ابتکار ادغام ارزی بزریل و آرژانتین برای مقابله با نفوذ دلار

اقتصاد100- آرژانتین و برزیل در مراحل مقدماتی تجدید بحث در مورد تشکیل یک واحد پولی مشترک برای معاملات مالی و تجاری هستند و طرحی که اغلب مورد بحث قرار گرفته است را احیا می‌کنند که با موانع سیاسی و اقتصادی متعددی روبرو است.

ابتکار ادغام ارزی بزریل و آرژانتین برای مقابله با نفوذ دلار

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، دو اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی چندین دهه است که گزینه‌هایی را برای ادغام ارزهای خود در نظر گرفته‌اند که اغلب برای مقابله با نفوذ دلار در منطقه است. تداوم عدم تعادل اقتصاد کلان هر دو کشور، همراه با موانع سیاسی مکرر بر سر این ایده، به پیشرفت عملی کمی منجر شده است.

در آستانه دیدار دوشنبه در بوئنوس آیرس، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا برزیلی و آلبرتو فرناندز آرژانتینی مقاله مشترکی در روزنامه پرفیل آرژانتین نوشتند و خاطرنشان کردند که اشتراک ارزهایشان می‌تواند به تقویت تجارت منطقه‌ای کمک کند.

در این مقاله می‌خوانیم: «ما قصد داریم بر موانع مبادلاتی خود غلبه کنیم، قوانین را ساده و مدرن کنیم و استفاده از ارزهای محلی را ترویج نماییم. ما همچنین تصمیم گرفتیم که بحث در مورد ارز مشترک آمریکای جنوبی را پیش ببریم که می تواند برای معاملات مالی و تجاری، کاهش هزینه های عملیاتی و آسیب پذیری خارجی مورد استفاده قرار گیرد.»

این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که آرژانتین با بالاترین تورم در بیش از سه دهه گذشته دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از بازارهای نوظهور به دنبال جایگزین‌هایی برای دلار تقویت‌شده هستند. اقتصاد برزیل امسال رشد نسبتا اندکی را تجربه خواهد کرد، در حالی که دولت جدید لولا دا سیلوا قصد دارد هزینه های عمومی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد تا به وعده های انتخاباتی خود عمل کند.

به گفته یک مقام دولت برزیل، این مذاکرات توسط آرژانتین آغاز شده است. این مقام که خواست نامش فاش نشود گفت: «آنها تنها در مراحل اولیه هستند و ضرب‌العجلی نیز وجود ندارد.»

سخنگوی ریاست جمهوری آرژانتین بلافاصله به درخواست برای اظهار پاسخ نداد.

فرناندو حداد، وزیر دارایی برزیل به خبرنگاران در بوئنوس آیرس گفت که آرژانتین در تلاش است تا تجارت را تقویت کند که از پیش بسیار کاهش یافته است. یک ارز مشترک برای معاملات مالی و تجاری یکی از ایده های مورد بررسی است.

حداد افزود: «ما در حال تجزیه و تحلیل بسیاری از احتمالات هستیم. این چیزی است که به ما امکان می دهد تجارت را افزایش دهیم زیرا آرژانتین یکی از کشورهایی است که کالاهای تولیدی را از برزیل خریداری می‌کند و صادرات ما در اینجا در حال کاهش است.»

سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد آرژانتین در مصاحبه ای با فایننشال تایمز که روز شنبه منتشر شد، گفت برزیل و آرژانتین از کشورهای دیگر در آمریکای لاتین دعوت خواهند کرد تا به این طرح بپیوندند، اما او نمی خواهد «انتظارات نادرست» ایجاد کند زیرا یکپارچگی تجاری زمان زیادی به طول می انجامد.

در سال 1987، رهبران هر دو کشور ایجاد یک واحد مشترک حسابرسی به نام «گاچو» را برای برآورد تجارت بین کشورها اعلام کردند. این ایده در میان اختلاف نظرها و به دلیل نوسانات بالا که کشورها را تحت تاثیر قرار می‌داد، به نتیجه نرسید.

آنها اکنون چالش های مشابهی با آن زمان دارند. تورم سالانه آرژانتین تقریبا 100 درصد است و در اواخر سال جاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد، در حالی که این رقم در برزیل 5.8 درصد است. کاهش سریع ارزش پزو (آرژانتین) در مقایسه با ریال (برزیل) و استقلال بانک مرکزی برزیل که ممکن است با این ابتکار مخالفت کند، نیز موانع مهمی هستند.

در سطح جهانی، کشورها به دنبال راه‌هایی برای دور زدن استفاده از دلار آمریکا و فروش بخش بیشتری از بدهی خود به ارزهای محلی هستند. روسیه پس از تحریم‌ها به دلیل حمله به اوکراین، پرداخت‌های خارجی را به روبل دریافت کرده است و کشورهای آسیایی به دنبال افزایش استفاده از یوان چین هستند. هند و امارات متحده عربی نیز به دنبال گسترش تجارت غیرنفتی به روپیه هستند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما