آیمک ۲۵ ساله شد؛ مدل بعدی کی می‌آید؟

اقتصاد ۱۰۰ -در حالی که تمامی گزارش‌ها حاکی از عرضه آیمک در آینده‌ای نزدیک بودند، به نظر می‌آید که این موضوع درست نبوده است.

آیمک ۲۵ ساله شد؛  مدل بعدی کی می‌آید؟

به گزارش گروه دانش و فناوری،آیمک به تازگی بیست و پنجمین سالگرد خود را تجربه کرده، ۲۵ سال پیش در چنین روزی استیو جابز آیمک را معرفی کرد، رایانه‌ای که به اپل کمک کرد پس از ورشکستگی در اواخر دهه ۱۹۹۰ به سوددهی خود بازگردد. نخستین آیمک دارای طراحی رنگارنگ و بدنه شفاف بود، این در حالی بود که در آن دوران اکثر رایانه‌ها در جعبه‌ای غیرشفاف و به رنگ بژ بودند، این دستگاه قصد داشت به همگان اعلام کند که ظاهر رایانه‌ها نباید یکنواخت و خسته کننده به نظر برسد.

در زمان معرفی این دستگاه جابز در مرکز فلینت در کوپرتینو گفت: «این آیمک است. همه چیز شفاف است و شما می‌توانید آن را ببینید. خیلی جالب است؛ ما اسپیکرهای استریو را در جلو این محصول داریم، ما در اینجا مادون قرمز داریم، درست در وسط CD-ROM داریم و همچنین دو جک هدفون استریو و جالبترین ماوس روی کره زمین را همین جا داریم».

آیمک نسل اول پیشگام در بسیاری از موارد بود و بسیاری از اولین‌ها را ارایه کرد؛ از این موارد می‌توان USB و FireWire را نام برد، در حالی که فلاپی درایو و سایر پورت‌های قدیمی کنار گذاشته شده بود. این رایانه دارای یک صفحه نمایش ۱۵ اینچی، یک پردازنده PowerPC G3، هارد ۴ گیگابایتی، ۳۲ مگابایت رم، یک درایو سی دی، دو پورت USB و یک پورت اترنت برای اتصال به اینترنت نوپا بود.

در طول دو دهه و نیم گذشته، آیمک تغییرات زیادی را در قسمت طراحی به خود دیده است و به سمت نمایشگر تخت و بدنه آلومینیومی رفته است. آیمک ۲۴ اینچی کنونی که جدیدترین نسل این محصول به حساب می‌آید، از طراحی رنگارنگ درست به مانند مدل اولیه سال‌ها قبل برخوردار است.

چه زمانی منتظر آیمک جدید باشیم؟

اپل ایمک ۲۴ اینچی را در آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) با تراشه M1 و طراحی بسیار نازک در هفت رنگ سبز، زرد، نارنجی، صورتی، بنفش، آبی و نقره‌ای عرضه کرد. این محصول در حال حاضر تنها آیمک موجود در خط تولید اپل است، زیرا مدل‌های ۲۷ اینچی آیمک و آیمک پرو مبتنی بر پردازنده‌های اینتل در چند سال گذشته متوقف شده‌اند.

به گفته مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ، یک آیمک جدید در اواخر سال ۲۰۲۳ معرفی خواهد شد. در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۱) این افشاگر گفت که اپل هیچ برنامه‌ای برای بروزرسانی آیمک با تراشه M2 ندارد و منتظر تراشه M3 است که هنوز معرفی نشده است. انتظار می‌رود تراشه M3 از فرآیند ۳ نانومتری شرکت TSMC برای بهبود عملکرد و بهره‌وری انرژی قابل توجه استفاده کند.

البته گزارش شده است که TSMC در فرآیند تولید تراشه‌های ۳ نانومتری با مشکلات بازدهی مواجه شده و گورمن گفته که این احتمال وجود دارد که عرضه آیمک جدید حتی تا سال ۲۰۲۴ به تعویق بیافتد. در هر صورت به نظر می‌رسد که چندین ماه طول خواهد کشید تا شاهد عرضه آیمک بعدی باشیم.

انتهای پیام

منبع : جی اس ام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز