رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در آبهای دریای عمان

اقتصاد100- وزارت دفاع چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای دریایی چین، ایران و روسیه در حال برگزاری رزمایش مشترک در دریای عمان هستند.

رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در آبهای دریای عمان

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از آسوشییتد پرس، این وزارتخانه بدون اشاره به جزئیات گفت که سایر کشورها نیز در مانورهای موسوم به «پیوند امنیتی 2023» شرکت خواهند کرد. ایران، پاکستان، عمان و امارات متحده عربی همگی دارای خط ساحلی در امتداد منطقه استراتژیک دریای عمان هستند.

در بیانیه وزارت دفاع چین آمده است: «این رزمایش به تعمیق همکاری عملی بین نیروی دریایی کشورهای شرکت کننده کمک می کند و انرژی مثبت را به صلح و ثبات منطقه تزریق خواهد کرد.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه گفت که کاخ سفید نگران این مانور مشترک نیست. کربی افزود که ایالات متحده و سایر کشورها همواره مانورهای نظامی انجام می دهند و این اولین باری نخواهد بود که روس‌ها و چینی‌ها با یکدیگر مانور برگزار می‌کنند.

کربی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: «بدیهی است که نظارت می‌کنیم تا مطمئن شویم که هیچ تهدیدی ناشی از این مانور برای منافع امنیت ملی ما یا متحدان و شرکای ما در منطقه وجود ندارد. کشورها مانور برگزار می‌کنند و ما نیز این کار را همیشه انجام می دهیم. ما آن را به بهترین شکل ممکن نظاره خواهیم کرد.»

این مانورهای برنامه ریزی شده برای چهارشنبه تا یکشنبه در بحبوحه تشدید تنش ها بین ایالات متحده و چین بر سر موضوعات مختلف از جمله امتناع چین از انتقاد از مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین و ادامه حمایت از اقتصاد روسیه برگزار می شود. ایالات متحده و متحدانش این تهاجم را محکوم کرده اند، تحریم های اقتصادی تنبیهی را علیه روسیه وضع کرده اند و تسلیحات دفاعی اوکراین را تامین کرده اند. ایران و آمریکا نیز از انقلاب اسلامی 57 تا کنون با یکدیگر دشمن بوده‌اند.

چین ناوشکن موشک هدایت شونده نانینگ را برای شرکت در این مانور، متمرکز بر جستجو و نجات در دریا و سایر ماموریت های غیر جنگی اعزام کرده است. چین از تنها پایگاه نظامی خارجی خود با یک اسکله نیروی دریایی در کشور جیبوتی، درست در آن سوی خلیج عمان، محافظت می‌کند.

این سه کشور مانورهای مشابهی را در سال گذشته و در سال 2019 برگزار کرده بودند و بر پیوندهای نظامی و سیاسی رو به رشد چین با کشورهایی تاکید کردند که عمدتا توسط ایالات متحده و شرکا منزوی می‌شوند.

هفته گذشته، چین میزبان مذاکراتی بین ایران و رقیب اصلی خود در خاورمیانه‌ عربستان سعودی بود که منجر به توافق روز جمعه بین آنها برای بازگرداندن کامل روابط دیپلماتیک پس از هفت سال تنش شد.

در حالی که ایالات متحده و عربستان سعودی روابط نظامی و سیاسی طولانی مدتی دارند، این روابط به دلیل قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار آمریکایی در سال 2018، و کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس رو به زوال رفته است.

میزبانی چین از مذاکرات ایران و عربستان، این کشور را در نقش غیرمعمول میانجی در مناقشات منطقه ای قرار داد، نقشی که به نظر می رسد پکن مایل است تحت عنوان «ابتکار امنیت جهانی» رئیس جمهور شی جین پینگ از آن بهره‌برداری کند.

ژو بینگ، فرستاده ویژه این کشور در امور شاخ آفریقا روز سه‌شنبه بر آمادگی چین برای همکاری با کشورهای منطقه برای کمک به توسعه صلح‌آمیز منطقه‌ای و ایجاد جامعه نزدیک‌تر چین و آفریقا با آینده‌ای مشترک با اجرای این چشم‌انداز تاکید کرد.

ژو افزود: «چین با رقابت ژئوپلیتیکی توسط نیروهای خارجی مخالف است و هیچ قصدی برای پر کردن خلا یا ایجاد بلوک های انحصاری ندارد و نخواهد داشت.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا کسی پرسپولیس و استقلال را نمی‌خرد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما