کدام کالای اساسی در اروپا بیش از همه گران شد و چرا؟

اقتصاد100- قیمت کلاهای اساسی در قاره سبز همچنان در حال افزایش است و در ماه های اخیر هیچ چیز در اروپا به اندازه شکر افزایش قیمت نداشته است.

کدام کالای اساسی در اروپا بیش از همه گران شد و چرا؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از اکونومیست، به نظر می رسد تورم در بیشتر کشورهای ثروتمند جهان به اوج خود رسیده است. اما برای برخی از کالاهای اساسی مانند شکر، آرد و کره، قیمت‌ها همچنان در حال افزایش به بالاترین حد خود هستند. در فرانسه نانوایان در اعتراض به افزایش هزینه پخت نان به خیابان‌ها آمده‌اند. صاحبان سوپرمارکت‌ها در بریتانیا، تولیدکنندگان مواد غذایی را به سودجویی از افزایش قیمت‌های لوازم اساسی گوناگون خانوار متهم می‌کنند.

 خریداران فرانسوی 23 درصد بیشتر از یک سال قبل برای شیرینی‌جات می پردازند. این رقم در ایتالیا و اسپانیا 51 درصد است و در آلمان 63 درصد افزایش یافته است. قنادی‌های اروپایی در حال بررسی کاهش تولید هستند. چرا شکر اینقدر گران است؟

برداشت ضعیف شکر در اروپا تا حدودی مقصر است. بر اساس اعلام سودزوکر، بزرگترین تولیدکننده شکر اروپا، مساحت زمین‌های اختصاص داده شده به کشت چغندر قند در سال جاری 4 درصد کاهش یافته است. تابستان گرم و بسیار خشک کمکی نکرده است. کمیسیون اروپا انتظار دارد تولید شکر اتحادیه اروپا در فصل 2022-23 به 15.5 میلیون تن کاهش یابد که 6.9 درصد کمتر از سال قبلتر است. واردات نیز کاهش می‌یابد. سال گذشته برزیل، بزرگترین صادرکننده شکر جهان، پیش‌بینی خود را برای محصول این فصل 16 درصد کاهش داد که دلیل آن نامساعد بودن آب و هوا اعلام شد. هند، دومین صادرکننده بزرگ، میزان صادرات شکر خود را تقریبا به نصف کاهش داده است.

اما مقصر اصلی افزایش قیمت گاز طبیعی است. تهیه شکر از چغندر قند بسیار انرژی‌بر است. بیشتر کارخانه های شکر اروپا با گاز طبیعی کار می‌کنند. اما پس از اینکه روسیه در تابستان عرضه گاز به اروپا را قطع کرد، بسیاری از تولیدکنندگان به سوخت های دیگر روی آوردند. تولیدکنندگان اروپا همچنین برای جلوگیری از کمبود انرژی، زودتر از حد معمول شروع به فرآوری محصولات کردند. اما اجتناب از هزینه های بیشتر انرژی به طور کلی غیرممکن بوده است.

به نظر می رسد قیمت بالای شکر در اروپا ماندگار شود. قیمت انرژی، اگرچه نسبت به اوج خود کاهش یافته است، اما همچنان بالاست. هزینه‌های تولید، مانند سوخت و کود، نیز بر اساس استانداردهای تاریخی بسیار زیاد است. در همین حال، تولیدکنندگان شرط می‌بندند که مصرف‌کنندگان اروپایی می‌توانند حتی صورت‌حساب‌های سوپرمارکتی بالاتر را تحمل کنند. در نوامبر، نیلز پورکسن، رئیس سودزوکر، به رویترز گفت که این شرکت انتظار دارد قیمت شکر را در سال جاری دوباره افزایش دهد. سال 2023 ممکن است سالی باشد که اروپایی‌ها به عادات غذایی سالم‌تر روی آورند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما