تنگنای بیشتر بازارهای جهانی انرژی در سال 2023

اقتصاد100- رئیس آژانس بین‌المللی انرژی روز پنج‌شنبه گفت که بازارهای انرژی ممکن است در سال 2023 دچار تنگنای بیشتری شوند و امیدوار است قیمت‌ها بیشتر از این رشد نکند تا فشار بر کشورهای در حال توسعه واردکننده انرژی کاهش یابد.

تنگنای بیشتر بازارهای جهانی انرژی در سال 2023

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، فاتح بیرول در مصاحبه‌ای با مجمع بازارهای جهانی رویترز در داووس گفت: «من در مورد بازارها خیلی آسوده‌خاطر نخواهم بود و سال 2023 ممکن است سالی باشد که در آن شاهد بازارهای رقابتی‌تر از آنچه برخی از همکاران فکر می‌کنند باشیم.»

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی و امین ناصر، رئیس شرکت آرامکوی عربستان سعودی، دو تولیدکننده اوپک‌پلاس، این هفته گفتند که وضعیت بازارهای نفت را متعادل می بینند.

بیرول در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس به رویترز گفت که اگرچه در حال حاضر تنگنایی در بازار وجود ندارد، اما ابهاماتی وجود دارد که باید مراقب آنها بود، یعنی تقاضای چین و عرضه روسیه.

او افزود: «اگر اقتصاد چین در سال جاری، همانطور که بسیاری از موسسات مالی انتظار دارند رونق بگیرد، ممکن است شاهد افزایش تقاضا باشیم و بازارها تحت فشار قرار بگیرند.»

بیرول در مورد روسیه گفت که در مورد توانایی این کشور برای صادرات به دلیل تحریم های غرب و همچنین در درازمدت به دلیل چالش های داخلی، سوال‌های زیادی وجود دارد.

او اضافه کرد: «شرکت های بین المللی که به بهره‌وری میادین نفتی روسیه کمک کرده بودند، همگی آنجا را ترک کردند. با نگاهی بلند مدت، معتقدم صنعت نفت روسیه با چالش های بزرگی روبرو خواهد شد.»

آژانس بین‌المللی انرژی که تاثیر تحریم‌های غرب بر حجم صادرات نفت روسیه را پیش‌تر بسیار بالا برآورد کرده بود، اعلام کرد که بازارهای نفت ممکن است تا 3 میلیون بشکه در روز از دست بدهند.

بیرول گفت که صادرات نفت روسیه به نظر می رسد «تاب‌آورتر» از آنچه در ابتدای سال گذشته پیش بینی می‌شد باشد، اما از نظر «جریان حمل و نقل» پیش‌بینی آژانس درست بود.

وی با بیان اینکه صادرات نفت روسیه در حال حاضر همانطور که پیش‌بینی می‌شد در حال کاهش است و در سه‌ماهه اول سال جاری و پس از آن کاهش بیشتری خواهد یافت، افزود که خرید نفت و محصولات روسیه در آسیا به ویژه در هند و چین ادامه خواهد یافت.

بیرول در مورد اعمال سقف قیمتی بر محصولات روسیه که ممکن است از ماه آینده اجرایی شود، گفت که نگران عرضه دیزل است.

وی خاطرنشان کرد: «کمی پیچیده‌تر به نظر می‌رسد و امیدوارم که این منجر به چالش‌ها و تنگناها در بازارها به‌ویژه برای دیزل نشود.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما