شیطان دره یا جهنم دره دقیقا کجاست؟! / چرا باید به این شهر سفر کنیم ؟!

جهنم دره جایی بسیار سرسبز و زیبا در مشگین شهر است که دارای حواشی خاصی است.

شیطان دره یا جهنم دره دقیقا کجاست؟! / چرا باید به این شهر سفر کنیم ؟!

جهنم دره ، جایی زیبا و سرسبز در فاصله ۳۵ کیلومتری مشگین شهر ، توسط صخره‌های سنگی احاطه شده و رودخانه خیاوچایی با سرخوشی راه خود را از میان آن‌ها باز می‌کند و می‌گذرد. اینکه این زیبایی‌های وصف ناشدنی چه ارتباطی با نام جهنم دره یا شیطان دره دارد را باید از محلی‌ها بپرسید.

شیطان دره یا جهنم دره دقیقا کجاست؟

سال‌ها پیش، قوم عشایر شاهسون، این منطقه را برای ییلاق خود انتخاب کرده بودند. منتهی جهنم دره یا شیطان دره، سراشیبی‌های تند و مسیر صعب‌العبوری دارد که ممکن است هر لحظه زیر پایتان را خالی کند و شاید بخاطر همین سختی‌ها بوده که اسم اینجا از بهشت به جهنم تغییر کرده است.

جهنم دره

بنابراین برای دیدن زیبایی‌های اینجا باید نترس باشیدچون مسیر می‌تواند برای افرادی که زیاد اهل طبیعت گردی نیستن سختی‌هایی داشته باشد.

اما واقعا جهنم دره یا همان جهنم دره سی که محلی‌ها می‌گویند کجاست؟ این دره که شاهسون‌ها برای رفتن به ییلاق‌های دیگری چون آیقار، تندیرلی و هازامیغ از آن عبور می‌کنند، در دامنه‌های شمالی کوه سبلان و در شمال غربی ایران قرار دارد.

برای رفتن به این دره باید به روستای موئیل برسید و بعد از آن، بخشی از راه را پیاده بروید.

چرا باید به جهنم دره آذربایجان غربی برویم ؟

جهنم دره سی در زبان محلی یعنی دره ای که جهنمی است و آذری زبان‌ها، آن را خیلی غلیظ تلفظ می‌کنند. بیایید خوشبین باشیم و این تلفظ غلیظ را به پای زیبایی‌های پررنگ این دره بگذاریم. اما چرا باید بگوییم که می‌خواهیم به جهنم دره برویم ؟

چشمه آب گرم

قدرت شفابخش چشمه‌های آب گرم هزاران سال است که زبانزد عام و خاص است و به طور گسترده در اروپا و ژاپن به عنوان گزینه‌های درمانی طبیعی برای بیماری‌های رایج مختلف پذیرفته شده است.

جهنم دره

دانشمندان زیادی از سراسر جهان در حال مطالعه بر روی بالنولوژی یا “درمان بیماری با چشمه های آب گرم” هستند. در واقع آب موجود در چشمه‌های آب گرم، حاوی انواع مواد معدنی مختلف از جمله بی کربنات کلسیم و سدیم بوده و زمانی که ما در یک چشمه آب گرم هستیم، بدن ما این مواد معدنی را جذب می کند و در نتیجه باعث افزایش گردش خون و جریان کلی اکسیژن می شود.

تجربه یک روز در چشمه‌های آب گرم طبیعی ( بخاطر آتشفشان نیمه‌فعال سبلان) در اطراف جهنم دره که از دل صخره‌های کوه سبلان به بیرون می تراوند؛ می تواند حال شما را عوض کند.

به هوای رودخانه!

در مقدمه گفتیم که رودخانه خیاوچایی از میان این دره می گذرد و در زمستان تصاویر تماشایی از قندیل‌های یخی باقی می ماند. بنابراین اگر در بهار و تابستان به جهنم دره سفر کنید؛ پیاده روی و صخره نوردی جذابی را  می توانید داشته باشید و اگر در پاییز و زمستان بیایید عکس‌های زیبایی را از قندیل ها ثبت خواهید کرد. یادتان باشد که عکس های بسیار زیبایی را نیز می توانید از گل‌های قرمز آنجا که به خشخاش معروف است را بگیرید.

بهترین زمان سفر به جهنم دره، بعد از اردیبهشت تا شهریور ماه است. البته اگر دلتان هوای مه‌آلود می خواهد، فروردین تا اواسط اردیبهشت، جای شما در این دره خالی است.

آبشار گورگور

برای بسیاری از ما که شاید آبشار را از نزدیک ندیده باشیم، جالب خواهد بود که بدانیم بوی آبشار بسیار با طراوت و جذاب است درست مثل باران!

جهنم دره

در واقع ریزش آبشار نیز شبیه باران تازه است. در جهنم دره، می توانید به سراغ آبشار گورگور بروید و در کنار اکسیر زندگی، نفسی تازه کنید. همچنین اگر تعریف ماهی قزل آلا خال قرمز را شنیده باشید؛ باید بگوییم که در حوضچه پایین این آبشار، صید این ماهی های خوشمزه آسان خواهد بود!

روستای موئیل

روستای موئیل یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر در استان اردبیل است.  موئل در لغت به معنای خداوند گله و رمه است و برای یک جای زیبا و ییلاقی مثل این روستا، کلمه بسیار مناسبی است.

زیبایی این روستا بخاطر پارادوکسی است که میان چشمه‌های آب گرم و البته خنکی هوایش است. اینجا بخاطر اینکه در ارتفاع حدود ۲۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، جزء سردترین روستاهای کشور محسوب می‌شود.

بنابراین زمانی که به جهنم دره که در قسمت شمال شرقی روستا قرار دارد، می آیید می توانید به  آب گرم قینرجه که به گرم ترین آب گرم جهان هم معروف است، سر بزنید. روستای موئیل  همچون ماسوله در شمال کشور، پلکانی بوده و این سبک معماری زیبایی روستا را دوچندان کرده است.

اگر به اینجا سر زدید؛ کبابی شربتی از بهترین کبابی های روستا است که اگرچه مثل رستوران های لاکچری، مغازه شیک و بزرگی نیست اما کباب تازه و خوشمزه آن به همراه نان داغ محلی در روستا زبانزد است. همچنین یادتان نرود برای سوغاتی، عسل، پنیر و ماست محلی را بیاورید.

شیروان دره

شیروان دره، تندیسی که زاده هزاران سال درگیری عوامل زمین‌شناختی و طبیعی است. خاک‌های این دره، از جنس ماسه بوده و از این رو با سیلاب‌ها و باران‌های سالانه، شسته شده و تندیس های جذابی شکل گرفته اند. اگر به دنبال صخره‌نوردی، پیاده‌روی و البته عکاسی هستید؛  ماجراجویی را در میان این دره تاریخی از دست ندهید! حتما برایتان جالب است که در کنار رفتن به جهنم دره با آن همه راز و رمزش، با دره‌ای آشنا بشوید که کم از آن ندارد!

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما