10 سال پیش قیمت یک متر خانه در تهران چقدر بود؟

در حالی قیمت متوسط هر متر واحد مسکونی در تهران از 80 میلیون تومان فراتر رفته است که تنها 10 سال قبل متوسط قیمت مسکن در تهران طبق گزارش مرکز آمار ایران سه میلیون و هفتصد هزار تومان بود .

10 سال پیش قیمت یک متر خانه در تهران چقدر بود؟

 به گزارش اقتصاد 100، موج تورمی از راه رسیده از پس سال 1397، روند افزایش قیمت تمامی کالاها در ایران را سرعت بخشیده و مسکن نیز کالایی است که میزان تورم حاکم بر آن روند افزایشی شدیدی را شاهد است.

 در یک دوره 10 ساله ، طبق گزارش مرکز آمار قیمت متوسط یک متر واحد مسکونی در تهران از سه میلیون و هفتصد هزار تومان به 80 میلیون و 610 هزار تومان افزایش یافته است. به این ترتیب میزان افزایش قیمت مسکن در این دوره 2078 درصد برآورد می‌شود.

لازم به توضیح است که حداقل دستمزد در ایران در همین دوره زمانی 989 درصد افزایش را شاهد است و این به معنای فقیرتر شدن جامعه ایران و دور شذن خریداران بالقوه از هدف خرید مسکن است.

 حداقل دستمزد در ایران در سال 1392 487 هزار و 125 تومان بود که در سال 1402 به پنج میلیون و 308 هزار و 284 تومان افزایش یافته است.

 برخی برآوردها نشان می‌دهد دوره انتظار برای خرید مسکن برای خانه اولی‌ها در تهران حتی از شصت سال نیز عبور کرده است. فاصله عظیم قیمت ملزومات اولیه زندگی نظیر مسکن از درآمد، انگیزه‌ها برای کار را دستخوش کاهش می‌کند. این روند در طولانی مدت به فقیرتر شدن جامعه ایران و نابودی طبقه‌ی متوسط منجر خواهد شد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: مدتی است موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش معاملات طلا چالش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال…

اخبار سلامت

سینما در سینما