اقتصاددان برجسته به بلومبرگ گفت:

آغاز دوران جنگ سرد جدید/ پیروز نهایی کدام کشورها هستند؟

اقتصاد100- یک محقق برجسته اقتصادی ادعا می کند که سی سال پس از پایان جنگ سرد، نوع جدیدی از آن بین چین و غرب در حال ظهور است. از آنجایی که چین قدرتمند به دنبال بازسازی سازمان‌های تجاری و ژئوپلیتیکی به نفع خود است، ایالات متحده و بسیاری از متحدانش با یک چالش کلیدی روبرو هستند: حفظ پکن در پیمان‌های تجاری و تلاش برای کند کردن گرمایش جهانی بدون ضربه زدن به آزادی‌های دموکراتیک.

آغاز دوران جنگ سرد جدید/ پیروز نهایی کدام کشورها هستند؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از بلومبرگ، مجری بلومبرگ استفانی فلندرز درباره اقتصاد و ژئوپلیتیک با پل تاکر، معاون سابق بانک مرکزی انگلستان و نویسنده کتاب جدید «نزاع جهانی: ارزش‌ها و قدرت در یک نظم جهانی از هم گسسته» گفتگو کرد. سال‌ها پیش، رهبران جهان می‌توانستند سیاست‌های پولی، امنیت ملی و حقوق بشر خود را به طور مستقل تنظیم کنند، اما امروزه همه این موارد به هم مرتبط هستند و همه چیز پیچیده‌تر شده است. تاکر می گوید، این واقعیت جدید زمانی آشکار شد که گروه 7 در واکنش به جنگ روسیه علیه اوکراین، ذخایر ارزی روسیه را که در بانک های غربی نگهداری می شد، مسدود کرد.

تاکر پیش‌بینی می‌کند که کشورهای در حال توسعه در نهایت نظم جهانی موجود را سرنگون خواهند کرد و نظمی را شکل می‌دهند که ایالات متحده، اروپا و ژاپن دیگر همه چیز را تعیین نخواهند کرد. در این جهان جدید، تجارت بین‌المللی و نهادهای دیپلماتیک باید کاملا بازسازی شوند. اما تاکر می‌گوید که هنوز چند دهه با این نظم جدید فاصله داریم، زیرا در حالی که چین یک قدرت جهانی است، هند و چند کشور در حال توسعه دیگر راه درازی در پیش دارند. در حال حاضر، ایالات متحده از «وضعیت برتر موجود» در امور مالی جهانی به عنوان عرضه‌کننده ارز ذخیره برتر جهان برخوردار خواهد بود، اما تجارت جهانی، سرمایه گذاری فرامرزی و هر چیز دیگری شاهد تکاپوی بیشتری برای قدرت خواهد بود، چیزی بین «مبارزه ابرقدرت ها» و یک «جنگ سرد جدید».

تاکر معتقد است که چین تلاش می کند تا در سال های آینده بر تجارت و سیاست جهانی بسیار بیشتر تاثیر بگذارد، که نگرانی واقعی غرب است زیرا پکن تمایل دارد کنترل حزب کمونیست بر آزادی های مدنی را در اولویت قرار دهد. او می‌گوید که رهبران جهان در برخورد با پکن باید رویه مناسبی را طی کنند و با چین بر روی مسائل مهم جهانی کار کنند و در عین حال از دیگران فاصله بگیرند. تاکر به فلندرز می‌گوید: «من فکر می‌کنم مهم‌ترین چیز قدرتمند بودن چین است»، و این که ایالات متحده و متحدانش نمی‌توانند به این کشور بگویند چگونه جامعه‌اش را سازماندهی کند. با این حال، غرب باید «هدف مشترک» را در هر جایی که ممکن است پیدا کند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما