مرد عراقی: از پرتاب کفش به سوی رئیس‌جمهور آمریکا پشیمان نیستم

اقتصاد100- روزنامه‌نگار عراقی، منتظر الزیدی به دلیل پرتاب کفش به سمت رئیس جمهور آمریکا جورج دبلیو بوش در یک کنفرانس خبری به شهرت رسید تا خشم خود را از فساد و هرج و مرج پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 نشان دهد. با گذشت چندین سال او همچنان خشمگین است.

مرد عراقی: از پرتاب کفش به سوی رئیس‌جمهور آمریکا پشیمان نیستم

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، الزیدی به رویترز گفت: «همان افرادی که 20 سال پیش با اشغال کشور وارد سیاست شدند، با وجود شکست‌ها و فساد، هنوز هم حکومت می‌کنند. ایالات متحده به خوبی می‌داند که سیاستمداران کاذب را وارد عرصه کرده است.»

بوش که در کنار نوری المالکی نخست وزیر وقت عراق ایستاده بود، مجبور شد خود را خم کند تا کفش به او اصابت نکند. پرتاب کفش یک توهین عمیق در جهان عرب محسوب می‌شود.

الزیدی پیش از اینکه ماموران امنیتی او را بیرون بیاورند فریاد زد: «این بوسه خداحافظی مردم عراق است، ای سگ!»

بوش در سراسر خاورمیانه به دلیل تصمیمش برای حمله به عراق مورد انتقاد قرار گرفت، اقدامی که بر اساس اطلاعات ناقص ایالات متحده مبنی بر اینکه رهبر عراق صدام حسین سلاح کشتار جمعی جمع آوری کرده بود، آغاز شد.

رئیس جمهور ایالات متحده در آن زمان حادثه پرتاب کفش را نادیده گرفت و گفت: «مثل این است که به یک تجمع سیاسی بروید و مردم سر شما فریاد بزنند. این راهی برای جلب توجه مردم است.»

الزیدی که شش ماه را به دلیل تعرض به یک رئیس دولت مهمان در زندان گذراند، پس از آزادی عازم لبنان شد، اما در سال 2018 به دنبال مبارزه با فساد برای نامزدی یک کرسی پارلمان عراق بازگشت، گرچه در انتخابات شکست خورد.

او می گوید: «با دیدن دردهای مردم در 24 ساعت شبانه‌روز، احساس تلخی می کنید.»

وی افزود که به مبارزه علیه اختلاس ادامه داد و هرگز از پرتاب کفش هایش پشیمان نشد.

او خاطرنشان کرد: «این صحنه گواه آن است که روزی یک فرد ساده توانست به یک مستکبر با تمام قدرت و ظلم و ستم و اسلحه و رسانه و پول و اقتدار نه بگوید و بگوید شما (بوش) در اشتباهید.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز