پیشنهاد اروپا برای اعمال سقف قیمت 100 دلاری دیزل روسیه

اقتصاد100- به گفته مقام های اروپایی اتحادیه اروپا سقف قیمتی 100 دلار در هر بشکه برای دیزل روسیه را در نظر گرفته‌اند تا هرگونه اختلال احتمالی در عرضه جهانی را محدود کند، آن هم در شرایطی که تحریم های بروکسل علیه فراورده‌های نفتی روسیه اجرا می‌شود.

پیشنهاد اروپا برای اعمال سقف قیمت 100 دلاری دیزل روسیه

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از اویل پرایس، بر اساس تحریم های جدیدی که قرار است از 5 فوریه اعمال شود، اتحادیه اروپا واردات فراورده های نفتی روسیه را از طریق دریا ممنوع خواهد کرد و اگر مسکو می‌خواهد به کسب درامد از این محصولات، حدود یک میلیون بشکه در روز از دیزل، نفتا و سایر سوخت های روسیه ادامه دهد باید یک راه دیگر برای صادرات پیدا کند.

پیشنهاد اتحادیه اروپا خواستار تعیین سقف قیمت 100 دلاری برای دیزل روسیه برای فروش به کشورهای ثالث می‌شود. دقیقا مشابه سقف قیمتی اعمال شده علیه نفت خام روسیه خریداران خارج از اتحادیه اروپا همچنان به بیمه و منابع مالی غرب برای محموله های روسیه دسترسی خواهند داشت، البته اگر این سقف قیمت را رعایت کنند. این پیشنهاد همچنین شامل سقف قیمت ۴۵ دلار در بشکه برای فراورده های ارزان‌تر مثل نفت‌کوره می شود. اتحادیه اروپا این پیشنهاد را برای دولت های کشورهای عضو فرستاده است.

جنت یلن وزیر خزانه داری امریکا گفته است، تعیین سقف قیمتی برای محصولات نفتی روسیه بسیار پیچیده تر از نعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای نفت خام این کشور است. اهداف اصلی از تعیین این سقف قیمت کاهش درامدهای حاصل از صادرات انرژی دولت پوتین است و در عین حال اینکه بازار های جهانی نفت را از نظر عرضه به طور کامل تامین کند. اگرچه اتحادیه اروپا در حال خرید دیزل بیشتری از عربستان و امریکا است تا برای تحریم های روسیه آماده شود ولی همچنان بزرگترین خریدار دیزل روسیه به شمار می رود.

براساس تازه ترین برآورد آژانس بین المللی انرژی برای مثال در دسامبر صادرات دیزل روسیه به بالاترین سطح خود در سال یعنی ۱.۲ بشکه در روز رسید که ۷۲۰/۰۰۰ بشکه برای اتحادیه اروپا بوده است. تحلیلگران بر این باورند که جریان بازارهای دیزل و فراورده های نفتی تغییر می‌کند، آن هم در شرایطی که اروپا به دنبال واردات بیشتری از آمریکا، خاورمیانه و آسیا است و روسیه نیز سعی خواهد کرد تا دیزل خود را به سایر مناطق جهان بفروشد.

شکست مذاکرات رهبران اروپایی برای سقف قیمت محصولات نفتی روسیه

رویترز گزارش داد مقام های اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافق بر سر سقف قیمت فراورده های نفتی روسیه با شکست روبرو شده است ولی مذاکرات هفته اینده ادامه پیدا می کند اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد درباره سقف قیمت ۶۰ دلاری فعلی برای نفت خام نیز مذاکره کنند.

در ابتدا این گروه قرار گذاشته بودند سقف قیمت نفت خام را هر دوماه یکبار بازنگری کنند که باید در ژانویه بازنگری می شد. اما برخی از این کشور ها از جمله امریکا خواستند تا مارس صبر کنند تا این سقف قیمت را مورد بازنگری قرار دهند.

در حالی ک سقف قیمت در ابتدا ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین شده بود ولی اتحادیه اروپل ماه گذشته موافقت کرد سقف قیمت ۵ درصد کمتر از میانگین نرخ بازار باشد.
با این حال همه کشورهای عضو این گروه با سقف فعلی قیمت یا تاخیر در بازنگری آن موافق نیستند. استونی، لیتوانی و لهستان خواستار سقف قیمت پایین‌تر هستند، با این استدلال که قیمت نفت خام روسیه کمتر از سقف قیمت فعلی است و خواستار سقف قیمت بین ۴۰ تا ۵۰ دلار در هر بشکه هستند تا فشار بر روسیه در جهت محدود شدن بیشتر شود.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما