50 میلیارد دلار سود خالص تنها ظرف سه ماه / برندگان اصلی جنگ اوکراین را بشناسید

اقتصاد100- ابرشرکت‌های نفت و گاز جهانی از جمله اکسون موبیل، شورون و اکینور در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی سود زیادی به دست آوردند. آنها از افزایش هزینه‌های انرژی که باعث افزایش تورم در سراسر جهان شده و به شدت به مصرف‌کنندگان ضربه زده است، سود می‌برند.

50 میلیارد دلار سود خالص تنها ظرف سه ماه / برندگان اصلی جنگ اوکراین را بشناسید

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، شرکت‌های نفتی میلیاردها دلار سود به دست آوردند زیرا قیمت‌های نفت خام، گاز طبیعی و سوخت‌هایی مانند بنزین در طول این سه‌ماهه نزدیک به سطوح بی‌سابقه رسید. عرضه جهانی به دلیل کاهش تولید ناشی از همه‌گیری کووید19 و اختلال در بازار پس از تهاجم روسیه به اوکراین همچنان محدود است.

این سودهای فزاینده همزمان با افزایش تورم، انتقاد گروه های مصرف کننده در ایالات متحده و اروپا را برانگیخته است. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به شرکت‌های نفتی گفت که برای کاهش هزینه‌های انرژی کار بیشتری انجام نمی‌دهند، در حالی که در بریتانیا و اتحادیه اروپا، درخواست‌هایی برای افزایش مالیات‌ بر سود بادآورده شرکت‌های انرژی وجود دارد.

اکسون موبیل، بزرگترین شرکت انرژی ایالات متحده، نزدیک به 20 میلیارد دلار درآمد گزارش کرد که فراتر از انتظارات بود و از رکورد قبلی خود که در سه‌ماهه‌ دوم ثبت شده بود فراتر رفت. اکسون موبیل که در میان پنج شرکت بزرگ تولیدکننده نفت (اکسون، شورون، شل، بریتیش پترولیوم، و انی) بهترین عملکرد را داشته است، با سودی تقریبا دو برابر بیشتر از شرکت های همتای شل و توتال انرژی پیشی گرفت.

شورون (Chevron) 11.2 میلیارد دلار درآمد داشت که تقریبا دو برابر 6.1  میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته است. مدیران نفتی ایالات متحده از اظهارنظر درباره سودهای امسال خود بیزار بوده و ترجیح می دهند بر تعهدات خود برای سرمایه گذاری تاکید کنند.

قانون‌گذاران آمریکایی از شرکت‌های بزرگ نفتی انتقاد کرده‌اند که جبران هزینه‌های فزاینده مصرف‌کنندگان برای گرم کردن خانه‌ها و پر کردن مخزن گاز کاری انجام نمی‌دهند. تولید جهانی معادل 3.1 میلیون بشکه نفت در روز شورون برای کل سال 2022 تاکنون در حدود 100 هزار بشکه نفت نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

در روز جمعه، شرکت اکینور (Equinor)  نروژی به دلیل بالا بودن بی سابقه قیمت گاز اروپا، سود رکوردشکنی را ثبت کرد، و انی (Eni)  ایتالیا سود خود را نسبت به سال گذشته نزدیک به سه برابر کرد.

آندرس اوپدال، مدیرعامل اکینور در بیانیه ای گفت: «جنگ روسیه در اوکراین بازارهای انرژی را تغییر داده، در دسترس بودن انرژی را کاهش داده و قیمت ها را افزایش داده است.»

نتایج قوی شرکت های خارج از اروپا پس از اعلام سود 9.5 میلیارد دلاری شل (Shell) در روز پنجشنبه گزارش شد که این شرکت را در مسیری قرار داد تا از رکورد خود در سال 2008 عبور کند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما