هشدار بانک جهانی درباره اعمال سقف قیمت خرید نفت روسیه

اقتصاد100- بانک جهانی ضمن اعلام اینکه گروه هفت نمی‌تواند سقف قیمتی برای نفت روسیه تعیین کند، در چشم انداز خود از بازار نفت، به خطرهای مرتبط با این موضوع پرداخت و نوشت که خطر افزایش قیمت نفت تحت تاثیر موضوعات مربوط به عرضه است.

هشدار بانک جهانی درباره اعمال سقف قیمت خرید نفت روسیه

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، پیشنهادی گروه هفت برای اعمال سقف قیمتی بر خرید نفت روسیه تنها در صورتی قابل اجرا است که بازارهای نوظهور بزرگ و کشورهای درحال توسعه نیز به آن بپیوندند.

این بانک در چشم انداز بازار نفت که در دیروز منتشر شد، به خطرهای مرتبط با این موضوع پرداخت و نوشت، خطر افزایش قیمت نفت تحت تاثیر موضوعات مربوط به عرضه است؛ از جمله این تاثیرات می تواند به اینکه تا چه حد صادرات روسیه تحت تاثیر اقدامات تجاری جدید قرار می گیرد، اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، «سقف پیشنهادی گروه 7 می تواند بر جریان نفت روسیه تاثیر بگذارد اما این کار یک سازوکار امتحان نشده است و به مشارکت بازارهای نوظهور بزرگ و کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به این منظور نیاز دارد.»

این گزارش افزود، از آنجا که مسیرهای تجاری مختل می شود، یک اختلال چشمگیر در صادرات روسیه در کوتاه مدت ممکن است رخ دهد اما «همانطور که در سایر  تحریم ها اغلب اتفاق می افتد، بازیگران بازار راه هایی برای دور زدن تحریم ها خواهند یافت.»

گروه هفت کشور صنعتی، آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلستان و ژاپن ماه گذشته توافق کردند تا به منظور کاهش درآمدهای روسیه برای نفت فروشی این کشور سقف تعیین کنند. هنوز رقم این سقف قیمتی مشخص نشده است.

بر اساس این طرح، شرکت‌های بانکداری، بیمه، کشتیرانی از تامین خدمات برای شرکت های روسی که نفت را بالای این رقم بفروشند، منع شده اند. از طرفی 5 دسامبر، آخرین مهلت کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات محموله های دریایی نفت روسیه است.

از طرفی یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا گفته است که با وجود این سقف قیمتی، روسیه همچنان 80 تا 90 درصد نفت خود را می فروشد.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی نیز روز گذشته گفته بود: «من فکر می کنم این وضعیت (ادامه صادرات روسیه) خوب است زیرا جهان در حال حاضر هنوز به نفت روسیه برای ورود به بازار نیاز دارد. 80 تا 90 درصد برای پاسخ به تقاضا خوب است.»

پایان پیام

منبع : فارس

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما