10 کشور با بیشترین ذخایر نفت؛ میزان تولید هر یک چقدر است؟

اقتصاد100- همه ما می‌دانیم که بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام در جهان کدام هستند و می توانیم سه کشور اول را به راحتی لیست کنیم. اما نکته اینجاست که بزرگترین تولیدکنندگان لزوما کشورهایی نیستند که بیشترین ذخایر را دارند. دلایل مختلفی برای آن وجود دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

10 کشور با بیشترین ذخایر نفت؛ میزان تولید هر یک چقدر است؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از اویل‌پرایس، در حال حاضر باید بگوییم داشتن یک منبع طبیعی یک چیز و توسعه کامل آن چیز دیگری است. در اینجا 10 کشور با بیشترین ذخایر نفت خام به ترتیب صعودی آورده شده است.

شماره 10: لیبی

تخمین زده می شود که این کشور شمال آفریقا حدود 48.3 میلیارد ذخایر بشکه نفت خام دارد. با این حال، تولید آن نسبتا جزئی است و میانگین روزانه آن در حدود 1.2 میلیون بشکه است.

بی ثباتی سیاسی و جنگ قدرت در میان جناح های مختلف پس از جنگ داخلی، دلیل اصلی مشکل مداوم لیبی در استفاده حداکثری از منابع نفتی است. با این حال، به نظر می‌رسد که با نگاه اروپا به این کشور شمال آفریقا به عنوان منبع بزرگ‌تر نفت، اوضاع ممکن است شروع به تغییر کند.

شماره 9: ایالات متحده آمریکا

برآوردها در مورد ذخایر نفت خام آمریکا متفاوت است. برخی مانند اداره اطلاعات انرژی، این میزان را مقداری کمتر از 36 میلیارد بشکه می دانند و ذخایر میعانات گازی را جداگانه محاسبه می کنند.

سایرین، مانند World Population Review، نفت خام و میعانات گازی را با هم محاسبه می‌کنند. نفت خام و میعانات روی هم تا حدود 74 میلیارد بشکه می‌رسند. با این حال این کشور بزرگترین تولید کننده نفت خام در جهان است.

شماره 8: کویت

بر اساس گزارش اوپک، کویت حدود 101.5 میلیارد بشکه ذخایر نفت کشف شده دارد. این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس روزانه بین 2.4 تا 2.67 میلیون بشکه نفت تولید می کند و حدود 1.7 میلیون بشکه در روز صادر می کند.

این دولت برنامه های بزرگی برای ثروت های نفتی خود دارد و تا سال 2030، شرکت نفت کویت قصد دارد ظرفیت تولید کشور را به 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

شماره 7: امارات متحده عربی

سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، امارات متحده عربی، حدود 111 میلیارد بشکه نفت خام در اختیار دارد و به طور متوسط روزانه 2.7 میلیون بشکه از آن تولید می کند. بر اساس داده های اوپک، از این میزان، روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت صادر می شود. امارات متحده عربی به لطف ثروت نفتی خود به یک آهنربای گردشگری لوکس تبدیل شده است و امید زیادی دارد تا به عنوان یک مرکز فناوری پیشرفته تبدیل شود.

شماره 6: روسیه

بر اساس گزارش EIA، روسیه حدود 80 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام کشف شده دارد و تا این ماه، بدون احتساب میعانات گازی، روزانه حدود 9.4 میلیون بشکه نفت تولید می کند.

چند سال پیش، روسیه روزانه بیش از 11 میلیون بشکه نفت از جمله میعانات گازی تولید می کرد، اما حمله به اوکراین و تحریم های غرب پس از آن واکنشی را به دنبال داشت و یکی از اشکال آن کاهش تولید بود. با این حال، صادرات نفت خام و سوخت به سطح قبل از جنگ بازگشته است.

شماره 5: عراق

عراق، تولیدکننده شماره دو اوپک، دارای ذخایر کشف شده حدود 145 میلیارد بشکه با تولید حدود 4.5 میلیون بشکه در روز است. میانگین صادرات 3.4 میلیون بشکه در روز است، اما عراق نیز مانند کویت برنامه های بزرگی دارد.

جاه طلبی بغداد این است که با تولید همتای بزرگتر خود در اوپک یعنی عربستان سعودی برابری کند، اما به گفته تحلیلگران، با ظرفیت تولید 6.3 میلیون بشکه در روز در پنج سال آینده، قادر به انجام این کار نخواهد بود.

شماره 4: کانادا

کانادا دارای 171 میلیارد بشکه نفت خام است که بیشتر آن به شکل قیر در ماسه های نفتی وجود دارد: 166.3 میلیارد بشکه نفت خام متمرکز در آلبرتا است. این یک دهم کل ذخایر نفت جهان است.

این کشور با میانگین روزانه بیش از 5 میلیون بشکه نفت در سال گذشته، چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است که رکورد بالایی است. جالب اینجاست که علیرغم تلاش های دولت فدرال برای کوچک کردن صنعت به دلیل کربن‌زدایی، تولید در حال افزایش است. با این حال، تقاضای بالا برای نفت، تولیدکنندگان را وادار به فعالیت می‌کند. نظرسنجی اخیر Ipsos نشان داد که کانادا همچنین مطلوب ترین تامین کننده نفت در مقیاس جهانی است.

شماره 3: ایران

ذخایر نفت ایران 208.6 میلیارد بشکه است و روزانه 2.39 میلیون بشکه نفت تولید می کند. از این میزان، بر اساس داده های اوپک، تنها کمی بیش از 760 هزار بشکه در روز صادر می شود. دلیل شکاف قابل توجه بین ذخایر، تولید و صادرات، تحریم‌های ایالات متحده است که دولت سابق واشنگتن دوباره علیه ایران اعمال کرد.

علیرغم تحریم ها و مذاکرات شکست خورده برای حذف آنها، ایران نفت خام بیشتری صادر کرده است و در اواخر سال 2022 این رقم به بیش از 1.13 میلیون بشکه در روز رسید و امسال نیز با یک مسیر صعودی آغاز شد. برنامه هایی برای افزایش تولید نیز وجود دارد.

شماره 2: عربستان سعودی

دومین تولیدکننده بزرگ جهان و بزرگترین تولیدکننده اوپک، عربستان سعودی، دارای ذخایر کشف شده حدود 267 میلیارد بشکه است. تولید در سال 2021 کمی بیش از 9 میلیون بشکه در روز بود که در سال 2022 به 11.5 میلیون بشکه در روز رسید که اخیرا به عنوان بخشی از آخرین دور کاهش تولید در اوپک پلاس، نیم میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

این کشور قصد دارد ظرفیت تولید خود را از 12 میلیون بشکه در روز فعلی به 13 میلیون بشکه در روز در سال 2027 افزایش دهد. با این حال، برخی تحلیلگران هشدار داده اند که عربستان سعودی به اوج نفتی خود نزدیک شده است.

شماره 1: ونزوئلا

ونزوئلا که یکی از آشفته ترین کشورهای جهان است، همچنین کشوری است که بزرگترین ذخایر نفت جهان را با بیش از 300 میلیارد بشکه دارد. با این حال، تحریم‌های ایالات متحده، یک بحران اقتصادی مزمن و فساد، دست به دست هم داده‌اند تا این کشور را از استفاده حداکثری از ثروت‌های نفتی خود بازدارد.

پس از یک دوره شکوفایی در دهه 90 و اوایل دهه 2000، اولین افت قیمت نفت در هزاره جدید اقتصاد ونزوئلا را فلج کرد. قبل از اینکه ونزوئلا فرصتی برای بهبود پیدا کند، ایالات متحده آن را با تحریم هایی که تولید را کاهش داد مورد هدف قرار داد: در سال 2022، میانگین تولید 600 هزار تا 700 هزار بشکه در روز بود. میانگین صادرات کمی بیش از 600 هزار بشکه در روز بود.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما