نابسامانی در بازار خودرو / قیمت عجیب و غریب خودرو در مردادماه

اقتصاد 100- بازار خودرو در مرداد ماه امسال نزول یا صعود بزرگی را تجربه نکرد. قیمت خودرو‌ها عمدتاً افزایشی بودند، اما این افزایش قیمت آنقدر محسوس نبود. بعد از انتشار خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی انتظار می‌رفت بازار خودرو دستخوش تحول شود، اما به نظر می‌رسد بازار خودرو هنوز چندان واکنش درخوری به این خبر نداشته است. دلیل مهم آن ثبات نسبی قیمت دلار در پی این اخبار بوده است که موجب شده است تا بازار خودرو نیز عملاً ثبات نسبی داشته باشد. آنچه دولت وعده کرده بود کاهش قیمت خودرو به دلیل سیاست واردات خودروی خارجی بود که البته هنوز از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ این وعده تحقق نیافته است.

 نابسامانی در بازار خودرو / قیمت عجیب و غریب خودرو در مردادماه

قیمت انواع خودرو در در مرداد ۱۴۰۲

قیمت خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هشت میلیون تومان افزایش قیمت طی یک مرداد ماه به رقم ۴۸۵ میلیون تومان رسید. پراید ۱۱۱ از جمله خودرو‌هایی بود که ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت در مرداد ماه را تجربه کرد و قیمت آن به به ۳۲۰ میلیون تومان رسید. خودرو پراید ۱۳۱ نیز نیز به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان رسید که ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

قیمت خودروهای پژو و کوییک و تارا

افزایش در قیمت خودرو کوییک دنده‌ای s نیز در مرداد ماه امسال موجب شد تا قیمت این خودرو از ۳۳۶ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان برسد که نشان دهنده افزایش ۱۴ میلیون تومانی در نرخ این خودرو است.

پژو i۲۰۷ اتومات نیز از جمله خودرو‌هایی بود که در مرداد ماه افزایش قیمت نسبتاً بیشتری را تجربه کرد به نحویکه این خودرو با ۶۳ میلیون تومان افزایش نرخ به رقم ۷۳۵ میلیون تومان رسید.

تارا اتوماتیک نیز در مرداد ماه افزایش ۲۰ میلیون تومانی را تجربه کرد. این افزایش قیمت موجب شد قیمت این خودرو به عدد ۷۸۵ میلیون تومان برسد اما سمند سورن پلاس یکی از خودرو‌هایی بود که در مرداد ماه از قیمت ۵۶۰ میلیون تومان به ۵۷۰ میلیون تومان رسید که تنها ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

دنا اتوماتیک توربو پلاس نیز طی مرداد ماه ۲۰ میلیون تومان صعود قیمیت را تجربه کرد و به ۸۳۰ میلیون تومان در ۳۰ مرداد ماه رسید.

عوامل موثر بر قیمت خودرو در مرداد 

خودرو در این روز‌ها همچنان وضعیت تعلیق را طی می‌کند. خبر مهم بازار خودرو طی ماه‌های گذشته بحث واردات خودرو خارجی بوده است و همچنین مساله واردات خودرو کارکرده خارجی نیز مطرح شده است. با وجود اینکه قرار بوده است که خودرو‌های وارداتی خیلی زودتر از این‌ها به دست خریداران برسد، اما خودرو‌ها در گمرک معلق ماند و چند ماهی از وعده دولت درباره وادرات خودرو گذشت. دولت امیدوار بود واردات خودرو‌ها بتواند نرخ این کالا را کاهش دهد؛ اگرچه برخی کارشناسان اعتقاد داشتند سبه این علت که جمعیت کثیری از مردم اساسا قدرت خرید خودرو‌های خارجی وارداتی را ندارند، این مولفه چندان هم بر نرخ خودرو تاثیرگذار نخواهد بود. این بود که بحث واردات خودرو‌های کارکرده نیز به میان آمد.

مصوبه دولت برای بازار خودروهای ایرانی

به گفته مهدی ضیغمی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران واردات تاکنون نزدیک به ۵ هزار دستگاه خودرو وارد بنادر و گمرکات کشور شده است. این درحالی است که اقدامات برای واردات خودرو چند ماه است که انجام شده است. در راستای تحقق مفاد دستورالعملی که دولت صادر کرده است در ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ کلیات واردات خودرو در دولت به تصویب رسید.

با این مصوبه در واقع بعد از چهار سال ممنوعیت واردات خودرو برداشته شد. ممنوعیت واردات خودرو در دولت حسن روحانی اتفاق افتاده بود. در همان زمان اقدامات لازم برای ثبت نام شرکت‌هایی که شرایط واردات را داشتند، انجام شد. در نهایت زمانی برای ثبت نام مردم در نظر گرفته شد و از آن زمان ۶ ماه می‌گذرد.

 

دولت متعهد شده بود که طی سه ماه خودرو‌های وارداتی را از گمرک‌ها ترخیص کند. ضیقمی در آخرین مصاحبه‌ای که با رسانه‌ها داشته با بیان اینکه آمار دقیقی در حال حاضر از تعداد خودرو‌های ترخیص شده از گمرکات ندارد، افزود: «این خودرو‌های وارداتی در حال ترخیص از گمرکات کشور است، ضمن اینکه تعدادی از خودرو‌های چانگان وارداتی، آماده تحویل به مشتریان شده است.»

دستور دولت در بازار خودرو

البته دولت طی این مدت دستورهای دیگری نیز برای بهبود بازار نابه‌سامان خودرو در سال گذشته صادر کرده بود. مثلا از دستورات رئیس جمهور برای بهبود وضعیت تولید و عرضه خودرو تامین قطعات و ترخیص فوری خودرو‌های دپو شده در انبار‌های خودروسازان، افزایش ۵ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، توقف تولید برخی خودرو‌های قدیمی و آغاز تولید چند خودروی جدید بود. دولت همچنین بر شفاف‌سازی فرآیند قرعه‌کشی خودرو تاکید کرد.

البته یکی از عواملی که شرایط بازار رقابتی خودرو را در ایران از بین برده است، قیمت‌گذاری دستوری است. «دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری» نیز که در بهمن ماه سال گذشته صادر شده است، همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری در حوزه خودرو تاکید دارد. اگرچه قیمت‌ها این روز‌ها به حدی رسیده که عملاً توان خرید از جمعیت بزرگی از متقاضیان گرفته شده است.

به گفته کارشناسان سیاست‌های خوردو در دو سال گذشته موجب شده است تا قیمت‌ها بین بین ۳۵ تا ۴۵ درصد کاهش داشته باشد، اما بخش مهمی از این سیاست‌ها هنوز عملی نشده است و آنچه در بازار خودرو شاهد بوده‌ایم عملاً واکنش به اخبار و ایجاد انتظارات کاهشی از سوی سیاتسگذار بوده است.

نرخ ارز یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر بازار خودرو بوده است. نرخ ارز که انتظار می‌رفت بعد از انتشار خبر مهم آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی کاهش یابد، کاهش چندانی را تجربه نکرد. پول‌های بلوکه شده ایران اخیراً به بانک‌های سوئیس انتقال یافته است و این امر طی مذاکره ایران با دولت آمریکا برای آزادسازی زندانیان دو تابعیتی صادر شده است.

همین خبر یکی از مهم‌ترین اخبار مرداد ماه بود که انتظار می‌رفت بازار خودرو را دستخوش تحول کند، اما عملاً این اتفاق نیفتاد و قیمت دلار با هزار تومان کاهش قیمت به کانال ۴۸ هزار تومانی وارد شد. این امر نشان می‌دهد که در ماه‌های آتی نمی‌توان چندان به کاهش قیمت قابل توجه در بازار خودرو دلخوش بود. تنها خبری که شاید بتواند اندکی بازار خودرو را تکان بدهد، ترخیص خودرو‌های وارداتی ست.​

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100: مدتی است موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش معاملات طلا چالش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال…

اخبار سلامت

سینما در سینما