حکم جلب ولادیمیر پوتین صادر شد

اقتصاد100- دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه حکم بازداشت رئیس‌جمهور روسیه را صادر کرد و او را مسئول جنایات جنگی در اوکراین دانست، اما مسکو اعلام کرد که این یک اقدام بی‌معنی است.

حکم جلب ولادیمیر پوتین صادر شد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، روسیه بارها اتهامات مربوط به جنایات نیروهایش در طول تهاجم یک ساله به اوکراین را رد کرده است. دیوان بین المللی دادگستری حکم بازداشت پوتین را به اتهام اخراج غیرقانونی کودکان و انتقال غیرقانونی افراد از خاک اوکراین به فدراسیون روسیه صادر کرد.

این دادگاه همچنین حکمی برای ماریا لووا-بلووا، کمیسر حقوق کودکان روسیه به همین اتهام صادر کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در اولین واکنش به این خبر در کانال تلگرامی خود گفت: «تصمیمات دیوان بین المللی برای کشور ما از جمله از نظر حقوقی هیچ معنایی ندارد. روسیه یکی از طرفین اساسنامه رم دیوان بین المللی دادگستری نیست و هیچ تعهدی بر اساس آن ندارد.»

مقامات ارشد اوکراینی تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری را تحسین کردند و آندری کوستین، دادستان کل این کشور، آن را «برای اوکراین و کل سیستم حقوق بین‌الملل یک اتفاق تاریخی» خواند.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، گفت که صدور حکم «تنها یک آغاز» بود.

کریم خان، دادستان دیوان بین‌المللی دادگستری، یک سال پیش تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی در اوکراین آغاز کرد. او در چهار سفر خود به اوکراین تاکید کرد که جنایات ادعایی علیه کودکان و هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی را بررسی می‌کند.

این اقدام دیوان بین‌المللی یک روز پس از آن صورت گرفت که یک نهاد تحقیقاتی تحت صلاحیت سازمان ملل، روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی گسترده در اوکراین، از جمله قتل عمدی و شکنجه متهم کرد، که در برخی موارد باعث شد کودکان به تماشای تجاوز به عزیزانشان و بازداشت دیگران در کنار اجساد کشته‌شدگان بنشینند.

این خبر همچنین پیش از سفر برنامه ریزی شده هفته آینده شی جین پینگ رئیس جمهور چین به مسکو منتشر شد که احتمالا روابط نزدیکتر بین روسیه و چین را در حالی که روابط بین مسکو و غرب به پایین ترین حد خود رسیده است، تقویت می کند.

روسیه از زمانی که در 24 فوریه 2022 ده‌ها هزار نیرو را به اوکراین فرستاد، تحت تحریم‌های بی‌سابقه‌ای غرب قرار گرفته است.

پکن و مسکو مدت کوتاهی پیش از تهاجم، یک شراکت «بدون محدودیت» را اعلام کرده بودند و رهبران ایالات متحده و اروپا گفته اند که نگران ارسال تسلیحات پکن به روسیه هستند.

چین این ادعاها را رد کرده و از ارسال تسلیحات غربی به اوکراین انتقاد کرده است که به زودی پس از تایید لهستان و اسلواکی در هفته جاری به جت های جنگنده نیز خواهد رسید. کرملین گفت که این جت ها به سادگی نابود خواهند شد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز