مشارکت چین در بزرگترین پروژه گاز طبیعی مایع در قطر

اقتصاد100- شرکت دولتی «قطر انرژی» روز چهارشنبه اعلام کرد که 5 درصد از سهام ابرپروژه توسعه بخش شرقی میدان گنبد شمالی (بخشی از میدان پارس جنوبی منعلق به قطر) که بزرگترین پروژه در تاریخ صنعت گاز طبیعی مایع (LNG) است را به سینوپک چین واگذار خواهد کرد.

مشارکت چین در بزرگترین پروژه گاز طبیعی مایع در قطر

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از اویل‌پرایس، شرکت قطر انرژی یک قرارداد مشارکت قطعی با شرکت پتروشیمی چین (سینوپک) برای پروژه توسعه بخش شرقی میدان گنبد شمالی امضا کرده است. بر اساس مفاد این قرارداد، قطر انرژی 5 درصد سود با ظرفیت 8 میلیون تن در سال را به سینوپک واگذار خواهد کرد. قطر انرژی اعلام کرد: «این توافق بر منافع مشارکت هیچ یک از سهامداران دیگر تأثیری نخواهد گذاشت.»

این شرکت قطری سال گذشته توتال انرژی، شل و کنوکوفیلیپس را به عنوان شرکا برای داشتن سهام اقلیت در پروژه های توسعه میادین گازی انتخاب کرد.

سعد الکعبی، وزیر انرژی و رئیس و مدیرعامل قطر انرژی، در مورد توافق با سینوپک در روز چهارشنبه گفت: «رویداد امروز بر تعهد قطر انرژی به تعمیق روابط خود با مصرف‌کنندگان کلیدی گاز طبیعی مایع تاکید می‌کند، در حالی که شراکت های راهبردی بلندمدت و همسویی با شرکای کلاس جهانی که امروز در اینجا توسط سینوپک نمایندگی می شود را در اولویت قرار می دهیم.»

در پایان سال میلادی گذشته، قطر انرژی طولانی‌ترین توافق در تاریخ صنعت گاز طبیعی مایع را برای تامین آن به سینوپک به مدت 27 سال امضا کرد.

قطر در سال 2021 بزرگترین پروژه گاز طبیعی مایع جهان را معرفی کرد که قرار است ظرفیت تولید را از 77 میلیون تن در سال به 110 میلیون تن در سال افزایش دهد. این تولیدکننده گاز و نفت خلیج فارس همچنین در نظر دارد فاز دیگری در میدان گنبد شمالی، بزرگترین میدان گاز طبیعی جهان یا همان پارس جنوبی که با ایران مشترک است، را توسعه دهد. فاز دوم توسعه، پروژه بخش جنوبی میدان گنبد شمالی خواهد بود که قرار است ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع قطر را از 110 میلیون تن در سال به 126 میلیون تن در سال افزایش دهد و تاریخ شروع تولید آن در سال 2027 پیش‌بینی می‌شود.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما