هشدار IMF درباره تاثیر تنش‌ چین و آمریکا بر اقتصاد جهانی

اقتصاد100- صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود اعلام کرد که تنش‌های جهانی می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی را مختل کند و در نهایت منجر به از دست رفتن بلندمدت 2 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان شود.

هشدار IMF درباره تاثیر تنش‌ چین و آمریکا بر اقتصاد جهانی

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود هشدار داد، شرکت‌ها و سیاست‌گذاران در سراسر جهان در حال بررسی راه‌هایی برای تاب‌آوری بیشتر زنجیره‌های تامین خود با «انتقال تولید به داخل یا کشورهای مورد اعتماد» هستند و افزود که این امر منجر به پراکندگی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خواهد شد.

صندوق بین المللی پول به لوایح اخیری که در پس زمینه تنش های فزاینده بین ایالات متحده و چین تصویب شده است، مانند قانون «تراشه و علم» واشنگتن اشاره کرد. ژاپن نیز اخیرا محدودیت های خود را بر روی 23 نوع تجهیزات تولید نیمه هادی اعمال کرده و به تلاش های ایالات متحده برای محدود کردن توانایی چین در ساخت تراشه های پیشرفته ملحق شد.

یک نظرسنجی اخیر که توسط اتاق بازرگانی آمریکا در چین انجام شد به طور مشابه نشان داد که سرمایه گذاری مستقیم خارجی از چین دور شده است. کمتر از نیمی از پاسخ دهندگان آن، چین را برای اولین بار در 25 سال گذشته به عنوان سه اولویت اصلی سرمایه گذاری رتبه بندی کردند.

اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول می‌گویند که اکنون پول به سمت کشورهایی سرازیر می‌شود که «کشورهای نزدیک از لحاظ ژئوپلیتیک» تلقی می‌شوند. به گفته این سازمان، افزایش «حمایت از متحدان» می تواند به بازارهای کمتر توسعه یافته آسیب بیشتری برساند.

اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول از جمله جائه‌بن آن در این گزارش نوشتند: «بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه به‌ویژه تحت تاثیر کاهش دسترسی به سرمایه‌گذاری از سوی اقتصادهای پیشرفته هستند، به دلیل کاهش تشکیل سرمایه و بهره‌وری ناشی از انتقال فناوری‌ها و مهارت برتر.»

این در حالی است که تنش ها بین چین و ایالات متحده افزایش یافته است. پس از دیدار اخیر کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و تسای اینگ ون رئیس‌جمهور تایوان در کالیفرنیا، پکن به طور غیرمستقیم تهدید کرد و متعهد شد در پاسخ به این «تحریک»، «اقدامات قاطعانه‌ای» انجام دهد.

اقتصاددانان صندوق بین المللی پول اضافه کردند که اقتصادهای در حال توسعه در برابر این تغییر در سرمایه گذاری مستقیم خارجی آسیب پذیرتر هستند زیرا «آنها بیشتر بر جریان سرمایه کشورهای دورتر از نظر ژئوپلیتیکی متکی هستند.»

صندوق بین المللی پول هشدار می دهد که حتی اگر کشورهای قدرتمندتر از مزایایی که از طریق تشدید تنش ها به دنبال آن هستند بهره مند شوند، این دستاوردها می تواند تا حدی به دلیل تقاضای خارجی ضعیف تر معکوس شود.

اقتصاددانان صندوق بین المللی پول نوشتند: «یک جهان از هم گسسته احتمالا فقیرتر خواهد بود.»

صندوق بین‌المللی پول استدلال می‌کند که در حالی که پیکربندی مجدد زنجیره‌های تامین بر اساس اتحادهای ژئوپلیتیکی ممکن است به نفع منافع ملی یک کشور باشد و در مقابل رقبا دست بالا را تضمین کند، پیامدهایی نیز وجود دارد.

اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول نوشتند: «حمایت دوستانه با شرکای موجود اغلب تنوع را کاهش می‌دهد و کشورها را در برابر شوک‌های اقتصاد کلان آسیب‌پذیرتر می‌کند.» این سازمان یک سال پیش برای تنوع عرضه بیشتر در تجارت جهانی استدلال کرد و گفت که «زنجیره‌های ارزش جهانی متنوع‌تر می‌تواند به کاهش تأثیر شوک‌های آینده کمک کند.

این سازمان مجددا این استدلال را مورد بررسی قرار داد و افزود که حتی برای اقتصادهای توسعه یافته، شرکت‌های خارج از کشور که رقابت را افزایش می‌دهند «شرکت‌های داخلی را به تولید بیشتر تشویق می‌کنند.»

این سازمان هشدار داد که عدم قطعیت سیاست ها باید به حداقل برسد، زیرا «تلفات از هم گسستگی را تشدید می کند.»

صندوق بین‌المللی پول نوشت: «در جهانی از هم گسسته با تنش‌های ژئوپلیتیکی تشدید شده، سرمایه‌گذاران ممکن است نگران باشند که کشورهای غیرمتعهد مجبور به انتخاب یک بلوک یا بلوک دیگر در آینده شوند و چنین عدم اطمینانی می‌تواند زیان‌ها را تشدید کند.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما