ممنوعیت واردات محصولات پالایش‌شده روسیه در اروپا

آیا خاورمیانه می‌تواند تقاضای دیزل اروپا را برآورده کند؟

اقتصاد100- اروپا واردات سوخت مورد نیاز خود از خاورمیانه و ایالات متحده را با آمادگی برای ممنوعیت واردات دریایی فرآورده های نفتی پالایش شده روسیه توسط اتحادیه اروپا افزایش داده است. تا کمی پیش از این ممنوعیت، اروپا همچنان بزرگترین خریدار گازوئیل روسیه بود و پس از شروع تحریم در روز یکشنبه، باید واردات خود از تامین کنندگان غیر روسی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

آیا خاورمیانه می‌تواند تقاضای دیزل اروپا را برآورده کند؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از اویل‌پرایس، با این حال خاورمیانه علیرغم افزایش ظرفیت پالایشگاهی برنامه‌ریزی شده در سال های اخیر ممکن است به دلیل تاخیر در راه‌اندازی برخی از پالایشگاه های جدید، نتواند تقاضای اروپا را برآورده کند.

اتحادیه اروپا واردات محصولات نفتی پالایش شده روسیه را از طریق دریا ممنوع کرده است و باید حدود 1 میلیون بشکه در روز از واردات سوخت روسیه از جمله 600 هزار تا 650 هزار بشکه گازوئیل در روز را جایگزین کند.

اروپا پیش از اعمال تحریم، با شتاب دست به ذخیره کردن منابع روسیه کرده است. به عنوان مثال، بر اساس برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش بازار نفت، در دسامبر، صادرات دیزل روسیه به بالاترین میزان در چند سال اخیر با 1.2 میلیون بشکه در روز رسید که 720 هزار بشکه در روز آن به مقصد اتحادیه اروپا بود.

تحلیلگران می گویند که پس از 5 فوریه، بازارهای دیزل و جریان محصولات در سطح جهان تغییر خواهد کرد، به طوری که روسیه به دنبال عرضه محصولات پالایش شده خود در مناطق دیگری خواهد بود و اروپا نیز عرضه بیشتری را از ایالات متحده، خاورمیانه و آسیا وارد می‌کند.

با تاخیر در برخی از پالایشگاه‌های جدید خاورمیانه، اروپا باید عرضه را از آمریکا و آسیا نیز افزایش دهد.

در خاورمیانه، تولیدکنندگان بزرگ اوپک صادرات محصولات پالایش شده خود به اروپا را افزایش داده‌اند یا متعهد شده اند که افزایش دهند.

به عنوان مثال، به گفته افراد مطلع کویت قصد دارد صادرات دیزل خود به اروپا را در سال جاری پنج برابر کند و به حدود 50 هزار بشکه در روز برساند. این تولیدکننده نفت خلیج فارس همچنین انتظار دارد فروش سوخت جت به اروپا را در سال 2023 دو برابر کند و به نزدیک به 5 میلیون تن برساند.

شرکت ملی نفت کویت نیز در این هفته اعلام کرد که پالایشگاه «ال احمدی» اولین محموله دیزل تولیدی خود را (حدود 38 هزار تن) برای بازارهای اروپایی ارسال کرده است که مطابق با استانداردها و مشخصات زیست محیطی بین المللی و مناسب برای هوای سرد است.

اما پالایشگاه بزرگ «الزور» کویت که 615 هزار بشکه در روز نفت خام فرآوری می‌کند و می‌تواند حدود 145 هزار بشکه در روز دیزل تولید کند، هنوز به ظرفیت عملیاتی کامل نرسیده است. به گفته بلومبرگ، انتظار می‌رود واحد دوم این پالایشگاه در ماه جاری و خط سوم و پایانی در آوریل راه‌اندازی شود.

پالایشگاه‌های «جازان» عربستان سعودی و «دقم» عمان نیز در مرحله افزایش تولید هستند و تحلیلگران انتظار دارند که بتوانند در اواخر سال 2023 برخی از کمبودهای دیزل و سایر سوخت‌ها را در اروپا جبران کنند.

احمد مهدی، تحلیلگر کامودیتی از موسسه مشاوران انرژی رنسانس، به بلومبرگ گفت: «پروژه های پالایش خاورمیانه در معرض تاخیر در راه اندازی هستند.» مهدی افزود: «اروپا تا اواخر سال 2023 از افزایش بشکه ها بهره مند نخواهد شد.»

پالایشگاه های آمریکایی به نوبه خود پتانسیل افزایش صادرات به اروپا را می بینند.

برایان پارتی، معاون ارشد در شرکت ماراتن پترولیوم، در گزارش درآمد این هفته گفت: «ما شاهد کشش تدریجی به سوی اروپا هستیم.»

تحلیلگران می گویند که اروپا با ذخایر مناسب وارد دوران تحریم خواهد شد، به ویژه پس از افزایش واردات دیزل و سایر محصولات روسیه در پایان سال 2022.

اروپا با عرضه نسبتا خوبی وارد دنیای دیزل پس از روسیه خواهد شد. پاملا مانگر، تحلیلگر ارشد بازار در ورتکسا، ماه گذشته گفت: «شتاب برای واردات دیزل روسیه در سه‌ماهه سوم 2022 همراه با زمستان گرم‌تر اروپا و عرضه مناسب گاز طبیعی، شوک عرضه دیزل و خرید سراسیمه که در اکتبر 2022 پیش‌بینی می‌شد را کاهش داده است.»

وارن پترسون و اوا مانتی، استراتژیست‌های آی ان جی، در مورد تحریم این هفته اظهار داشتند: «با وجود این اختلال قریب‌الوقوع در جریان، بازار نسبتا آرام به نظر می‌رسد. دلیل احتمالی این امر این است که بازار زمان قابل توجهی جهت آماده شدن برای این ممنوعیت داشته است.»

به گفته آی ان جی، ذخایر گازوئیل در هاب آمستردام-روتردام-آنتورپ (ARA) از اوایل دسامبر در حال افزایش بوده و ذخایر را به میانگین پنج ساله و به بالاترین سطح از جولای 2021 بازگردانده است.

با این حال، آی ان جی اضافه کرد: «ما انتظار داریم که پس از اعمال این ممنوعیت، شاهد تنگنا در بازار باشیم.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما