اینتل بنچمارک Xeon Sapphire Rapids در مقابل EPYC Genoa را منتشر کرد

اقتصاد ۱۰۰ - اینتل بنچمارک‌های به دست آمده در دنیای واقعی از پردازنده‌های مرکزی Sapphire Rapids Xeon در مقابل رقیب سرسخت خود یعنی AMD EPYC Genoa منتشر کرده است.

اینتل بنچمارک Xeon Sapphire Rapids در مقابل EPYC Genoa را منتشر کرد

به گزارش گروه دانش و فناوری، این معیارها درست یک روز قبل از رویداد بزرگ مرکز داده AMD که در آن این شرکت محصولات جدید خود را رونمایی می‌کند و در مورد برنامه‌های آینده صحبت کند، منتشر شده است. اینتل ضمن ارائه این معیارها، با قاطعیت ادعا کرده که می‌تواند با پردازنده‌های Xeon خود به راحتی رقیب 96 هسته‌ای خود را در زمینه‌های مختلف شکست بدهد.

اینتل در کنفرانس خبری خود از تراشه 32 هسته‌ای Sapphire Rapids Xeon در برابر تراشه 32 هسته‌ای AMD EPYC Genoa استفاده می‌کند تا عملکرد را در پلتفرم‌های سرور اصلی به نمایش بگذارد. همچنین این شرکت مقایسه عملکرد پردازنده مرکزی را بین تراشه پرچمدار Xeon Max با 56 هسته‌ خود در برابر تراشه‌های برتر 96 هسته‌ای AMD نشان می‌دهد. این بنچمارک‌ها اعداد و ارقام به دست آمده از «دنیای واقعی» هستند که برای مقایسه مورد استفاده قرار می‌گیرند و بر حجم کار اصلی محاسبات، HPC و هوش مصنوعی تمرکز دارند.

Xeon Sapphire Rapids مقابل EPYC Genoa

شاید مهم‌ترین بنچمارک در این روزها مربوط به عملکرد هوش مصنوعی باشد. اینتل از افزایش عملکرد 7.11 برابری در پردازنده Intel Xeon 8462Y (Sapphire Rapids) در مقابل AMD EPYC 9354 (Genoa) خبر می‌دهد. همه‌ی این بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که Intel Sapphire Rapids نه تنها در عملکرد کلی، بلکه در معیارهای عملکرد به ازای وات نیز از رقیب خود پیشتاز است. این حجم‌های کاری از فناوری AMX اینتل (دستورالعمل‌های پیشرفته ماتریکس) استفاده می‌کنند که در پردازنده‌های مرکزی Sapphire Rapids مشخص شده است که به وظایف خاص هوش مصنوعی مانند طبقه‌بندی، پردازش زبان طبیعی، توصیه‌کننده و تشخیص کمک می‌کند.

با حرکت به مجموعه گسترده‌تری از بارهای کاری از SPECint گرفته تا MySQL Casandra، MongoDB و همچنین شامل حجم‌های کاری که از موتورهای شتاب دهنده اینتل مانند Microsoft SQL، GROMACS، LAMMPS، NAMD، Monte Carlo و غیره استفاده می‌کنند، بازهم شاهد عملکردی تا 2.52 برابر بهبود یافته‌ هستیم. عملکرد کلی و بهبود عملکرد 2.51 برابری در هر وات در مقایسه با تراشه‌های نسل چهارم EPYC Genoa AMD به ضوح نمایان است. اما بیشترین افزایش عملکرد در معیارهای Storage و HPC خاص مشاهده می‌شود. بارهای کاری با هدف عمومی شاهد بهبود زیر 1 برابری (به طور متوسط) هستند در حالی که خدمات میکرو و داده 20 تا 30 درصد بهبود دارند که رقم قابل توجه‌ای است.

Xeon Sapphire Rapids مقابل EPYC Genoa

Xeon Sapphire Rapids مقابل EPYC Genoa

Xeon Sapphire Rapids مقابل EPYC Genoa

با جمع‌بندی هزینه‌های TCO، اینتل اعلام کرده که استفاده کردن از پردازنده‌های Xeon اینتل بر اساس خانواده Sapphire Rapids می‌تواند تا 8 درصد صرفه‌جویی در پایگاه داده (PostGreSQL)، 35 درصد صرفه‌جویی در پایگاه داده (Microsoft SQL 2022 + QAT Backup)، 38٪ صرفه جویی در HPC (BlackScholes) و 61 درصد صرفه جویی در هوش مصنوعی (DLRM) و تا 79 درصد صرفه جویی در زبان طبیعی هوش مصنوعی (BertLarge) به همراه داشته باشد.

