هشدار هسته‌ای پوتین به غرب؛ تعلیق مشارکت روسیه در توافق استارت نو

اقتصاد100- ولادیمیر پوتین در آخرین سخنرانی خود، اوکراین و غرب را متهم به «تحریک» روسیه برای حمله به اوکراین کرد. پوتین همچنین با تعلیق مشارکت روسیه در یک معاهده بزرگ کنترل تسلیحات هسته‌ای با ایالات متحده، هشدار جدیدی به غرب صادر کرد.

هشدار هسته‌ای پوتین به غرب؛ تعلیق مشارکت روسیه در توافق استارت نو

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از اویل‌پرایس، پوتین در سخنرانی دو ساعته خود، غرب و اوکراین را متهم کرد که با گسترش ناتو و سیستم‌های دفاع ضد موشکی جدید در اروپا، جنگ را آغاز کرده‌اند.

پوتین همچنین از این سخنرانی استفاده کرد تا اعلام کند روسیه مشارکت خود در توافق کنترل تسلیحات هسته‌ای «استارت نو» را به حالت تعلیق در می آورد.

پیش از این، ایالات متحده و روسیه توافق کرده بودند که این توافق را تا 4 فوریه 2026 تمدید کنند. توافق بین ایالات متحده و فدراسیون روسیه در مورد اقداماتی برای کاهش و محدود کردن تسلیحات تهاجمی استراتژیک، موسوم به توافق استارت نو، در سال 2011 به امضا رسید.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در توئیتی تصریح کرد که «تعلیق توافق توسط روسیه به معنای خروج از آن نیست و بازگشت به معاهده تحت شرایط خاصی ممکن است.»

پوتین در سخنرانی خود گفت که روسیه باید در صورت لزوم آماده آزمایش تسلیحات هسته‌ای باشد.

پوتین گفت: «البته، ما ابتدا این کار را انجام نخواهیم داد. اما اگر ایالات متحده آزمایش هایی را انجام دهد، ما انجام خواهیم داد. هیچکس نباید فکر کند که برابری استراتژیک جهانی را می توان از بین برد.»

پوتین همچنین در اظهارات دیگری در این سخنرانی با اشاره به غرب گفت: «آنها جنگ را شروع کردند و ما برای توقف آن از قدرتمان استفاده کردیم.»

سخنرانی پوتین تقریبا یک سال پس از حمله روسیه به اوکراین و یک روز پس از دیدار جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در کیف انجام می‌شود.

بایدن گفت: «زمانی که پوتین تهاجم خود را آغاز کرد، فکر می کرد اوکراین ضعیف و غرب از هم گسسته است. او فکر می کرد که می تواند ما را شکست دهد اما او در اشتباه بود.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما