رشد صادرات دریایی نفت روسیه به آسیا

اقتصاد100- بر اساس داده‌های«رفینیتیو ایکون» و منابع تجاری، روسیه صادرات نفت اورال از طریق دریا به آسیا را به 50 درصد از کل صادرات در بازه زمانی 1 تا 20 اکتبر افزایش داد، پیش از آغاز تحریم ماه دسامبر اتحادیه اروپا بر نفت و محصولات این کشور.

رشد صادرات دریایی نفت روسیه به آسیا

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، کشورهای اتحادیه اروپا که برای دهه ها مصرف کننده اصلی نفت خام روسیه بوده اند، از 5 دسامبر به دلیل تحریم اعمال شده توسط این اتحادیه، خرید آن را متوقف خواهند کرد.

بلغارستان تنها کشور مجاز به ادامه واردات از طریق دریا پس از تاریخ مذکور است، در حالی که مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک به خرید گاز از طریق خط لوله ادامه خواهند داد.

بر اساس داده‌ها محموله‌های نفت اورال روسیه به آسیا طی 1 تا 20 اکتبر به 2.08 میلیون تن افزایش یافت که 8 درصد نسبت به مدت مشابه در ماه گذشته افزایش یافته است.

بارگیری نفت اورال به هند در این دوره 1.38 میلیون تن بود که از 1.72 میلیون تن در مدت مشابه در سپتامبر کاهش یافته است، و عرضه به چین از 0.1 میلیون تن به 0.3 میلیون تن افزایش یافته است.

محاسبات رویترز نشان داد در همان زمان روسیه عرضه دریایی نفت اورال به کشورهای اتحادیه اروپا را 22 درصد کاهش داد و به 1.1 میلیون تن رساند.

به طور کلی صادرات و ترانزیت نفت از بنادر غربی پریمورسک، اوست لوگا و نووروسیسک روسیه در این دوره با 1 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در ماه گذشته به 5.38 میلیون تن رسید.

یک منبع در یکی از شرکت‌های بزرگ غربی گفت: «حجم‌ صادرات ماه اکتبر هم در اروپا و هم در خارج از آن به آرامی کاهش می‌یابد، اما صادرات روسیه در ماه نوامبر و تا پایان سال نگرانی‌های جدی ایجاد می‌کند.»

محموله‌های نفت به کشورهای اروپایی که به تحریم‌ها نپیوسته‌اند یا معافیت دریافت کرده‌اند طی روزهای 1 تا 20 اکتبر 6 درصد افزایش داشته است. تحویل به بلغارستان از 0.4 میلیون تن به 0.48 میلیون تن و به ترکیه از 0.88 میلیون تن به 0.94 میلیون تن افزایش یافت.

به گفته تاجران، هند و ترکیه موقعیت های پیشرو خود را به عنوان خریداران اورال در مدت نزدیک به سه هفته حفظ کردند، در حالی که حضور رو به رشد شرکت های روسی در بازار حمل و نقل دریایی به عرضه کمک کرد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره اینکه طلا و سکه در هفته آینده چه قیمت‌هایی را تجربه…

اخبار سلامت

سینما در سینما