در محاسبات اصلی، زمان سریع‌تر برای بینش و دسترسی به داده‌ها

متداول‌ترین راه‌حل‌های مستقر در بازار بر روی تعداد هسته‌های میان‌رده ارائه می‌شوند، بخشی که شامل عملکرد هر هسته، قدرت و توان عملیاتی شاخص‌های کلیدی عملکرد است. با دانستن این موضوع، اینتل یک Xeon نسل چهارم 32 هسته‌ای را با بهترین بخش اصلی 32 هسته‌ای مقایسه کرد.

معیارهای همه منظوره مانند جزئیات پردازنده مرکزی مهم هستند، اما کل داستان عملکرد را برای مشتریانی که نیازهای حجم کاری آنها همچنان در حال تکامل است، بیان نمی‌کند. واقعیت این است که در بارهای کاری که برای مشتریان بسیار مهم است، مانند پایگاه داده، شبکه و ذخیره سازی، Xeon به راحتی با ارائه عملکرد پردزانده مرکزی بیشتر، عملکرد بالاتر به ازای هر وات و هزینه کل مالکیت کمتر (TCO) رقبا را شکست می‌دهد. علاوه بر این، مشتریان مزایای پایداری مهمی را در قالب کاهش تعداد سرورها، مصرف برق ناوگان و انتشار CO2 مشاهده می‌کنند.

افزایش بهره‌وری هوش مصنوعی تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد و باعث رشد درآمد می‌شود

Xeon برای هوش مصنوعی طراحی شده است و سرمایه گذاری اینتل در نرم افزار، هوش مصنوعی را در تمام چارچوب‌ها، کتابخانه‌ها و انواع مدل‌های اصلی فعال و بهینه می‌کند. آزمایش‌های اینتل، رهبری مداوم پردازنده مرکزی خود را در بارهای کاری هوش مصنوعی با استفاده از فناوری پیشرفته شتاب سخت افزاری، Intel® Advanced Matrix Extensions (Intel® AMX) نشان می‌دهد.

هسته‌های بیشتر همیشه راه‌حلی برای دستیابی به عملکرد مطلوب نیستند. Intel® AMX به نسل چهارم Xeon اجازه می‌دهد تا با سرعتی باورنکردنی، فراتر از آنچه که تنها با شمارش هسته ممکن است، مقیاس شود. این موتور پیشرو هوش مصنوعی اینتل در هر هسته Xeon تعبیه شده است، چیزی که رقبا از آن برخوردار نیست و مشتریانش نمی‌‌توانند از آن بهره ببرند.

رهبری HPC عملکرد بهتر برای مدل‌سازی، پیش‌بینی و شبیه‌سازی پیش‌بینی ارائه می‌دهد

هنگام آزمایش بارهای کاری HPC خاص صنعت، اینتل از CPU 56 هسته‌ای Intel® Xeon® Max Series استفاده می‌کند.

یک پردازنده مجهز به Intel® AVX-512 در مقابل پیشنهاد 96 هسته‌ای رقبا. با ترکیب بهترین محاسبات با پهنای باند حافظه بالا و موتورهای HPC اینتل، پردازنده‌های Xeon Max مزیت عملکردی 40 درصدی را نسبت به رقبا در بسیاری از بارهای کاری HPC در دنیای واقعی، مانند مدل‌سازی سیستم‌های زمین، انرژی و ساخت، ایجاد می‌کنند.

اینتل همچنین پردازنده مرکزی پرچمدار Xeon Max 9480 خود را با حافظه داخلی HBM و حداکثر 56 هسته در مقابل سریعترین پردازنده AMD یعنی EPYC 9654 با 96 هسته قرار داده است. در این مقایسه از بارهای کاری خالص HPC استفاده شد و مقایسه ها نشان می‌دهد که تراشه Xeon Max می‌تواند عملکردی بیش از 2 برابر در مقابل تراشه Genoa داشته باشد.

Xeon Sapphire Rapids مقابل EPYC Genoa

قطعا این مقایسه جالبی است با توجه به اینکه اینتل تاکید می‌کند که حافظه اضافی روی پردازنده‌های Xeon Max می‌تواند برخی از متغیرهای عملکرد مرتبط با کمبود تعداد هسته را جبران کند، اما AMD از طرف دیگر اخیراً با تراشه‌های EPYC خود در بازار ظاهر شده است. مطمئناً فضای زیادی برای استخراج از این بخش‌های Zen 4 با تعداد هسته بالا باقی مانده است.

اما AMD پاسخ خود را به ادعای اینتل در مورد پردازنده مرکزی Xeon Max، فردا با تراشه‌های Genoa-X همراه با قطعات 128 هسته‌ای EPYC Bergamo ارائه می‌دهد. باید دید AMD می‌تواند پاسخ مناسبی به این ادعاهای اینتل بدهد یا خیر.

انتهای پیام

منبع : جی اس ام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت…

اخبار سلامت

سینما در سینما