پیش‌بینی اکونومیست از جهان در 2023/ روسیه در خاورمیانه کم‌رنگ می شود

اقتصاد100- از نگاه اکونومیست، نفوذ و نقش روسیه در خاورمیانه به دلیل جنگ در اوکراین و تحریم‌های غرب، به تدریج در حال کاهش است و در سال میلادی آینده محسوس‌تر نیز خواهد بود.

پیش‌بینی اکونومیست از جهان در 2023/ روسیه در خاورمیانه کم‌رنگ می شود

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از اکونومیست، تنها یک سال پیش ولادیمیر پوتین یک نیروی رو به رشد در خاورمیانه به نظر می رسید. روسیه و مصر در دسامبر 2019 رزمایش دریایی مشترکی را در دریای مدیترانه برگزار کردند و قول همکاری بیشتر دادند. «مبدله»، اصلی ترین صندوق سرمایه‌گذاری مستقل در ابوظبی، بزرگترین سرمایه گذاری خود را در روسیه با خرید 1.9 درصد از سهام سیبور، یک ابرشرکت پتروشیمی، انجام داد. یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر، یک گروه شبه‌نظامی وابسته به پوتین، در حال اجرای پیش‌بینی عمومی در مورد نتیجه انتخابات آینده لیبی بود.

یک سال به سرعت گذشت، و نیروهای مسلح روسیه گرفتار جنگ در اوکراین شده‌اند. مبدله سرمایه گذاری هایش را متوقف کرده است. آقای پریگوژین مشغول فرستادن محکومان به خدمت نظامی خط مقدم در اوکراین است و فرصت کمی برای تحلیل سیاست لیبی باقی مانده است. حمله به اوکراین نقش روسیه را در خاورمیانه کاهش داده است و این نقش در سال 2023 کاهش بیشتری خواهد یافت.

با روابط اقتصادی شروع کنیم که هرگز عمیق نبود. حتی قبل از تهاجم به اوکراین، عربستان سعودی فقط به اندازه نیمی از واردات از هلند، از روسیه کالا وارد کرد، کشوری با اقتصاد کوچکتر و یک نهم جمعیت روسیه. با این حال روسیه در زمان جنگ چیز کمتری برای ارائه دارد. کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد سرمایه گذاری با روسیه محتاط خواهند بود. کشورهایی مانند مصر که از پیش توریست‌های روس‌ تشنه نور خورشید را جذب می‌کردند، به دنبال جذب گردشگران جدید هستند.

از قضا، یکی از معدود بازارهای در حال رشد، هیدروکربن ها خواهد بود. نفت و محصولات پالایشی روسیه از سوی اتحادیه اروپا ممنوع خواهند شد اما مشتریان مشتاقی در خاورمیانه پیدا خواهند کرد. شرکت های منطقه آنها را با تخفیف، چه برای مصارف داخلی و چه برای فروش مجدد در خارج از کشور، خریداری می کنند.

روسیه پس از آمریکا دومین فروشنده بزرگ تسلیحات در منطقه است، اما جنگ اوکراین برای این تجارت عواقب بدی خواهد داشت. این واقعیت که برخی از تسلیحات آن در اوکراین عملکرد ضعیفی داشته اند، ممکن است خریداران عرب را منصرف نکند؛ جذابیت تجهیزات روسی هرگز به دلیل کیفیت آن نبود، بلکه نبود شرایط ویژه فروش آن بود. در عوض مشکل این است که روسیه تسلیحات کمتری برای فروش خواهد داشت. تحریم‌ها بخش‌هایی از ماشین جنگی آن را فرسوده می‌کند. سلاح هایی که روسیه می تواند تولید کند در اوکراین مورد نیاز خواهد بود. ارتش های عربی باید یا به آمریکا نگاه کنند یا به جایگزین هایی مانند چین یا ترکیه.

کشورهای خلیج فارس روابط دوستانه با روسیه را حفظ خواهند کرد اما انتظار کمی از این روابط خواهند داشت. عربستان سعودی منافع مشترکی با روسیه در بالا نگه داشتن قیمت نفت دارد و تلاش خواهد کرد تا توافق کاهش تولید اوپک پلاس را دست نخورده نگه دارد. امارات به گفتگو با پوتین ادامه خواهد داد، حتی اگر با شادمانی مهاجران ثروتمندی که از طریق سیاست های او به خارج رانده شده اند را جذب کند.

روابط روسیه با ایران پیچیده خواهد شد و تجارت افزایش خواهد یافت. اما هر دو کشور باید نفت خود را با قیمت کمتر از بازار بفروشند. جنگ قیمتی ناشی از آن برای ایران دردناک خواهد بود.

کشورهای عربی که به دنبال محافظت در برابر آمریکای بی میل هستند، تلاش بیشتری را برای ایجاد روابط با چین انجام خواهند داد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز تلاش خواهد کرد تا از روسیه نهایت بهره را ببرد. در لیبی، جایی که روسیه از مخالفان حمایت می کنند، اردوغان برای گفت و گو فشار خواهد آورد. در همین حال در سوریه، او ممکن است روابط خود را با رژیم بشار اسد دوباره برقرار کند. نه روسیه و نه ترکیه نمی خواهند که ایران این خلا را پر کند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما