کت فیشینگ چیست و چه پیامدی دارد

اقتصاد ۱۰۰ - آیا تا بحال چیزی در مورد کت فیشینگ شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید سالانه هزاران نفر در جهان گرفتار این نوع کلاهبرداری می‌شوند؟ برای رهایی از این دام باید چکار کرد؟ با ما باشید تا جواب این پرسش‌ها را بدهیم.

کت فیشینگ چیست و چه پیامدی دارد

به گزارش گروه دانش و فناوری،حتماً تا حالا دیده یا شنیده‌اید که فردی به خصوص بانوان دچار روابط عاطفی در شبکه‌ های اجتماعی شده و به واسطه آن همه چیزشان را از دست داده‌اند. این دقیقاً معنای کامل و اصلی کت فیشینگ است. اگر بخواهیم بهتر بگوییم، می‌توان گفت که به سوءاستفاده‌های روابط عاطفی در شبکه‌های اجتماعی Catfishing می‌گویند. این نوع کلاهبرداری با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به شدت درحال رشد است.

نکته بسیار مخرب حملات فیشینگ عاطفی این است که فرد ضربه خورده فقط مالش را به باد نمی‌دهد، بلکه از لحاظ روحی و روانی نیز آسیب به شدت زیادی می‌خورد. بدیهی است که عمده افراد در دام افتاده کت‌فیشینگ‌، دختران نوجوان و جوانی هستند که از آسیب‌های فضای مجازی بی‌اطلاع‌اند.

پلیس درخصوص عشق مجازی تاکنون هشدارهای بسیاری صادر کرده است. از این رو همیشه بر سر تأثیرات مخرب فضای مجازی به ویژه در سنین نوجوانی و جوانی و به خصوص به دختران بحث بوده است. اما به این نکته باید توجه داشته باشید که کلاهبرداران در اینگونه روابط اصلاً عجله‌ای ندارند و گاهاً تا چند ماه و سال هم طول می‌کشد که قربانی خود را رام کنند.

نکته دیگر به وضعیت مالی قربانی برمی‌گردد. بهترش را بخواهیم بگوییم، دخترانی که از وضعیت مالی مناسبی در خانواده خود بهره‌مند هستند بیشتر در معرض کت‌فیشینگ قرار می‌گیرند. افراد سودجو در برخی موارد ابتدا اطلاعاتی را در مورد قربانی خود بدست می‌آورند و سپس با یک نقشه حساب شده و طولانی‌مدت، فرد را وارد روابطی عاطفی و خانمان‌سوز می‌کنند. اما چطور می‌توان در برابر Catfishing مقابله کرد؟ 

افراد بسیاری به دلایل مختلف در فضای مجازی به دنبال ایجاد روابط عاطفی هستند. این افراد دقیقاً هدف‌های اصلی کت فیشینگ یا کت فیش‌ها هستند. افراد سودجو با حساب‌های جعلی سعی می‌کنند توجه فرد قربانی را به خود جلب کرده و سپس در زمانی مناسب عملیات کلاهبرداری را انجام می‌دهند. لازم به ذکر است که یکی دیگر از منابع اصلی حملات Catfishing، سایت‌های دوست‌یابی و همسریابی است.

نتیجه تحقیقات Techshielder نشان می‌دهد که کانادا رتبه سوم را از تعداد حملات کت‌فیشینگ در اختیار دارد. طبق گفته مرکز مبارزه با کلاهبرداری در کانادا (CAFC)، معمولا کلاهبردارن با استفاده از پروفایل و یا ایمیل‌های فیک با مردم در فضای آنلاین رابطه دوستی یا عاشقانه برقرار می‌کنند. سپس از آنها می‌خواهند که پول بفرستند یا پولی را دریافت کنند، در یک حوزه خاص سرمایه‌گذاری کنند یا با آنها برای ایجاد یک بیزنس، شراکت کنند.

کت فیشینگ و راه‌های مقابله با آن

براساس این گزارش، فیلیپین بیشترین حملات کت‌فیشینگ را به خود اختصاص داده و پس از آن نیجریه در رده دوم قرار دارد. اگرچه آماری دقیق از کت فیشینگ در ایران وجود ندارد، اما با توجه به افزایش عشق‌های مجازی می‌توان گفت که این نوع حملات فیشینگ در کشور ما نیز به وفور وجود دارد.

شیوه عمل کت فیش‌ها

افراد مهاجم عمدتاً افرادی هستند که زبان‌های چرب‌و نرمی دارند و قدرت فریب‌دهندگی آنان به شدت بالاست. کار تا جایی پیش می‌رود که فرد قربانی خام صحبت‌های مهاجم شده و تمامی فکر و ذهنش به سمت او جاری می‌شود. این علاقه تا جایی گسترش می‌یابد که وقتی کت‌فیشر از طرف مقابل تقاضای پول می‌کند، فرد بدون هیچگونه چشم‌داشت و بدون اینکه فکر کند ممکن است کلاهبرداری در کار باشد، پول را به مهاجم می‌دهد. معمولاً پس از آن، فرد مهاجم دیگر پیدایش نمی‌شود و از دسترس خارج می‌شود.

نشانه‌های کت‌فیش‌ها چیست؟

همانگونه که تا حالا متوجه شده‌اید، کت‌فیش‌ها از هویت جعلی استفاده می‌کنند و هیچ‌وقت خود را به طرف مقابل چه با عکس، چه فیلم و غیره نشان نمی‌دهند. خود همین پنهان‌کاری بسته به درایت فرد مقابل ممکن است خطرناک یا نشانه‌ای خوب باشد. افراد کت‌فیش معمولاً 8 نشانه دارند که افراد حواس‌جمع می‌توانند آنها را شناسایی کنند. این 8 نشانه شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. اجتناب از تماس‌های تصویری و قرارهای حضوری
  2. حضور نداشتن یا حضور کمرنگ در فضای مجازی
  3. دوستان یا فالوورهای بسیار کم و غیرفعال در فضای مجازی
  4. پروفایل نسبتاً جدید
  5. استفاده از عکس‌های حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی
  6. استفاده از تصاویر دیگران به جای تصویر پروفایل
  7. درخواست پول
  8. درخواست عکس‌ها یا ویدئوهای شخصی

کت فیشینگ و راه‌های مقابله با آن

برای رهایی از حملات کت‌فیشینگ باید چکار کرد؟

عمدتاً برای رهایی از دام کت فیشینگ 5 راه اصلی وجود دارد که افراد و کاربران فضای مجازی باید به آنها دقت داشته باشند. این 5 مورد عبارتنداز:

  1. تا می‌توانید سؤال کنید. به اطلاعاتی که در حساب کاربری و صفحه افراد آمده است اکتفا نکنید.
  2. از اینترنت استفاده کنید و برای کسب اطلاعات منابع دیگر را هم جستجو کنید و حساب‌های کاربری فردی را که با او گفتگو می‌کنید در شبکه‌های اجتماعی چک کنید.
  3. با خانواده و دوستان خود صحبت کنید. از دیگران برای درستی و اصالت حساب کاربری فرد مورد‌نظرتان راهنمایی بخواهید.
  4. در همان شبکه دوستیابی گفتگو کنید و شماره شخصی و ایمیل خود را پیش از شناخت کامل در اختیار دیگری نگذارید.
  5. هرگز پول نپردازید. اگر در سایت دوستیابی کسی از شما درخواست پول کرد برای آنها پولی نفرستید.

انتهای پیام

منبع : تکراتو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت…

اخبار سلامت

سینما در سینما