بلایی که اقتصاد رفاقتی بر سر تجارت ایران آورد !

خودبزرگ بینی اقتصادی باعث توهم در سیاست گذاری خارجی است، نگاهی به جایگاهی که اقتصاد رانتی رفاقتی برای اقتصاد ایران در جان رقم زده است، می تواند این توهم را برطرف کند.

بلایی که اقتصاد رفاقتی بر سر تجارت ایران آورد !

به گزارش اقتصاد100 احسان سلطانی در مطلب با عنوان: « وزن کم اهمیت ایران در تجارت جهانی» به نقد ساختار رانتی اقتصاد ایران و نتایج آن پرداخته است که در ادامه آنرا می خوانید:

وزن کم ایران در تجارت جهانی

ایران با داشتن ۸۵ میلیون جمعیت، ۴ اقلیم، منابع نفت و گاز و معدنی، دسترسی به بازارهای منطقه ای، موقعیت راهبردی و … می توانست نه فقط به عنوان قدرت اول منطقه که حتی بین ۱۰ تا ۲۰ قدرت اول اقتصاد جهان باشد.

نظام اقتصادی رانتی، رفاقتی و غارتی، فساد گسترده، تکیه بر خام فروشی و توزیع رانت منابع بین خواص، اقتصادی غیرمردمی، دولتهای ناکارآمد و تحریمها وضعیتی را فراهم کرده که اصولا ایران نه تنها در سطح جهان، که در سطح منطقه، اقتصاد و شریک اقتصادی مطرحی به شمار نرود.

تجارت خارجی ایران ۱۲۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ بود که یک-سیزدهم شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، یک-چهارم ترکیه و حتی کمتر از اسرائیل است.

ایران با رتبه ۵۱، سهم ۰.۲۷ درصد از تجارت جهانی ۲۰۲۱ را دارد.

منطقی است کشورهای دیگر روابط تجاری خود را با نه تنها با آمریکا، بلکه با کشورهای عربی و حتی اسرائیل دستخوش مخاطره رابطه با یک شریک تجاری کم اهمیت و خام فروش نکنند. نکته کلیدی که در سفر رئیس جمهور چین به عربستان، به روشنی منعکس شد.

امید است هشدار «برادر بزرگ» شنیده شود، این دیگر آمریکا نیست!

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما