افزایش چشم‌گیر صادرات نفت خام کوچک‌ترین کشور آمریکای جنوبی

اقتصاد100- صادرات نفت گویان (کوچک‌ترین کشور آمریکای جنوبی) در سال گذشته 164 درصد افزایش یافت. این رونق به لطف افزایش تولید در این تولیدکننده جدید نفت خام، و تقاضا برای نفت خام سبک به ویژه از سوی اروپا، که پالایشگاه‌ها واردات را برای جایگزینی عرضه روسیه افزایش دادند، رخ داد.

افزایش چشم‌گیر صادرات نفت خام کوچک‌ترین کشور آمریکای جنوبی

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، بر اساس ارقام رسمی ارائه شده به رویترز، از زمانی که یک کنسرسیوم به رهبری ابرشرکت «اکسون موبیل» در اواخر سال 2019 شروع به استخراج در این کشور کرد، محموله های گویان افزایش یافت و درآمد صادرات نفت این کشور آمریکای جنوبی را در سال گذشته به 1.1 میلیارد دلار رساند.

این سهم 1.1 میلیارد دلاری دولت از درآمد نفتی در مقایسه با مجموع 409 میلیون دلار سود و حق امتیاز در سال 2021 به شدت افزایش یافته است. قیمت های جهانی بالا باعث شد که درآمد این کشور از پیش‌بینی اولیه 958 میلیون دلاری فراتر برود.

گویان که در میان کوچکترین و توسعه نیافته ترین کشورهای آمریکای جنوبی است، قصد دارد از ثروت نفت خود برای صنعتی شدن استفاده کند و یک نیروگاه گازی، جاده های جدید و پروژه های انرژی خورشیدی را اضافه کند.

پس از افتتاح دومین تاسیسات تولیدی شناور اکسون در فوریه گذشته، تولید افزایش و صادرات جریان یافت زیرا پالایشگاه های اروپایی پس از تهاجم روسیه به اوکراین به دنبال جایگزینی برای نفت روسیه بودند.

گویان حدود 360 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند و قصد دارد تولید خود را تا پایان دهه به 1.64 میلیون بشکه در روز برساند.

بر اساس داده های حمل و نقل Refinitiv Eikon، میانگین صادرات گویان در سال گذشته 265693 بشکه در روز بود که بیش از دو برابر میزان 100645 بشکه در روز در سال 2021 محسوب می‌شود. اروپا بزرگترین واردکننده از گویان بود و 49 درصد از این محموله ها را خرید. حجم واردات اروپا از آسیا پیشی گرفت که سال گذشته با 34 درصد پیشتاز واردات از گویان بود.

داده ها نشان می دهد که تولیدکنندگان همچنین مشتریان جدیدی برای دو گرید نفت خام این کشور یافتند و بیش از 6 میلیون بشکه نفت را به کشور همسایه برزیل ارسال کردند.

دولت گویان در سال گذشته 13 محموله از حدود 100 محموله صادر شده را دریافت کرد. بر اساس محاسبات رویترز، کل صادرات نشان دهنده بیش از 8 میلیارد دلار درآمد ناخالص نفتی است.

در ماه نوامبر، گویان قراردادی 12 ماهه به ابرشرکت «بریتیش پترولیوم» برای بازاریابی سهم دولت از نفت خام اعطا کرد. طبق آمار رسمی، صندوق منابع طبیعی این کشور سال 2022 را با موجودی 1.43 میلیارد دلار به پایان رساند که بیش از دو برابر میزان 607.6 میلیون دلار در پایان سال قبل است.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما