مالکان خانه‌های خالی در روزنامه ها چه خواندند؟/ ذره‌بین دولت از این تاریخ روی شماست!

نگاهی به روزنامه‌های سال 1354 نشان می‌دهد دغدغه‌ها در خصوص وضعیت مسکن چهل و هشت سال قبل به شدت مشابه امروز بوده است.

مالکان خانه‌های خالی در روزنامه ها چه خواندند؟/ ذره‌بین دولت از این تاریخ روی شماست!

به گزارش اقتصاد 100، در دومین روز اسفندماه سال 1354 ، خبری در روزنامه اطلاعات منتشر شده است که نشان می‌دهد دولت وقت به دنبال یافتن راهی برای حل بحران مسکن بوده و از این رو خانه‌های خالی را زیر چتر نظارت خود قرار داده است .

 در سال‌های گذشته به دلیل تورم بالا و عقب ماندن عرضه از تقاضا مسکن به کالایی سرمایه‌ای بدل شده است و بسیاری برای حفظ قدرت خرید خود مسکن را به عنوان جایگاهی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند.

در دوم اسفند خبری در خصوص تصمیم دولت وقت در خصوص ساماندهی وضعی خانه‌های خالی منتشر شده است که در پی می‌آید: به دنبال اعلام اخذ سی درصد عوارض از مستغلات خالی امروز یک مقام مطلع در وزارت امور اقتصادی و دارایی توضیح داد حوزه‌های مالیاتی در تهران و شهرستان مکلفند که آمار و گزارش از وضع مستغلات تهیه و در اختیار ادارات امور اقتصادی و دارایی قرار دهند تا از صاحبان مستغلاتی که ملکشان شش ماه خالی باشد سی درصد اجاره عوارض صادر شود.

2 اسفند

عوارض واحدهای مسکونی خالی به ماخذ ارزش معاملاتی تعیین می گردد و به همین منظور با تغییر ارزش معاملاتی میزان عوارض این نوع مستعلات متغیر خواهد بود.

 این مقام مسئول افزود : برای تعیین مستغلات خالی مامورین مالیاتی به نقاط مختلف شهر اعزام می‌شوند و فهرستی از ساختمان‌ها و مستغلات تهیه خواهند کرد.

تهیه این فهرست هر ماه توسط مامورین مالیاتی تکرار می‌شود تا وضع اجاری این نوع ساختمان‌ها مشخص باشدو بر این اساس از هفته جاری حوزه‌های مالیاتی ادارات کل مالیات‌های مرکز ، غرب و شرق تهران بررسی و تهیه امار خانه‌های خالی را آغاز می‌کند.

 مامورین مالیاتی از ساختمان‌ها و مستغلات بازدید کرده و گزارشی از وضع اجاری انها تهیه خواهند کرد. این مقام یادآور شد رسیدگی به وصول عوارض خانه‌های خالی در مراجع مالیاتی صورت می‌گیرد و بر این اساس چنانچه صاحبان مستغلات تشخیص ماموران مالیاتی را قبول نداشته باشند دلایل آنان در مراجع مالیاتی بررسی می‌شود.

 این مقام اضافه کرد: عوارض سی درصد به عنوان مالیات خانه و آپارتمان‌های خالی طبق ارزش معاملات وصول می‌گردد و به همین جهت میزان اجاره پرداختی مستاجر به موجر ماخذ نخواهد بود.  

نکته اینجاست که در سال جاری نیز دولت برنامه دریافت مالیات از خانه‌های خالی را در دستور کار دارد. در حالی که بر اساس قانون، در سال جاری باید ۲‌ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از محل دریافت مالیات از مالکان خانه‌های خالی از سوی دولت وصول می‌شد اما در ۹ ماه اول امسال تنها سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معادل رقمی تقریبا نزدیک به یک پانصدم هدفگذاری صورت گرفته، از این محل درآمد مالیاتی حاصل شده است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: مدتی است موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش معاملات طلا چالش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال…

اخبار سلامت

سینما در سینما