افزایش هولناک قیمت مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران/ منطقه یک چقدر گران شد؟

در حالی که دولت رییسی با شعار حمایت از محرومان روی کار آمده است، اما بررسی آمارها در حوزه مسکن نشان می‌دهد میزان افزایش قیمت در ارزان‌ترین منطق تهران از گران‌ترین نقطه تهران بسیار بیشتر بوده است.

افزایش هولناک قیمت مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران/ منطقه یک چقدر گران شد؟

به گزارش اقتصاد 100، ارزان‌ترین منطقه تهران، منطقه هجده محسوب می‌شود. سابقه سکونت شهری و در شمار بافت شهری قرار گرفتن منطقه هیجده به سال ۱۳۵۹ بازمی‌گردد. مناطق مسکونی واقع در منطقه ۱۸ به‌طورعمده مورد استفاده و سکونت اقشار کم درآمد و شاغلین کارگاه‌های تولیدی و صنایع است. در تهران قدیم کانون سکونتگاهی این محدوده روستای یافت‌آباد بود و هم‌اکنون هم نام محله‌ای در این منطقه است.

این منطقه از محله‌های 17 شهریور، بهداشت، تولید دارو، فردوس، خلیج فارس شمالی و جنوبی، شادآباد، شمس آباد، شهرک امام خمینی، شهید رجایی، صاحب الزمان، شادآباد، صادقیه، ولیعصر شمالی و جنوبی، یافت آباد شمالی و جنوبی تشکیل شده است.

در این منطقه همچنان کارگاه‌های تولیدی فراوانی وجود دارد و ساکنان آن را افراد کم درآمد و شاغلین کارگاه‌ها تشکیل می‌دهند.

 بررسی گزارش‌ها نشان می‌دهد که در شهریور سال 1400، در اولین ماه استقرار دولت رییسی متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه در حدود پانزده میلیون تومان بوده است. این در حالی است که آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در بهمن ماه سال 1402، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه به چیزی در حدود 45 ملیون تومان رسیده است.

این بدان معناست که در این مطنقه که بخشی از کم‌درآمدترین اقشار پایتخت را در خود جای داده است، طی این دوره زمانی متوسط قیمت مسکن بیش از دویست درصد افزایش یافته است.

 این قیاس وقتی بیشتر قابل درک است که وضعیت قیمتی گران‌ترین منطقه تهران نیز مورد رصد قرار گیرد.

 بر اساس این گزارش متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در شهریور ماه سال 1400، یعنی اولین ماه استقرار دولت سیزدهم حدود 68 میلیون و نهصد هزار تومان بوده است. این قیمت در بهمن ماه سال 1402 ، به گواه مرکز آمار ایران به 170 میلیون تومان رسیده است. میزان رشد قیمتی در این منطقه چیزی در حدود 147 درصد بوده است. به عبارت دیگر این قیاس گواه این مدعاست که سیاست‌های مسکنی دولت سیزدهم به فقیرتر شدن اقشار کم درآمد منجر شده است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما