اقتصاد جهانی چگونه به سمت دلارزدایی حرکت می‌کند؟

اقتصاد100- دلار آمریکا طی چندین دهه بر تجارت جهانی و جریان سرمایه تسلط داشته است. با این حال، همانطور که بروو وندیتی از Visual Capitalist می‌گوید، بسیاری از کشورها به دنبال جایگزین‌هایی برای دلار آمریکا هستند تا وابستگی خود را به ارز ایالات متحده کاهش دهند.

اقتصاد جهانی چگونه به سمت دلارزدایی حرکت می‌کند؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از اویل‌پرایس، ایالات متحده تقریبا یک شبه به قدرت مالی پیشرو پس از جنگ جهانی اول تبدیل شد. این کشور در سال 1917 وارد جنگ شد و بسیار قوی تر از همتایان اروپایی خود ظاهر شد.

در نتیجه، دلار شروع به گرفتن جایگاه پوند استرلینگ بریتانیا به عنوان ارز ذخیره بین‌المللی کرد و ایالات متحده نیز به دریافت کننده قابل توجهی از جریان طلای دوران جنگ تبدیل شد.

سپس در سال 1944، زمانی که 44 کشور توافقنامه برتون وودز را امضا کردند، دلار نقش بیشتری پیدا کرد و یک رژیم مبادله ارز بین‌المللی جمعی با دلار آمریکا ایجاد شد که به نوبه خود با قیمت طلا مرتبط بود.

در اواخر دهه 1960، رقابت صادرات اروپا و ژاپن با صادرات ایالات متحده تنگ‌تر شد. عرضه دلار زیادی در سرتاسر جهان وجود داشت که پشتیبانی از دلار با طلا را دشوار می کرد. رئیس‌جمهور نیکسون تبدیل‌پذیری مستقیم دلار آمریکا به طلا را در سال 1971 متوقف کرد. این امر هم به سیستم «استاندارد طلا» و هم به محدودیت مقدار پول قابل چاپ پایان داد.

اگرچه دلار به عنوان ارز ذخیره بین المللی باقی مانده است، اما از آن زمان به بعد دلار آمریکا به طور فزاینده ای قدرت خرید خود را از دست داده است.

گام های روسیه و چین به سمت دلارزدایی

کشورهای دیگر با نگرانی در مورد تسلط آمریکا بر سیستم مالی جهانی و توانایی این کشور برای تبدیل آن به یک سلاح اقتصادی، جایگزین‌هایی را برای کاهش تسلط دلار آزمایش می‌کنند.

از آنجایی که ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه وضع کردند، مسکو و پکن برای کاهش وابستگی به دلار و ایجاد همکاری بین سیستم‌های مالی خود با یکدیگر متحد شده‌اند.

از زمان تهاجم روسیه در سال 2022، تجارت روبل-یوآن هشتاد برابر شده است. به گزارش خبرگزاری روسی ودموستی، روسیه و ایران نیز در حال همکاری برای راه اندازی یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا هستند.

علاوه بر این، بانک‌های مرکزی (به‌ویژه روسیه و چین) طلا را با سریع‌ترین سرعت از سال 1967 خریداری کرده‌اند، زیرا کشورها به سمت تنوع بخشیدن به ذخایر خود از دلار حرکت می‌کنند.

چگونه کشورهای دیگر وابستگی به دلار را کاهش می دهند؟

دلارزدایی یک موضع مهم در سایر نقاط جهان است:

  • در ماه‌های اخیر، برزیل و آرژانتین درباره ایجاد یک واحد پولی مشترک برای دو اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی بحث کرده‌اند.
  • در کنفرانسی در سنگاپور در ژانویه، چندین مقام سابق آسیای جنوب شرقی در مورد تلاش‌های خود برای دلارزدایی بحث کردند.
  • به گزارش رویترز، امارات و هند در حال مذاکره برای استفاده از روپیه برای تجارت کالاهای غیرنفتی با اجتناب از دلار هستند.
  • برای اولین بار در 48 سال گذشته، کشور نفت‌خیز عربستان سعودی اعلام کرد که تجارت با ارزهای غیر از دلار آمریکا ممکن است.

با وجود این اقدامات، کمتر کسی انتظار دارد که به این زودی شاهد پایان وضعیت تسلط جهانی دلار باشیم. در حال حاضر، بانک های مرکزی هنوز حدود 60 درصد از ذخایر ارزی خود را به دلار نگهداری می کنند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: مدتی است موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش معاملات طلا چالش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال…

اخبار سلامت

سینما در سینما