علیرضا شهبازی نماینده نهاوند:

سوداگران و دلالان باید مالیات بر عایدی سرمایه بپردازند نه مردم عادی!

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: از یک سو مسئولان، جوانان را به ازدواج و فرزندآوری تشویق می‌کنند اما از سوی دیگر بحث اجاره‌بها و قیمت مسکن، شرایط زندگی‌شان را دچار مشکل کرده است متاسفانه مدیران و مسئولان توجه چندانی به این گونه مسائل ندارند و در نهایت آمار و گزارشی ارائه می‌دهند مبنی بر اینکه الحمدالله شرایط خوب است و رشد داریم!

سوداگران و دلالان باید مالیات بر عایدی سرمایه بپردازند نه مردم عادی!

به گزارش سایت اقتصاد 100، اخیرا با مطرح شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، بسیاری از تحلیلگران، کارشناسان و فعالان اقتصادی واکنش‌های متفاوتی به این موضوع نشان دادند و هر کدام دلایل و نظرات خود را در این ارتباط ارائه کرده‌اند.

علیرضا شهبازی نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام نظر موافق خود با این طرح، به خبرنگار سایت اقتصاد 100 می‌گوید: با یک سری شروط با این طرح موافقم. در زمینه‌های مرتبط با بحث سوداگری و کسانی که از طریق خرید و فروش، سرمایه‌ای نصیبشان می‌شود این مالیات صدق می‌کند و دلالان و سوداگران باید مالیات بپردازند حال اگر همه را به طور یکسان نگاه کنیم و از آنها مالیات دریافت کنیم موجب نارضایتی مردم می‌شود.    

در ادامه گفت و گوی سایت اقتصاد 100 با علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را می‌خوانید؛

*****************

 

* آقای شهبازی! دلایل موافقان و مخالفانِ طرح مالیات بر عایدی سرمایه در رد یا موافقت با این طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ شما از مخالفان این طرح بودید یا از گروه موافقان؟

به طور کلی نظرات و دلایل منتقدان و مخالفانِ این طرح تا حدودی قابل قبول و درست است در حال حاضر مشکلی که در کشور با آن مواجهیم بحث تورم است. بنده نیز در مجلس، با یک سری شروط، موافق این طرح بودم. به عنوان مثال قبل از این گرانی‌ها، خودروهای خارجی در داخل وجود داشتند که با قیمت 80 تا 100 میلیون به فروش می‌رفت در عین حال برخی افراد نیز اتومبیل خارجی خریداری می‌کردند که این خودروها بعد از چند سال استفاده و با در نظر گرفتن موضوع تورم، به قیمت 4 میلیارد تومان رسیدند بنابراین این افراد در چنین شرایطی نباید این مالیات (مالیات بر عایدی سرمایه) را بپردازند.

سوداگران و دلالان باید مالیات بپردازند نه مردم عادی!

همچنین به عنوان مثال،یک فرد بازنشسته از قدیم‌الایام، آپارتمانی در شمال تهران خریداری کرده و در حال حاضر نیز در آن ساکن است این که روی این ملک، قیمتی تعیین شود مبنی بر اینکه قیمت ملک 30 میلیارد تومان است بنابراین مالک آن باید مالیات آن را پرداخت کند منطقی نیست.

متاسفانه این گونه موارد از ایرادات و اشکالات این قانون است ولی در زمینه‌های مرتبط با بحث سوداگری و کسانی که از طریق خرید و فروش، سرمایه‌ای نصیبشان می‌شود این مالیات صدق می‌کند و دلالان و سوداگران باید مالیات بپردازند حال این که همه را به طور یکسان نگاه کنیم و از آنها مالیات دریافت کنیم موجب نارضایتی مردم می‌شود. در نتیجه باید گفت که سازمان امور مالیاتی و دست اندرکاران اجرایی، باید این مسائل را مدنظر قرار دهند تا موجب نارضایتی در جامعه و ایجاد مشکل نشوند.

 

بسیاری از نمایندگان به جزییات طرح‌ها توجهی ندارند

 

در واقع وقتی طرحی در مجلس به رأی گذاشته می‌شود بسیاری از نمایندگان به این موارد یاد شده توجهی ندارند و وارد جزئیات آن طرح نمی‌شوند بدین گونه گاهی بعضی از طرح‌ها با یک رأی بالا یا پایین، رأی می‌آورند و تبدیل به قانون می‌شوند. متاسفانه این گونه ایرادات و اشکالات وارد است که امیدوارم حداقل دست‌اندرکاران و مسئولان اجرایی این مسائل رو مدنظر قرار دهند و به گونه‌ای عمل کنند که به مردم فشار وارد نشود.

تورم زندگی جوانان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است

* برخی از کارشناسان بر این باورند که دود طرح مالیات بر عایدی سرمایه به چشم خریداران مسکن به خصوص جوانان و خانه اولی‌ها می‌رود آیا این نظر را قبول دارید؟

جوانانی که قصد خرید آپارتمان دارند به طور معمول به سمت خریداریِ واحدهایی می‌روند که شامل این مالیات نمی‌شود ولیکن متاسفانه بحث تورم موجب فشار به زندگی آن‌ها شده است به عبارت دیگر از یک سو مسئولان جوانان را به ازدواج و فرزندآوری تشویق می‌کنند اما از سوی دیگر بحث اجاره‌بها و قیمت مسکن، شرایط زندگی‌شان را دچار مشکل کرده است. به عنوان مثال در حاشیه تهران نمی‌توان یک آپارتمان سه، چهار میلیاردی با متراژ 50، 60 متر برای خرید پیدا کرد. در رابطه با اجاره واحد مسکونی هم وضعیت به همین صورت است.

به عنوان مثال همه جای تهران حتی حاشیه آن باید 20 میلیون اجاره بها پرداخت کرد این در حالی است که حداقل حقوقی که تعیین شده 10 میلیون است!  بنابراین از کجا باید هزینه‌های زندگی جوانان تأمین شود ؟ چطور می‌تواند ازدواج کند و بچه‌دار شود؟!

مسئولان می‌گویند الحمدالله شرایط خوب است و رشد داریم!

 متاسفانه مدیران و مسئولان توجه چندانی به این گونه مسائل ندارند و در نهایت آمار و گزارشی ارائه می‌دهند مبنی بر اینکه الحمدالله شرایط خوب است و رشد داریم!  این‌ها مشکلاتی است که معمولاً جوان‌ها درگیر آن هستند به ما مراجعه می‌کنند و نسبت به آن‌ها اعتراض دارند. در حال حاضر افرادی که داخل شهر ساکن بودند به حاشیه‌ها رفته‌اند بسیاری نیز به روستاهای اطراف باز می‌گردند چون نمی‌توانند به زندگی خودشان سامان دهند نکته جالب این است که این گونه موارد در ارتباط با افرادی است که حداقل حقوق 10 میلیونی را دریافت در حاشیه تهران اصلا  واحد ۱۰ میلیون تومانی نمی‌توان پیدا کرد. بنابراین مدیران درباره این مسائل باید چاره‌ای اساسی کنند.

مردم در نهضت ملی مسکن توانایی پرداخت اقساط زمین و خانه را هم ندارند!

در مسئله نهضت ملی مسکن هم به مردم اعلام کردند ثبت نام کنید و پول واریز کنید بنابراین این خانواده‌هایی که خانه ندارند حتی توانایی پرداخت۴۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون اقساط اولیه را هم ندارند. مردم در شهرستان‌ها توانایی پرداخت این اقساط را ندارند در نتیجه به دریافت وام از بانک‌ها روی می‌آورند که با مبالغ و درصدهای بالای سود بانکی نیز مواجه می‌شوند. مردم پولی ندارند که بابت خانه و زمین و .... پرداخت کنند.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه طرح خوبی است اما .....

*نگرانی‌های مردم و فعالان اقتصادی بابت مالیات بر عایدی سرمایه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طرح مالیات بر عایدی سرمایه، در مجموع طرح خوبی است به ویژه در ارتباط با بحث مالیات بر سوداگری. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که موارد بسیاری وجود دارد که در این طرح باید مدنظر قرار گیرد تا موجب نارضایتی اقشاری که باید طبق این طرح مالیات بدهند نشود. در واقع از سوداگران و دلالان باید مالیات دریافت شود نه کسانی که از گذشته ماشین و خانه‌ای خریداری کردند و خودشان نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند.

برای برخی پیامک پرداخت مالیات آمده است!

 برای یک سری افراد، پیامک آمده مبنی بر اینکه مالیات بپردازند. به عنوان مثال فردی با 40 سال سابقه بازنشسته شده و 8 میلیون حقوق دریافت می‌کند نمی‌تواند خانه‌ای که چندین سال پیش خریداری کرده را بفروشد و برود در روستا زندگی کند چون باید مالیات بپردازد! این مسائل غیر منطقی است و باعث نارضایتی مردم خواهد شد. نباید به کسانی که نمی‌توانند مالیات بپردازند فشار وارد کرد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما