گرانی بنزین به تورم تولید در ایالات متحده دامن زد

اقتصاد100- «شاخص قیمت تولیدکننده» برای تقاضای نهایی در ایالات متحده در ژانویه 0.7 درصد افزایش یافت که بیش از انتظار تحلیلگران بود، به طوری که قیمت بالاتر بنزین تقریبا مسئول یک سوم افزایش این شاخص بود.

گرانی بنزین به تورم تولید در ایالات متحده دامن زد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از اویل‌پرایس، اداره آمار کار ایالات متحده روز پنجشنبه گزارش داد که شاخص قیمت تولیدکننده برای تقاضای نهایی در ژانویه 0.7 درصد افزایش یافته است که بیشتر از افزایش 0.4 درصدی مورد انتظار اقتصاددانان بود.

نزدیک به یک‌سوم افزایش این شاخص در ژانویه را می توان به قیمت بنزین ربط داد که 6.2 درصد افزایش یافت. شاخص های گاز طبیعی مسکونی، سوخت دیزل، سوخت جت، نوشیدنی غیرالکلی و وسایل نقلیه موتوری نیز افزایش یافت.

میانگین قیمت بنزین در ایالات متحده تا 16 فوریه به ازای هر گالن 3.422 دلار بود. این بالاتر از میانگین ملی 3.305 دلار در هر گالن یک ماه پیش است.

اداره آمار کار اعلام کرد که شاخص کالاهای تقاضای نهایی در ژانویه 1.2 درصد افزایش یافت که بزرگترین صعود از زمان افزایش 2.1 درصدی در ژوئن 2022 است. عمده افزایش ژانویه به جهش 5 درصدی قیمت ها برای تقاضای نهایی مربوط می شود. شاخص کالاهای تقاضای نهایی بدون احتساب غذا و انرژی 0.6 درصد افزایش یافت.

تحلیلگران می گویند آخرین گزارش برآورد تورم پس از گزارش اوایل این هفته که نشان داد تورم ایالات متحده کاهش یافته اما با سرعت پایین، نشان می دهد که فدرال رزرو هنوز برای کنترل تورم باید کار کند.

علاوه بر این، گزارش دیگری در روز چهارشنبه نشان داد که در ماه ژانویه خرده‌فروشی در ایالات متحده 3 درصد ماهانه و 6.4 درصد سالانه رشد کرده است که سریع‌ترین جهش در نزدیک به دو سال گذشته است.

کایلا برون، تحلیلگر اقتصادی در شرکت اطلاعات Morning Consult، گفت: «اگرچه تاب‌آوری هزینه‌های مصرف‌کننده نشانه مثبتی برای سلامت اقتصاد است، تقاضای مجدد برای اقلام با محدودیت عرضه می‌تواند بر فشارهای تورمی بیفزاید و به طور بالقوه باعث ایجاد اقدامات تهاجمی‌تر از سوی فدرال رزرو شود.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما