تاثیر بازگشایی بزرگ چین بر تورم جهانی چیست؟

اقتصاد100- پرجمعیت ترین کشور جهان پس از سه سال برای تجارت بازگشایی شد که منجر به افزایش تقاضا و همچنین نگرانی‌هایی مبنی بر فشار تورمی جهانی گردید اما اقتصاددانان می گویند که سرمایه‌گذاران نباید چندان نگران باشند.

تاثیر بازگشایی بزرگ چین بر تورم جهانی چیست؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، برچیدن سریع سیاست کووید صفر توسط چین در حالی رخ داد که بانک‌های مرکزی جهانی می‌گویند سریع‌ترین افزایش نرخ بهره در یک نسل اخیر باید بیشتر از این پیش برود تا افزایش قیمت‌ها مهار شود، و این نگرانی‌ها مبنی بر تقاضای سرکوب‌شده در سرزمین اصلی چین و موج دیگری از تورم را ایجاد می‌کند.

چی لو، استراتژیست ارشد بازار آسیا اقیانوسیه در BNP Paribas Asset Management، گفت: «فکر نمی‌کنم بهبود یا بازگشایی چین باعث تورم جهانی قابل توجهی شود.»

او افزود که بازگشایی احتمالا به درون متمرکز است و بعید است که ارزش یوآن را به طور قابل توجهی بالا ببرد و شانس افزایش قیمت‌های صادراتی یا افزایش قیمت را در مناطق دیگر کاهش می‌دهد.

لو افزود که نگرانی مبنی بر اینکه تقاضای چین می تواند فدرال رزرو آمریکا و سایر بانک های مرکزی را مجبور به افزایش بیشتر نرخ بهره کند، «بیش از حد» است. مدیران پورتفوی BNP برای تقویت توریسم منطقه‌ای، اما نه افزایش قیمت‌های صادرات کالاهای تولیدی، آماده می‌شوند.

در بازارهای کامودیتی، جایی که چین تعیین کننده قیمت سنگ آهن و دومین مصرف کننده بزرگ نفت خام است، افزایش شدید قیمت در نتیجه این بازگشایی بعید بنظر می‌رسد.

چین همچنین از واردات ارزان نفت روسیه سود برده است و با کاهش تقاضای نفت به عنوان یک منبع تورم، آن را ذخیره کرده است.

دفتر سرمایه‌گذاری ارشد APAC UBS تخمین می زند که تولید ناخالص داخلی چین در سال جاری به طور بالقوه می تواند حدود 5 درصد افزایش یابد، اما تورم تنها تا 3 درصد سرعت می گیرد و تحلیلگران جی پی مورگان فکر می کنند که حتی شروع به کاهش خواهد کرد.

بازار کار ضعیف همچنین تورم را در چین مهار خواهد کرد، که بر خلاف غرب، پرداخت‌های محرک مستقیم کرونایی را که منجر به افزایش استخدام و هزینه شد، انجام نداده است.

سیاست «شکوفایی همگانی» پکن حقوق و مزایای بانکداران را کاهش داده است، در حالی که بیکاری جوانان در سال گذشته به رکورد 20 درصد رسیده است.

می لینگ وی، مدیر پورتفوی در Janus Henderson Investors گفت: «در چین ظرفیت خالی زیادی وجود دارد اما به نظر نمی رسد که شما با کمبود نیروی کار روبرو شوید. چین مانند مناطق دیگر نیست.»

اما تحلیلگران هشدار دادند که اگر و زمانی که مصرف کنندگان 17.8 تریلیون یوان پس انداز خود را در سفر و خریدهای احتیاطی به کار ببرند، تورم ممکن است پدیدار شود.

ریکی تانگ، مدیر پورتفوی مشتریان در گروه ولیو پارتنرز، می‌گوید: «پس‌اندازهای کلان در چین قطعا می‌تواند از بهبود مصرف حمایت کند. سوال این است که چقدر مردم مایل به خرج کردن هستند.»

داده‌های ForwardKeys نشان می‌دهد که با وجود افزایش فوری سفر، میانگین قیمت‌های پرواز در ژانویه بیش از دو برابر در سال 2019 بوده است.»

اولیویه پونتی، معاون ForwardKeys گفت: «ماه‌های زیادی طول خواهد کشید تا جمعیت توریستی چینی به فرودگاه‌های غربی برسند، با توجه به محدودیت‌ها برای مسافران از سرزمین اصلی، ظرفیت پرواز محدود و کرایه‌های بالا.»

همچنین این احتمال وجود دارد که مشکلاتی در مورد ویزا و تاخیر در تمدید گذرنامه وجود داشته باشد.

سال‌های صرف شده برای منظم کردن زنجیره‌های تامین نیز به کاهش فشار قیمت‌ها کمک می‌کند. تولید گوشت یک نمونه از این موارد است. قیمت گوشت در سال 2022 به بالاترین حد خود در هشت سال گذشته رسید اما قیمت ها در ژانویه امسال 10.8 درصد کاهش یافت. قیمت‌های درب کارخانه‌ در حال کاهش هستند، که به گفته تحلیلگران، چشم‌انداز سناریوی رشد ثابت بدون صادرات تورم را افزایش می‌دهد.

الیوت کلارک، اقتصاددان ارشد Westpac گفت: «من کاملا بر این عقیده هستم که بازگشایی چین برای جهان مثبت خواهد بود، از این نظر که تورم‌زا نیست، و به طور گسترده‌تر منجر به کاهش تورم برای برخی اقلام اصلی و خدمات خواهد شد.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما