پیش‌بینی هولناک صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان/ سایه رکود بر سر کشورها

اقتصاد100- مدیر صندوق بین المللی پول (IMF) هشدار داده است که برای بیشتر اقتصاد جهانی، سال 2023 سال دشواری خواهد بود زیرا موتورهای اصلی اقتصاد جهانی شامل ایالات متحده، اروپا و چین، همگی فعالیت های ضعیفی را تجربه خواهند کرد.

پیش‌بینی هولناک صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان/ سایه رکود بر سر کشورها

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از گاردین، کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین‌المللی پول، در برنامه خبری صبح یکشنبه سی‌بی‌اس Face the Nation گفت: «سال جدید دشوارتر از سالی خواهد بود که پشت سر گذاشتیم. زیرا سه اقتصاد بزرگ، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین، همگی به طور همزمان در حال کاهش فعالیت اقتصادی هستند.»

او افزود: «ما انتظار داریم که یک‌سوم اقتصاد جهان در رکود باشد. حتی در کشورهایی که در رکود نیستند، این برای صدها میلیون نفر شبیه رکود خواهد بود.»

در ماه اکتبر، صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز خود را برای رشد اقتصاد جهانی در سال 2023 کاهش داد که منعکس‌کننده تداوم لطمه ناشی از جنگ اوکراین و همچنین فشارهای تورمی و نرخ‌های بهره بالای مهندسی‌شده توسط بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو آمریکا با هدف کاهش فشار قیمت‌ها بود.

جورجیوا گفت که رشد اقتصادی چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، احتمالا برای اولین بار در 40 سال گذشته به اندازه متوسط رشد جهانی یا کمتر از آن خواهد بود، زیرا موارد ابتلا به کووید19 به دنبال از بین بردن سیاست فوق العاده سختگیرانه آن در برابر کووید افزایش یافته است.

جورجیوا که اواخر ماه گذشته به چین سفر کرده بود، اضافه کرد: «علاوه بر این، افزایش شدید موارد مورد انتظار کووید در ماه‌های آینده احتمالا به اقتصاد این کشور ضربه خواهد زد و رشد منطقه‌ای و جهانی را به تعویق خواهد انداخت.»

او گفت: «چند ماه آینده برای چین دشوار خواهد بود، و تاثیر آن بر رشد چین منفی، تاثیر بر منطقه منفی و تاثیر بر رشد جهانی منفی خواهد بود.»

در همین حال جورجیوا گفت که اقتصاد ایالات متحده احتمالا متفاوت است و ممکن است از کاهش آشکاری که احتمالا یک‌سوم اقتصادهای جهان را تحت تاثیر قرار می دهد اجتناب کند.

او گفت: «ایالات متحده تاب‌آورترین اقتصاد است و ممکن است از رکود اجتناب کند. ما شاهد هستیم که بازار کار در آنجا بسیار قوی باقی مانده است.»

بازار کار ایالات متحده کانون توجه مقامات فدرال رزرو خواهد بود که مایلند تقاضا برای نیروی کار کاهش یابد تا به کاهش فشار قیمت‌ها منجر شود. هفته اول سال جدید مجموعه ای از داده های کلیدی را در زمینه اشتغال به ارمغان می آورد، از جمله گزارش ماهانه حقوق و دستمزد بخش غیرزراعی در روز جمعه، که انتظار می رود نشان دهد اقتصاد ایالات متحده 200 هزار شغل دیگر در دسامبر ایجاد کرده و نرخ بیکاری در 3.7 درصد باقی مانده که نزدیک به پایین‌ترین سطح از دهه 1960 است.

همچنین جورجیوا گفت که نیمی از اتحادیه اروپا در سال آینده دچار رکود خواهد شد و به تلاش اروپا برای مستقل شدن از انرژی روسیه، علیرغم اینکه مجبور به کنار آمدن با زمستان سخت با افزایش قیمت انرژی است، اشاره نمود.

او اظهار داشت: «تا کنون، غیر از موسسات مالی بین‌المللی، ما بیشترین میزان تامین مالی را برای اوکراین به میزان 2.7 میلیارد دلار (2.5 میلیارد یورو) برای تامین مالی اضطراری ارائه کرده‌ایم، و برای سال 2023 تلاش می‌کنیم تا بخش مهمی از حمایت از اوکراین باشیم.»

مدیر صندوق بین المللی پول همچنین گفت که نرخ بهره بالا و کاهش ارزش پول آنها در برابر دلار برای بسیاری از کشورها مانند چاد، اتیوپی، زامبیا، غنا، لبنان و سریلانکا ویرانگر خواهد بود. او خاطرنشان کرد که صندوق بین المللی پول باید مشکل بدهی این کشورها را حل کند.

جورجیوا اضافه کرد: «به همین دلیل است که در صندوق بین المللی پول، ما بسیار سخت کار می کنیم تا برای حل بدهی این کشورها فشار بیاوریم.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما