عربستان سعودی 400 میلیون دلار به اوکراین کمک می‌کند

اقتصاد100- عربستان سعودی در جریان سفر غیرمنتظره وزیر خارجه این کشور به کیف، چند روز پس از اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، توافقنامه و یادداشت تفاهمی برای کمک 400 میلیون دلاری به اوکراین امضا کرد.

عربستان سعودی 400 میلیون دلار به اوکراین کمک می‌کند

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از اویل‌پرایس، عربستان سعودی که رهبری ائتلاف تولیدکنندگان نفت اوپک‌پلاس (شامل روسیه) را بر عهده دارد، شاهزاده فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر امور خارجه را در آخر هفته برای گفتگو با مقامات ارشد اوکراین از جمله ولودیمیر زلنسکی به کیف فرستاد. این اولین سفر یک مقام بلندپایه سعودی به اوکراین در 30 سال گذشته بود.

به عنوان بخشی از این دیدار، دو سند در دفتر رئیس‌جمهور امضا شد که ارائه بسته کمکی 400 میلیون دلاری به اوکراین را رسمیت می دهد. آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین گفت: «از شاهزاده فیصل بن فرحان برای گفتگوی سازنده و درک متقابل سپاسگزاریم.»

خبرگزاری عربستان سعودی اعلام کرد این بسته 400 میلیون دلاری شامل تامین مالی 300 میلیون دلاری مشتقات نفتی به عنوان کمک از طریق صندوق توسعه عربستان سعودی (SFD) به نفع اوکراین است. 100 میلیون دلار باقی مانده نیز کمک های بشردوستانه به اوکراین خواهد بود.

این خبرگزاری سعودی گزارش داد: «وزیر امور خارجه بر اشتیاق و حمایت عربستان از همه تلاش‌های بین‌المللی برای حل سیاسی بحران اوکراین و روسیه تاکید کرد.»

یرماک در یک کنفرانس خبری گفت که دو کشور برای تعمیق همکاری در بخش‌های سرمایه‌گذاری و انرژی توافق کردند.

عربستان سعودی از آغاز جنگ یک سال پیش، از انتقاد علنی روسیه به دلیل حمله به اوکراین خودداری کرده است. عربستان، به عنوان رهبر بالفعل و بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک، رهبری گروه اوپک پلاس را بر عهده دارد که روسیه عضو اصلی غیراوپک آن است.

عربستان سعودی هفته گذشته یکی از 141 کشوری بود که به قطعنامه غیرالزام آور مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای مثبت داد که از روسیه می خواهد به خصومت ها پایان دهد و نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما