تحریم‌های جدید آمریکا علیه تامین‌کنندگان برنامه پهبادی ایران

اقتصاد100- ایالات متحده روز پنجشنبه یک شبکه از شرکت‌های مستقر در چین را به اتهام ارسال قطعات هوافضا به یک شرکت ایرانی تولیدکننده پهپاد تحریم کرد.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه تامین‌کنندگان برنامه پهبادی ایران

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا پنج شرکت و یک شخص در این شبکه را به دلیل فروش و ارسال هزاران قطعه هوافضا به «شرکت صنایع هواپیماسازی ایران»، از جمله قطعاتی که برای ساخت پهپادها قابل استفاده است، هدف قرار داد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد شرکت صنایع هواپیماسازی ایران در تولید پهپاد شاهد-136 که ایران از آنها برای حمله به نفتکش ها استفاده کرده و آنها را به روسیه صادر کرده، مشارکت داشته است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل و سفارت چین در واشنگتن بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

برایان نلسون، مسئول بخش تروریسم و اطلاعات مالی در وزارت خزانه داری، در بیانیه ای گفت: «ایران مستقیما در تلفات غیرنظامیان اوکراینی که ناشی از استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین بوده، دخیل است.»

وی افزود: «ایالات متحده به هدف قرار دادن شبکه‌های جهانی لجستیک ایران که پهپادهای مرگبار روسیه را برای استفاده در جنگ غیرقانونی این کشور در اوکراین تامین می‌کنند، ادامه خواهد داد.»

ایران ارسال پهباد به روسیه را پذیرفته اما اعلام کرده است که این پهبادها پیش از حمله روسیه به اوکراین ارسال شده بودند. مسکو استفاده نیروهایش از پهپادهای ایرانی در اوکراین را تکذیب کرده است.

این اقدام کاخ سفید در روز پنجشنبه پس از آن صورت می گیرد که ایالات متحده به چین در مورد ارائه تسلیحات به روسیه هشدار داده بود. این در حالیست که قدرت های غربی میلیاردها دلار تسلیحات برای دفاع در برابر روسیه در اختیار اوکراین قرار داده‌اند.

چین به شدت ادعاهای ایالات متحده را رد نموده و اعلام کرده است که «ارسال سلاح باعث صلح در اوکراین نمی شود.»

اقدام ایالات متحده در روز پنجشنبه دارایی های نهادها و افراد تحت تحریم در این کشور را مسدود و عموما آمریکایی ها را از معامله با آنها منع می کند. افرادی که با آنها معاملات خاصی انجام می دهند نیز در معرض تحریم قرار می گیرند.

کاخ سفید ادعا کرد که ایران احتمالا با ارائه پهپاد به روسیه که برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در جنایات جنگی در اوکراین مشارکت داشته است.

مسکو و تهران پس از حمله روسیه به اوکراین در یک سال پیش که موجب اعمال تحریم‌های گسترده غرب شد، به ایجاد روابط نزدیک‌تر روی آورده‌اند. روسیه و ایران که هر دو تحت تحریم های غرب قرار دارند، از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان هستند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما