افزایش صادرات نفت روسیه پیش از آغاز دور جدید تحریم‌ها

اقتصاد100- بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها، ممنوعیت آتی اتحادیه اروپا بر واردات سوخت از روسیه و همچنین توقف واردات آلمان و لهستان از طریق خط لوله در آغاز ژانویه، صادرات دریایی نفت روسیه را در هفته منتهی به 27 ژانویه افزایش داد.

افزایش صادرات نفت روسیه پیش از آغاز دور جدید تحریم‌ها

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از اویل‌پرایس، داده‌های ردیاب بلومبرگ نشان می‌دهد که در هفته منتهی به 20 ژانویه، محموله‌های نفت خام روسیه از پایانه‌های صادراتی این کشور 22 درصد یا 820 هزار بشکه در روز نسبت به هفته گذشته کاهش یافته بود. با این حال، جولیان لی از بلومبرگ خاطرنشان می کند که هفته بعدتر، تا 27 ژانویه، محموله های نفت خام روسیه 480 هزار بشکه در روز یا 16 درصد افزایش یافت.

بر اساس برآوردها، میانگین چهار هفته صادرات نفت خام روسیه تا 27 ژانویه به 3.34 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از ژوئن است.

با این حال، پس از اجرایی شدن ممنوعیت واردات سوخت از سوی اتحادیه اروپا در 5 فوریه، مشخص نیست که روسیه چه مقدار نفت خام و سوخت را در بازارهای جهانی عرضه خواهد کرد. بر اساس مجموعه داده‌های بلومبرگ، طی چهار هفته منتهی به 27 ژانویه، تانکرهای بارگیری شده با بیش از 33 میلیون بشکه نفت خام روسیه، پایانه‌های صادراتی روسیه را بدون مشخص کردن مقصد نهایی ترک کردند.

بر اساس برآوردهای مختلف، درآمد روسیه از نفت، اگرچه هنوز هم بسیار زیاد است، در هفته های اخیر کاهش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه بازار نفت خود برای ژانویه اعلام کرد صادرات نفت روسیه در ماه دسامبر تنها 200 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 7.8 میلیون بشکه در روز رسید، زیرا صادرات نفت خام به مقصد اتحادیه اروپا پس از اجرایی شدن تحریم اتحادیه اروپا و سقف قیمت توسط گروه هفت کاهش یافت.

طبق برآورد آژانس بین المللی انرژی، تخفیف های بی‌سابقه برای گرید شاخص اورال روسیه باعث شد که درآمد نفت روسیه در یک ماه با افت 3 میلیارد دلاری به 12.6 میلیارد دلار در دسامبر برسد.

مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک مستقر در فنلاند اعلام کرد که ممنوعیت و سقف قیمت اتحادیه اروپا به دلیل کاهش حجم حمل و نقل و قیمت نفت روسیه، روزانه 174 میلیون دلار (160 میلیون یورو) برای روسیه هزینه دارد. به گفته CREA، انتظار می رود با اقدامات اضافی که از 5 فوریه اجرایی خواهند شد، این زیان درآمد به 303 میلیون دلار (280 میلیون یورو) در روز افزایش یابد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما