آمادگی فنلاند برای قطعی برق در اوج زمستان

اقتصاد 100-در اوج فصل زمستان، فنلاند می تواند مکانی وحشتناک باشد. دما اغلب به منفی 20 درجه سانتیگراد می رسد و در تاریک ترین ماه های سال، هلسینکی کمتر از شش ساعت در روز نور دارد. برای مبارزه با این سرما، فنلاند به بزرگترین اقتصاد مصرف کننده انرژی اتحادیه اروپا تبدیل شده است. اما با نزدیک شدن به فصل زمستان، این کشور آماده خاموشی های ناگهانی است که در پاسخ به کاهش واردات انرژی روسیه برنامه ریزی شده است.

آمادگی فنلاند برای قطعی برق در اوج زمستان

به گزارش  گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از بلومبرگ، اگرچه انرژی روسیه تنها بخش کوچکی از کل عرضه فنلاند را تشکیل می‌داد، از دست دادن آن می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد و فنلاندی‌ها مجبور به انتخاب بین گزینه‌های نامطلوب هستند.

آرتو پهکین، مدیر عملیات شبکه در Fingrid Oyj که بر شبکه برق کشور نظارت می‌کند، گفت اگر قطعی‌های برنامه‌ریزی‌شده رخ ندهد، یک اختلال در مقیاس بزرگ ملی رخ خواهد داد و مردم ممکن است بمیرند.»

فنلاند در لبه پرتگاه بحران انرژی اروپا قرار دارد. در ماه مه، روسیه فروش برق و گاز به این کشور را به عنوان تلافی آشکار به دلیل مخالفت خود با جنگ اوکراین و تصمیم برای پیوستن به ناتو متوقف کرد. در حالی که کشورهای سراسر منطقه خود را برای زمستان سخت آماده می کنند، فنلاند به ویژه در معرض خطر است زیرا از دست دادن انرژی می تواند ساکنان را در عرض چند ساعت در معرض شرایط تهدیدآمیز قرار دهد.

در عین حال، شاید هیچ کشوری بهتر از فنلاند آمادگی برای مقابله با عواقب آن در صورت قطع برق نداشته باشد.

سال‌هاست که وزارت دفاع کتابچه‌هایی درباره اقدامات لازم در صورت قطع برق منتشر کرده است که به مردم توصیه می‌کند رادیوهای باتری‌دار را همراه با غذا، آب و لوازم پزشکی کافی برای 72 ساعت ماندگاری در خانه داشته باشند. حتی قبل از جنگ در اوکراین، تخمین زده می شود که یک‌سوم از شهروندان فنلاند این تجهیزات را در اختیار داشتند.

مروی پیرتیکوسکی تاکالا، یک حسابدار که در منطقه کلانشهر هلسینکی زندگی می‌کند، گفت که در حال حاضر مصرف برق را با خاموش کردن تجهیزات گرمایش از کف خود در مواقعی که لازم نیست کاهش داده است.

این مرد 53 ساله با اشاره به اینکه سرما در مقایسه با آنچه اوکراینی ها از آن رنج می برند، «مشکل کوچکی» است، گفت: «ما فرش های اضافی روی کف ها اضافه و چراغ قوه خریداری کرده ایم.»

در حالی که فنلاند از سال 1974 خاموشی ناشی از خرابی شبکه ملی را تجربه نکرده است، در صورتی که واردات انرژی نتواند تضمین شود، این تهدید همچنان وجود دارد. برخلاف کشورهای همسایه سوئد و نروژ که از ذخایر فراوان انرژی آبی برخوردار هستند، فنلاند منابع انرژی داخلی کمی دارد، و تقریبا تمام انرژی فسیلی خود را خریداری می‌کند و برای جبران کمبودها به واردات متکی است. با این حال، زمانی که این کشور کوچک شمال اروپا بزرگ‌ترین رآکتور هسته‌ای اروپا را پس از تقریبا 14 سال تأخیر به استفاده منظم بریاند، می‌تواند در چند ماه آینده کمی تسکین پیدا کند.

تا آن زمان، فنلاندی‌ها هیزم، بخاری‌های گازی و ژنراتورهای دیزلی را جمع‌آوری می‌کنند و با کاهش مصرف برق، اوضاع را به دست خود می‌گیرند. دولت علاوه بر درخواست از مردم برای کاهش دمای داخل خانه، دوش گرفتن کوتاه‌تر و استفاده بیشتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی، ابتکارات خود را نیز در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی اتخاذ کرده است که شامل کاهش ساعات سونای داخلی پارلمان می‌شود.

نگرش ماریا لیهتی، یک حافظ صلح 52 ساله، ترکیبی از رضایت و تدبیر را به تصویر می کشد که مشخصه رویکرد فنلاند است. او غذا ذخیره کرده است و به جای ماکارونی و برنج، تورتیلا و تاکو را انتخاب می کند. او افزود: «من یک کیسه خواب دارم که می تواند من را تا دمای منفی 20 درجه سانتیگراد گرم نگه دارد. اگر لازم باشد از آن استفاده میکنم.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما