تاثیر قهرمانی جام جهانی بر اقتصاد کلان آرژانتین چه بود؟

اقتصاد100- قهرمانی دراماتیک آرژانتین در جام جهانی فوتبال در هفته گذشته نه تنها به این کشور سومین عنوان قهرمانی این جام را داد که مدت ها به دنبال آن بود، بلکه یک دوره شادمانی ملی نادر را آغاز کرد که می تواند به انتظارات مثبت برای یک اقتصاد مستعد بحران تبدیل شود. با این حال چنین انتظاراتی ممکن است نابجا باشند.

تاثیر قهرمانی جام جهانی بر اقتصاد کلان آرژانتین چه بود؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از بلومبرگ، مقامات بوئنوس آیرس بر این باورند که این پیروزی احتمالا به لطف افزایش مصرف مردم، تنها یک افزایش جزئی به رشد اقتصاد خواهد افزود. اما صرف نظر از تاثیر قابل ارزیابی این قهرمانی در کشوری که فوتبال مانند مذهب است، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری که برای اکتبر تعیین شده است، پیروزی در جام جهانی به بهبود اولیه روحیه اقتصادی منجر می‌شود.

بخشی از این درخشش به برخی اخبار خوب اخیر در خارج از دنیای ورزش گره خورده است. انتظار می‌رود اقتصاد این کشور در سال جاری بیش از 5 درصد رشد کند، آمار تورم ماهانه نوامبر پایین‌ترین میزان از فوریه بوده است و هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول به تازگی آخرین بازنگری برنامه کمک مالی 44 میلیارد دلاری این کشور را تصویب کرده است.

البته چارچوب اقتصاد کلان آرژانتین همچنان ناپایدار است؛ تورم سالانه نزدیک به 100 درصد، نرخ بهره 75 درصد، این کشور از بازارهای اعتباری بین المللی جا مانده است و نرخ های ارز پرنوسان که معاملات روزانه را دشوار می‌کند.

همچنین کاهش پیش‌بینی‌شده رشد در سال آینده به مشکلات اقتصادی می‌افزاید و فقر حدود 40 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به آن یک محیط سیاسی پر از تنش پیش از مبارزات انتخاباتی آتی را اضافه کنید، شرایطی که با محکومیت معاون رئیس جمهور کریستینا فرناندز دی کرشنر به اتهامات کلاهبرداری تشدید شده است، و شرایط را برای بی‌ثباتی بیشتر مهیا می‌کند.

پیلار تاولا، اقتصاددان در بانک بارکلیز، اخیرا در یادداشتی تحقیقاتی نوشت: «وخامت شدید اوضاع اقتصاد کلان، با تورم نزدیک به سطوح سه‌رقمی، ممکن است تحمل بیشتری برای اصلاحات ایجاد کند. بدون در نظر گرفتن نامزدها، احتمال تغییر سیاسی زیاد به نظر می رسد.»

مثل همیشه در آرژانتین، این تغییرات سیاسی می تواند به سرعت دریبل زدن لیونل مسی رخ دهد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما