آغاز تولید برق بزرگترین رآکتور هسته‌ای اروپا

اقتصاد100- اپراتور رآکتور هسته‌ای «الکیلوتو 3» (OL3) فنلاند روز شنبه اعلام کرد که بزرگترین راکتور اروپا، تولید منظم خود را از روز یکشنبه آغاز می‌کند و امنیت انرژی را در منطقه‌ای که روسیه تامین گاز و برق به آن را متوقف کرده است، تقویت خواهد کرد.

آغاز تولید برق بزرگترین رآکتور هسته‌ای اروپا

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، انرژی هسته‌ای در اروپا بحث برانگیز است (در درجه اول به دلیل نگرانی های ایمنی)، و اخبار راه اندازی OL3 در حالی منتشر می شود که آلمان در روز شنبه سه راکتور باقی مانده خود را خاموش می‌کند، در حالی که سوئد، فرانسه، بریتانیا و دیگران در حال برنامه ریزی برای برنامه‌های توسعه جدید هستند.

اپراتور OL3  که متعلق به شرکت برق فنلاندی Fortum و کنسرسیومی از شرکت های انرژی و صنعتی است، اعلام کرده است که انتظار می رود این واحد حدود 14 درصد از تقاضای برق فنلاند را تامین کند و نیاز به واردات از سوئد و نروژ را کاهش دهد.

ساخت این رآکتور 1.6 گیگاواتی، اولین نیروگاه هسته ای جدید فنلاند در بیش از چهار دهه و اولین نیروگاه هسته ای اروپا در 16 سال گذشته، در سال 2005 آغاز شد. این نیروگاه در ابتدا قرار بود چهار سال بعد افتتاح شود، اما با مشکلات فنی مواجه شد.

OL3 برای اولین بار در ماه مارس سال گذشته تولید آزمایشی را به شبکه برق ملی فنلاند آغاز کرد و در آن زمان انتظار می‌رفت که تولید عادی خود را چهار ماه بعد آغاز کند، اما در عوض دچار یک رشته خرابی و قطعی شد که رفع آن ماه‌ها طول کشید.

در نتیجه این آغاز فعالیت، تحلیلگران گفتند که فنلاند، تنها کشور شمال اروپا با کسری برق فراوان، می‌تواند انتظار هزینه‌های برق کمتری را داشته باشد.

صادرات برق روسیه به فنلاند زمانی پایان یافت که ماه مه گذشته شرکت روسی Inter RAO اعلام کرد که برای انرژی فروخته شده پولی دریافت نکرده است، که نتیجه شکاف بین مسکو و اروپا بر سر جنگ در اوکراین است. مدتی بعد شرکت گازپروم روسیه صادرات گاز طبیعی به این کشور منطقه اسکاندیناوی را متوقف کرد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما