مقایسه ساعت سیکو و سیتیزن که پرچمدار دنیای برند هستند

طلا و جواهر اقتصاد 100 : یکی از محبوب‌ترین برندهای ساعت مچی، ساعت سیکو و سیتیزن است.

مقایسه ساعت سیکو و سیتیزن که پرچمدار دنیای برند هستند

دهه 1970، انقلابی بزرگ در بین تولیدکنندگان آسیایی ساعت مچی بود. این دهه، همان دهه انقلاب کوارتز است که البته به بحران کوارتز در سوئیس نیز معروف است. در این دهه بود که تولید ساعت‌ مچی‌های باتری‌دار و کوارتز به طور چشمگیری صنعت ساعت مچی را تغییر داد.

این دو برند ژاپنی، بخش قابل‌توجهی از  بازار تک‌فروشی ساعت مچی را در دستان خود گرفته‌اند. گرچه از نظر ظاهر، هر دو برند شباهت‌هایی باهم دارند ولی جدا از شباهت‌ها، تفاوت‌های قابل‌ملاحظه‌ای باهم دارد. با الیت همراه باشید تا با تفاوت‌های آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با برند سیکو Seiko

سیکو یک برند معتبر ژاپنی در زمینه ساعت مچی است. جالب است بدانید سیکو مخفف «نفیس» است و در حقیقت بیانگر کیفیت محصولاتش است. این برند با قدمتی بیش از یک قرن، همیشه توانسته با طراحی‌های فوق‌العاده و کیفیت بالای محصولاتش، حرف‌های زیادی برای مشتریان بین‌المللی‌اش داشته باشد. نوآوری و استفاده از جدیدترین فناوری روز دنیا، همیشه مهم‌ترین اصل در تولید ساعت سیکو بوده است.

ویژگی‌های برند سیکو

یکی از بارزترین ویژگی ساعت سیکو، کیفیت فلزات به کار گرفته شده در آن است. برای ساخت ساعت‌های سیکو، از فلزات گوناگونی استفاده می‌شود زیرا هر نوع، مزایای خاص خود را دارد. برای مثال، تیتانیوم از استیل ضدزنگ بادوام‌تر و سبک‌تر است، به همین دلیل ترجیح داده می‌شود در برخی از مدل‌ها از تیتانیوم استفاده شود. برای حفظ رنگ ساعت، از روکش PVD استفاده می‌شود. 

جنس شیشه ساعت‌های سیکو، همچون بدنه آن متفاوت است. برای نمونه، شیشه‌هایی از جنس یاقوت کبود، تا سالیان سال بدون خط‌وخش باقی خواهند ماند. 

از دیگر ویژگی‌های مهم ساعت سیکو، مقاومت در برابر آب آن است (حداقل مقاومت در برابر آب، تا عمق 50 متر است).

آشنایی با برند سیتیزن

شرکت ساعت سیتیزن فعالیت خود را به عنوان یک موسس تحقیقاتی در سال 1918 (با نام شوشکا) آغاز کرد. این شرکت، در سال 1924، اولین ساعت جیبی خود را با نام سیتیزن به بازار عرضه کرد که با استقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد. پس از این موفقیت بزرگ بود که نام این شرکت، به سیتیزن تغییر پیدا کرد.

به جرات می‌توان سیتیزن را اولین کمپانی ساعت‌سازی در جهان دانست که مبنای تولیدهای خود را تنها در تولید ساعت مچی نمی‌دید، بلکه این شرکت طرز تفکری را در پیش گرفت که «برای پیشرفت می‌بایست نوآوری را پیاده‌سازی کرد.» به عبارت دیگر، سیتیزن، قدرت را در پیاده‌سازی و به‌کارگیری نوآوری می‌دانست و البته تا به امروز بر این باور خود استوار است.

شعار کنونی این برند این است: «اکنون بهتر شروع می‌شود». این شعار بیانگر این رویکرد است که سیتیزن در صدد دستیابی به اهدافی است که باعث بهبود کیفیت زندگی همگان می‌شود.

ویژگی‌های برند سیتیزن

این برند در اصل برای ایجاد ساعت مچی باکیفیت برای همه شهروندان تاسیس شد وتاکنون نیز به این ماموریت و رویکرد خود وفادار باقی مانده است. بدون هیچ‌شک و تردیدی می‌توان گفت اولین قدم‌های بزرگ در صنعت ساعت‌سازی، توسط این برند برداشته شده است: از طراحی اولین ساعت خورشیدی گرفته تا تولید اولین ساعت‌های اسپرت برای غواصی، کوهنوردی و غیره.

موفقیت اصلی این برند را می‌توان در ایجاد فناوری انقلابی Eco-drive دانست، این فناوری نیاز به تعویض باتری را برای همیشه از بین می‌برند.

اولین‌های سیکو و سیتیزن برند سیکو

تاسیس: 1881

اولین ساعت سیکو: 1918

اولین کرنوگراف ژاپنی: 1964

اولین ساعت غواصی ژاپنی: 1965

اولین ساعت کوارتز: 1969

اولین ساعت سینتیک در جهان: 1988

اولین ساعت خورشیدی چند بانده در جهان: 2005

اولین ساعت خورشیدی مجهز به GPS در جهان: 2012

برند سیتیزن

تاسیس: 1918

اولین ساعت مچی: 1924

اولین ساعت الکترونیکی ژاپنی: 1966

اولین ساعت تیتانیوم جامد در جهان: 1970

اولین ساعت کوارتز آنالوگ خورشیدی در جهان: 1976

اولین ساعت اتمی در جهان: 1993

اولین ساعت اتمی خورشیدی در جهان: 1996

مهم‌ترین نکات در خصوص ساعت سیکو و سیتیزن

وقتی قصد مقایسه ساعت سیکو و سیتیزن را باهم داریم، باید آن‌ها را در چند زمینه مختلف بررسی کنیم:

فناوری‌های به کار رفته در ساعت سیکو و سیتیزن

اولین نکته هنگام مقایسه ساعت سیکو و سیتیزن، تکنولوژی و فناوری‌های به کار رفته در آن‌هاست. بسیاری از افراد، ساعت‌هایشان را براساس متریال به کار رفته در آن‌ها و نوع عملکردشان انتخاب می‌کنند. 

سیکو قدمت بسیار بیشتری دارد و در ساعت‌های خود فراتر از حدومرز پیش رفته است و تقریبا از تمامی تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز دنیا در محصولات خود استفاده کرده است. تخصص اصلی سیکو، تولید ساعت‌های مکانیکی باکیفیت بسیار بالاست، به طوری‌که می‌توانیم با اطمینان بگوییم که هیچ برندی قابل‌قیاس با ساعت‌های مکانیکی سیکو نیست.

مدل اکو درایو ساعت سیتزن

برند سیتیزن تمامی تلاش خود را در تولید ساعت‌های کوارتز گذاشته و در تولید ساعت‌های اکو-داریو در جهان پیش‌گام است. با جرات می‌توان گفت که هیچ‌ برندی (در سطح جهانی) تاکنون نتوانسته ساعتی مبتنی بر فناوری اکو-داریو همچون کیفیت ساعت اکو-داریو سیتیزن تولید کند. در تمامی ساعت‌های سیتیزن از موتور کوارتز استفاده شده، همین‌امر موجب دقت و عملکرد فوق‌العاده بالای ساعت‌های سیتیزن شده است. بعلاوه، ساعت‌های اکو-داریو سیتیزن می‌توانند انرژی خود را از هر منبع نور به سادگی تامین کنند. در نهایت باید بگوییم که در برخی مدل‌های ساعت سیتیزن از فناوری HAQ (کوارتز با دقت بالا) استفاده شده است؛ دقت این ساعت‌ها بسیار خیره‌کننده است، تنها 5± ثانیه در سال.

مقایسه مدل های ساعت سیکو و سیتزن

گرچه در مدل‌های سیکو، ساعت خورشیدی وجود دارد ولی از نظر کیفیت با ساعت‌های اکو-داریو سیتیزن هم‌تراز نیستند. هر دو دارای ساعت‌های اتمی هستند (فناوری استرون (Astron) در ساعت‌های سیکو و فناوری ستلایت ویو (Satellite Wave) در ساعت‌های سیتیزن).

در نهایت باید گفت سیکو چندان علاقه‌ای به موتورهای کوارتز ندارد ولی ساعت‌های مکانیکی آن‌ها، از بهترین‌ها در جهان است. بنابراین، اگر یک ساعت مکانیکی می‌خواهید، سیکو بهترین گزینه است؛ فقط این نکته را مدنظر داشته باشید که ساعت مکانیکی نمی‌تواند دقت ساعت کوارتز را شکست دهد. دقت کنید برخی از ساعت‌های سیتیزن، موتور مکانیکی دارند ولی شمار آن‌ها بسیار محدود است.

در کل، وقتی صحبت از ساعت‌های خورشیدی می‌شود، سیتیزن حرف نخست را می‌زند. بعلاوه، ساعت‌های اکو-داریو این برند قادر است تا در نور کم نیز خود را شارژ کند و ماه‌ها در تاریکی کار کند. بنابراین، تا چندین دهه، نیازی به باتری جایگزین نخواهید داشت. همچنین، این ساعت‌ها با عملکردهای بلوتوث و رادیویی کنترل می‌شوند. 

تفاوت سبک ساعت سیکو و سیتیزن

معمولا ساعت‌های سیکو، کلاسیک‌تر از ساعت‌های سیتیزن هستند، ولی نمی‌توان به طور قطع چیزی دراین‌باره گفت.

ساعت سیکو و سیتیزن در سبک‌ها و طرح‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند: کلاسیک، ورزشی، اسپرت و غیره. ولی در مجموع، برند سیکو دارای کالکشن‌های کلاسیک خیره‌کننده‌ای است که ساعت‌های سیتیزن به گرد آن‌ها نمی‌رسند. از این‌رو، به نظر می‌رسد سیکو بیشتر به سمت طراحی ساعت‌های کلاسیک گرایش دارد. برای نمونه می‌توان به کالکشن پریسج (Presage) و پریمیر (Premier) اشاره کرد. اگر به دنبال سبک‌های اسپرت و ورزشی در میان ساعت سیکو هستید، پیشنهاد الیت به شما کالکشن‌های سیکو فایو 5 (Seiko 5) و پراسپکس (Prospex) است.

متریال به کار رفته در ساعت سیکو و سیتیزن

هر دو برند ژاپنی از بهترین و باکیفیت‌ترین متریال در ساعت‌های خود استفاده می‌کند. تفاوت عمده ساعت سیکو و سیتیزن، جنس شیشه ساعت‌های غواصی آن‌هاست. سیتیزن از کریستال معدنی استفاده می‌کند ولی سیکو از کریستال کاردکس. کریستال کاردکس نسبت به ضربه، خط‌وخش مقاومت بالاتری دارد، لذا از این نظر، در جایگاه بالاتری از ساعت سیکو قرار می‌گیرد.

در مورد بدنه و قاب، بیشتر ترکیبی از تیتانیوم و استیل ضدزنگ برای بدنه و قاب در ساعت‌های سیتیزن استفاده شده است درحالیکه سیکو استیل ضدزنگ را بیشتر ترجیح می‌دهد. 

مقایسه قیمت ساعت ساعت سیکو و سیتیزن

از لحاظ قیمت، ساعت‌های سیکو در رتبه دوم قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین دلایل این است که سیتیزن معمولا در ساعت‌های خود از موتور کوارتز استفاده می‌کند که در نهایت ارزان‌تر از استفاده از موتور مکانیکی در ساعت‌های سیکو تمام می‌شود. 

قیمت ساعت‌های سیتیزن، معمولا از 100 دلار آغاز می‌شود ودر صورت اضافه شدن یک یا دو ویژگی، قیمت آن معمولا به 200 تا 400 دلار نیز می‌رسد. 

سیکو در مقابل، توانسته ارزان‌ترین ساعت‌های خود را با قیمتی کمتر از 100 دلار به فروش برساند که قیمت بسیار جذابی برای موتور بسیار باکیفیت این ساعت است. ساعت‌هایی با قطعه‌های پیشرفته‌تر، معمولا بین 300 تا 500 دلار به فروش می‌رسند.

دقت کنید که سیکو یک کالکشن لوکس با نام «گرند سیکو» دارد که در آن‌، ساعت‌های گران‌قیمت با متریال‌هایی بسیار باکیفیت وجود دارد ولی سیتیزن، چنین کالکشنی را ندارد و بیشترین تمرکز خود را بر ارائه ساعت‌های مقرون‌به‌صرفه گذاشته است.

کیفیت ساعت سیکو و سیتیزن

هر دو ساعت سیکو و سیتیزن به خاطر کیفیت و دوام بسیار بالایشان در جهان معروف‌اند و سخت می‌شود که از این نظر، یکی را در جایگاه بهتری از دیگری قرار داد. ساعت‌های هر دو، دارای بدنه و قاب بسیار دقیق، بادوام و مطابق با استانداردهای روز دنیا هستند و هر دو از مواد بسیار باکیفیت مانند استیل ضدزنگ یا تیتانیوم در ساعت‌های خود استفاده می‌کنند.

تنها تفاوت به نوع شیشه ساعت غواصی بازمی‌گردد. سیکو معمولا از کریستال هاردلکس استفاده می‌کند و سیتیزن از کریستال معدنی. کریستال هاردلکس در برابر ضربه، خط‌وخش مقاوم‌تر است.

نوآوری در ساعت سیکو و سیتیزن

 یکی از نوآوری‌های منحصربه‌فرد در انواع ساعت سیکو، اسپیرینگ داریو (Spring Drive) است. موتورهای اسپیرینگ داریو برای تامین انرژی از روش کوک کردن در ساعت‌های مکانیکی استفاده می‌کنند. بنابراین، این موتورها نیازی به باتری یا هر منبع انرژی دیگر ندارند. 

یکی دیگر از فناوری‌های منحصربه‌فرد سیکو، ساعت سیکو کینتیک است. موتور این ساعت انرژی مورد نیاز خود برای به حرکت درآوردن عقربه‌ها، از حرکت مچ دست بدست می‌آورد و دارای مکانیزم زمان‌سنجی کوارتز است.

سیتیزن در مقابل، دارای ساعت‌های سوپرتیتانیوم (Super Titanium) با پردازش استیل به همراه استفاده از فناوری سخت‌کننده سطح با نام دیورتک (Duratect) است که باعث می‌شود ساعت‌هایش در مقابل سیکو، سخت‌تر، بااستحکام‌تر و ظریف‌تر باشند. باید خاطر نشان کنیم که سوپرتیتانیوم از نظر استحکام و دوام عملکرد بسیار بهتری نسبت به استیل ضدزنگ دارد. 

مقایسه ساعت سیکو و سیتیزن: ستلایت ویو سیتیزن در برابر آسترون سیکو

هر دو ساعت سیکو و سیتیزن از یک فناوری برای تشخیص زمان محلی استفاده می‎کنند. به طورکلی، حدود 40 منطقه زمانی در دسترس است و یک موتور کوارتز ژاپنی باکیفیت بالا سیگنال را تقویت می‌کنند. با این‌وجود، ساعت‌های سیتیزن زمان را سریع‌تر از ساعت‌های سیکو در 3 ثانیه تنظیم می‌کنند. تفاوت در سرعت دریافت داده از ماهواره در هر دو برند جزئی است. جالب است بدانید اخیرا سیکو کالکشن X5 را معرفی کرده که باسرعت تنظیم زمان انواع ساعت سیتیزن مطابقت دارد. بنابراین، می‌توان گفت از این نظر، دو مدل در جایگاه برابری قرار دارند.

