تاثیر تحریم‌های قریب‌الوقوع بر جریان بازار جهانی دیزل

اقتصاد100- بخش بی‌سابقه‌ای از بازار جهانی دیزل، سوخت عمده اقتصاد جهانی، تنها چند هفته با تحریم‌های تهاجمی فاصله دارد.

تاثیر تحریم‌های قریب‌الوقوع بر جریان بازار جهانی دیزل

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از بلومبرگ، از 5 فوریه اتحادیه اروپا، گروه هفت و متحدانش تلاش خواهند کرد تا یک سقف بر قیمت صادرات سوخت روسیه اعمال کنند. این همزمان با اعمال ممنوعیت تقریبا تمام واردات محصولات نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا خواهد بود.

اقدامات مشابهی در حال حاضر در مورد محموله‌های نفت خام روسیه اعمال شده است، اما محدودیت و ممنوعیت سوخت‌های پالایشگاهی به ویژه دیزل است که برخی ناظران بازار نفت را نگران احتمال افزایش قیمت‌ها کرده است.

پیش از حمله به اوکراین، روسیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده خارجی سوخت اروپا بود و این قاره تا زمان اعمال تحریم‌ها به خرید در حجم زیادی ادامه داد. در نتیجه، تحریم‌ها احتمالا منجر به تغییر مسیر بزرگی در جریان جهانی دیزل خواهد شد (با کمک خریداران جدید نفت خام روسیه که سوخت را مجددا به اروپا باز می‌گردانند). در کوتاه مدت، خطر افزایش قیمت وجود دارد.

کشاو لوهیا، بنیانگذار موسسه مشاوره «اویلیتیکس» گفت: «از دست دادن بشکه های روسیه بسیار زیاد است و جایگزینی آنها یک چالش لجستیکی بزرگ خواهد بود. اما بازار با وحشت کمتری قیمت‌گذاری می کند زیرا بازارها و جریان های تجاری تاب‌آور هستند. این یک تغییر مسیر جدید برای دیزل خواهد بود.»

اتحادیه اروپا باید حدود 600 هزار بشکه در روز واردات دیزل را جایگزین نماید و روسیه باید خریداران جدیدی برای این منابع پیدا کند، سوخت را در کشتی ها ذخیره کند یا تولید در پالایشگاه های خود را کاهش دهد.

محموله های ایالات متحده و هند به اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال افزایش بوده است زیرا آنها بیشتر از نیاز مصرفی خود تولید می کنند که به آنها اجازه می دهد تا مازاد خود را صادر کنند. همچنین انتظار می‌رود چین مقدار بیشتری از سوخت را به بازارهای نزدیک خود بفرستد و به طور غیرمستقیم محموله‌های سایر تامین‌کنندگان را به سوی اروپا سوق دهد.

نقش هند در تامین سوخت اروپا قابل توجه است زیرا از زمان شروع جنگ به یکی از بزرگترین خریداران نفت خام روسیه با تخفیف تبدیل شده است.

افزایش قابل توجه جریان گازوئیل از هند، تضمین می کند که نفت خام روسیه پیش از فروش مجدد به اروپا، در هند خریداری و به دیزل تبدیل شود.

چنین تجارتی قوانین اتحادیه اروپا را نقض نمی‌کند، اما ناکارآمدی ذاتی تحریم‌ها را برجسته خواهد کرد. اساسا هیدروکربن‌ها هزاران مایل دورتر از حالت عادی حمل و نقل می‌شوند و سپس دوباره به مقصد بازمی‌گردند.

همچنین پتانسیل اعمال ممنوعیت‌های شدیدتر مانند لزوم ثبت مجدد محموله‌ها، یا ارسال سوخت به مراکز ذخیره‌سازی محصولات پالایشی در مناطق دیگر برای ترکیب با محصولات غیرروسی نیز وجود دارد.

تاکنون در زمستان امسال از بدترین پیش‌بینی‌ها در مورد کمبود نفت اجتناب شده است. وضعیت گازوئیل که ماه ها پیش کانون قدرت بازار نفت بود، به لطف هوای گرم غیرمعمول و هجوم سوخت به اروپا، مطلوب‌تر شده است.

قیمت نفت خام پس از اینکه تحریم‌ها علیه روسیه به‌جای کاهش صادرات، مسیر صادرات را تغییر داد، کاهش یافت.

در میان خریداران جدید یا بزرگ‌تر مسکو، بازرگانان آفریقا، آمریکای لاتین و احتمالا آسیا خواهند بود. در همین حال، اروپا احتمالا به خاورمیانه روی خواهد آورد، جایی که ابرپالایشگاه‌های جدید در حال افزایش فعالیت هستند.

با این حال، موسسه مشاوره انرژی اسپکتز این هفته اعلام کرد که روسیه تنها می‌تواند برای حدود یک‌سوم صادرات دیزل خود مقصدی پیدا کند و باقیمانده ظرفیت باید از مدار خارج شود.

آمریتا سن، تحلیلگر ارشد نفت در مجمع جهانی انرژی امارات متحده عربی گفت: «تحریم محصولات دشوار است، زیرا روسیه واقعا برای قرار دادن گازوئیل خود در مناطق دیگری غیر از اروپا تلاش کرده است.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما