برنامه عجیب آرژانتین برای کنترل قیمت‌ها و مهار تورم

اقتصاد100- آرژانتین که برای چندین دهه با سیاست‌های نامتعارف تلاش ناموفقی برای غلبه بر تورم سرسام آور داشت، ابزار جدیدی برای پیگیری افزایش قیمت‌ها ارائه کرده است: هوش مصنوعی.

برنامه عجیب آرژانتین برای کنترل قیمت‌ها و مهار تورم

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از بلومبرگ، دولت آرژانتین در حال استفاده از نرم‌افزاری است که از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی توسعه یافته توسط نرم افزار دولتی و آژانس ماهواره‌ای Arsat برای نظارت بر افزایش قیمت‌ها در زمان واقعی استفاده می‌کند.

در میان بسیاری از رویکردهای غیر متعارف برای مهار تورم، این کشور توقف افزایش قیمت‌ها را برای برخی کالاها الزامی کرده و اخیرا برای جلوگیری از افزایش نرخ بانک مرکزی و سرد کردن فعالیت‌های اقتصادی، با شرکت‌ها برای کنترل سرعت افزایش قیمت‌ها مذاکره کرده است.

روش‌های غیرمتعارف دولت برای تضمین اطاعت شرکت‌ها از توافق کنترل قیمت شامل رفتن وزرا یا شهرداران به سوپرمارکت و بررسی اینکه آیا قیمت‌ها با توافق مطابقت دارد یا خیر می‌شود.

اکنون آرژانتین با تجدید این برنامه، یک قدم جلوتر می رود. دولت در حال راه اندازی دو ابزار نرم افزاری جدید است: یکی برای دسترسی به قیمت‌گذاری زمان واقعی برای کالاهای موجود در توافق در سوپرمارکت های کشور در زمان واقعی. و دیگری به آن امکان می دهد بررسی کند که آیا قیمت های ارسال شده به صورت آنلاین با توافقی که با مقامات برای کنترل میزان افزایش آنها منعقد شده مطابقت دارد یا خیر.

تورم حتی با وجود این سیاست‌ها همچنان بالا باقی مانده و افزایش ماهانه قیمت‌ها بین 5 تا 7.4 درصد در شش ماه گذشته بوده است. تورم سالانه به سمت 100 درصد می رود که یکی از سریع ترین تورم ها در جهان است.

سرجیو ماسا وزیر اقتصاد آرژانتین روز جمعه در مراسم تجدید این برنامه گفت: «تورم بزرگترین مشکل آرژانتینی ها است، این بدترین سم اقتصاد است. ما از شرکت‌ها، کارگران، سوپرمارکت‌ها و تولیدکنندگان انتظار داریم که از این برنامه پیروی کنند، زیرا این به نفع همه آرژانتینی‌ها است.»

وی افزود که انتظار دارد از هفته آینده اقدامات کنترل قیمت در بخش میوه و تره‌بار آغاز شود.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما