سال دیگر و با معرفی و توسعه نودهای پردازشی جدیدتر، خود را به چرخه رقابت بازگرداند.

اینتل روی نود های 14A و 10A با لیتوگرافی EUV برنامه‌ریزی می‌کند

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل ازسخت افزارمگ ،اینتل در حال حاضر روی نود Intel 4 کار می‌کند که در واقع یک نود 7 نانومتری است و در پردازنده‌های نسل چهاردهمی و پانزدهمی Meteor Lake و Granite Lake از آن‌ها استفاده می‌شود. این نود قرار است تا 20 درصد عملکرد به ازای وات (PPW) بهتری نسبت به نود 10 نانومتری Intel 7 ارائه دهد و از فناوری لیتوگرافی ماورای بنفش (EUV) نیز برای آن استفاده می‌شود. در نود Intel 3 باز هم از فناوری EUV استفاده بهتری خواهد شد تا PPW نسبت به نود قبلی، 18 درصد بهبود پیدا کند.

نودهای 20A و 18A فناوری EUV اینتل که توسط ASML توسعه پیدا کرده را به حدی از تکامل می‌رسانند که بتوانند تا سال 2024، نود 1.8 نانومتری تولید کنند. این نودها هنوز در هیچ پردازنده‌ای استفاده نشده‌اند، اما ترانزیستورهای آن‌ها از نوع RibbonFET است و نه FinFET. به طور کلی، ترانزیستورهای RibbonFET طی یک سال گذشته جایگزین ترانزیستورهای FinFET شده‌اند.

شرکت ASML قرار است تا سال 2028، اولین نود 1 نانومتری را تولید کند؛ اما پیش از آن نود 14A یا 1.4 نانومتری را برای شرکت اینتل توسعه می‌دهد.

لیتوگرافی EUV به طور کلی پرهزینه است و تحقیقاتی که روی توسعه آن انجام می‌شود، باز هم پرهزینه‌تر است و هزینه تولید دستگاه‌های جدیدتر که بتوانند نودهای ریزتر برای استفاده در پردازنده‌های جدید تولید کنند، بسیار بالاست. در حال حاضر قیمت یک دستگاه ماشین لیتوگرافی EUV نزدیک 150 میلیون دلار است و در آینده به 400 میلیون دلار هم خواهد رسید.

شرکت اینتل هنوز هیچ پنجره زمانی برای توسعه نودهای 18A و 20A اعلام نکرده، اما طبق برنامه پنج‌ساله که شرکت اینتل در سال 2021 تدوین کرده این نودها باید همین حالا در حال توسعه باشند.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : مدیرکل استاندارد استان تهران از ادامه برخوردهای قانونی با فروشندگان مصنوعات طلا با عیار پایین…

اخبار سلامت

سینما در سینما