جدا از شباهت‌های دو مدل، هر دو مدل ستلایت ویو و آسترون تفاوت‌هایی باهم دارند. برای نمونه، ساعت سیکو آسترون دارای قاب سرامیکی است درحالیکه ساعت سیتیزن ستلایت ویو دارای قاب استیل است. پوشش ضدانعکاس ساعت سیکو آسترون نیز بسیار بهتر از پوشش ساعت سیتیزن ستلایت ویو است.

بعلاوه، ساعت سیکو آسترون یک‌بار در روز، زمان خود را آپدیت می‌کند ولی ساعت سیتیزن ستلایت ویو این به‌روزرسانی را در 72 ساعت انجام می‌دهد. 

از نظر قیمت، ساعت سیکو آسترون گران‌تر از ستلایت ویو سیتیزن است، به طوری‌که ارزان‌ترین ساعت سیتیزن GPS ستلایت ویو با قیمتی کمتر از 500 دلار در دسترس است ولی قیمت ساعت سیکو آسترون تقریبا سه برابر بیشتر است.

مقایسه ساعت سیکو و سیتیزن: سولار سیکو در برابر اکو-داریو سیتیزن

به دلیل سازگاری با محیط‌زیست، ساعت‌های خورشیدی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. بیشتر ساعت‌های سیتیزن از فناوری اکو-داریو پشتیبانی می‌کنند.

در کل می‌توان گفت عمده تفاوت ساعت سیکو سولار با اکو-داریو سیتیزن در طول عمر  باتری آن‌هاست. باتری‌های سیتیزن تا 20 سال دوام می‌آورند ولی طول عمر باتری‌های سیکو 10 سال است. در آخر باید خاطر نشان کنیم که لیست برترین ساعت‌های خورشیدی جهان از مدل‌های سیکو و سیتیزن تشکیل شده است که این به دلیل سابقه و تلاش طولانی دو برند در تولید ساعت‌های خورشیدی است.

چرا باید ساعت سیکو را انتخاب کرد؟

اگر به موتورهای مکانیکی علاقه‌مندید، قطعا بهترین انتخاب پیش‌روی شما، ساعت‌های سیکو است. ولی باید بدانید که دقت موتورهای کوارتز از دقت موتورهای مکانیکی بیشتر است. بیشترین تمرکز سیکو (علی‌رغم تولید ساعت‌های اسپرت و ورزشی) طراحی ساعت‌های کلاسیک است.

سیتیزن

در آخر به شما توصیه می‌کنیم اگر به دنبال ساعت‌های پرزرق‌وبرق نیستید و تنها به دنبال یک ساعت کلاسیک، شیک و رسمی هستید، سیکو برندی است که حرف‌های زیادی برای گفتن به شما دارد.

چرا باید ساعت سیتیزن را انتخاب کنیم؟

بهره‌مندی از بهترین نمومه ساعت خورشیدی با موتور کوارتز و فناوری اکو-داریو تنها با ساعت‌های سیتیزن میسر است. قیمت مقرون‌به‌صرفه و ساعتی بسیار بادوام و باکیفیت از اصلی‌ترین ویژگی‌های ساعت‌های سیتیزن است. 

اگر ساعت‌های پرزرق‌وبرق با صفحه‌هایی پرجزئیات مطلوب شماست، ساعت سیتیزن همان دقیقا چیزی است که نیازتان را به بهترین شکل ممکن پاسخ می‌دهد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما