خودروی محبوب و پرحاشیه دوباره روانه خط تولید شد!
اقتصاد 100- بازگشت نیسان آبی با قرارداد جدید تولید؛ شرکت زامیاد با هدف عرضه ۳۰ هزار دستگاه نیسان دوگانهسوز در سال ۱۴۰۴، تولید این خودروی محبوب و بحثبرانگیز را دوباره آغاز کرده است، درحالیکه چالشهای مربوط به استانداردهای ۸۵گانه همچنان ادامه دارد.

تکمیل سهمیه تولید قبلی و حرکت به سوی استانداردهای جدید
مصدق اعلام کرد که از سهمیه قبلی تولید ۳۵ هزار دستگاه نیسان با استانداردهای قدیمی، تاکنون ۳۰ هزار دستگاه تولید شده و ۵ هزار دستگاه باقیمانده نیز تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد. پس از آن، تولید مدلهای جدید نیسان با رعایت استانداردهای ۸۵گانه آغاز میشود. این مدلها با تغییرات قابل توجهی از جمله سیستم کنترل پایداری، هشدار انحراف از مسیر، ترمز اضطراری پیشرفته، فرمان هیدرولیک و صندلیهای قابل تنظیم همراه خواهند بود. همچنین، فاصله محورها در این مدلها برای پایداری بهتر به میزان ۱۶ سانتیمتر افزایش یافته است.
ابهامات پیرامون قرارداد جدید و توضیحات انجمن خودروسازان
امضای تفاهمنامه مهرماه ۱۴۰۳ بین وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد، تولید نیسان با استانداردهای قدیمی را به ۳۵ هزار دستگاه محدود کرده بود. با این حال، قرارداد جدید برای تولید ۳۰ هزار دستگاه دیگر سؤالاتی را ایجاد کرد. احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان، با ارائه توضیحات گفت که ۵ هزار دستگاه از این قرارداد مربوط به سهمیه قبلی تولید است و ۲۵ هزار دستگاه باقیمانده شامل مدلهای بهروز شده نیسان و پادرا خواهد بود که با استانداردهای ۸۵گانه تولید خواهند شد.
بازگشت جنجالی نیسان آبی؛ خودروی قدیمی اما پرطرفدار
نیسان آبی، خودرویی با سابقه ۵۵ ساله، که پیشتر بهدلیل عدم تطابق با استانداردهای ۸۵گانه قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۳ از خط تولید کنار گذاشته شود، بار دیگر با قرارداد جدید به مرکز توجهات بازگشته است. سازمان ملی استاندارد پیشتر درباره نسخههای دوگانهسوز این خودرو هشدار داده بود؛ این نسخهها بهدلیل جانمایی نامناسب مخازن سیانجی، خطرناک ارزیابی شدهاند. گزارشهایی از انفجار و خسارت به اموال عمومی نیز در این زمینه ثبت شده است.
چالشهای ایمنی و محبوبیت نیسان آبی
با وجود انتقادات فراوان به کیفیت پایین، پلتفرم قدیمی و مشکلات ایمنی نیسان آبی، این خودرو همچنان در میان مشتریان خودروهای نیمهسنگین از محبوبیت بالایی برخوردار است. پلیس راه نیز اعلام کرده است که نیسان آبی در شرایط بارانی، بالاترین آمار واژگونی را در میان خودروهای نیمهسنگین دارد. با این حال، سال گذشته مدیران زامیاد برای ادامه تولید این خودرو بدون رعایت استانداردها با رئیس قوه قضائیه دیدار کردند و خواهان یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات موجود شدند. با اینحال، چالشهای ایمنی این خودرو همچنان پابرجاست.
ویژگی مدل قبلی مدل جدیداستانداردهای رعایت شده | استانداردهای قدیمی | ۸۵گانه |
سیستم کنترل پایداری | ندارد | موجود است |
هشدار انحراف از مسیر | ندارد | موجود است |
ترمز اضطراری پیشرفته | ندارد | موجود است |
افزایش فاصله محورها | بدون تغییر | ۱۶ سانتیمتر |