کاهش تاریخی ارزش مجموع صندوق‌های ثروت ملی در سال 2022

اقتصاد100- ریزش شدید بازارهای سهام و اوراق قرضه طی سال گذشته، ارزش مجموع دارایی‌های صندوق‌های ثروت ملی و صندوق‌های بازنشستگی عمومی جهان را برای اولین بار کاهش داده است. یک مطالعه سالانه در این بخش تخمین زده است که این کاهش 2.2 تریلیون دلار است.

کاهش تاریخی ارزش مجموع صندوق‌های ثروت ملی در سال 2022

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، گزارش مربوط به ابزارهای سرمایه گذاری دولتی توسط متخصص این صنعت Global SWF نشان می دهد که ارزش دارایی های مدیریت شده توسط صندوق های ثروت ملی از 11.5 تریلیون دلار به 10.6 تریلیون دلار کاهش یافته است، در حالی که دارایی های صندوق های بازنشستگی عمومی از 22.1 تریلیون دلار به 20.8 تریلیون دلار کاهش یافته است.

دیگو لوپز از SWF گفت که محرک اصلی این کاهش بیش از 10 درصدی «چندمجهولی و قابل توجه» بوده است که توسط بازارهای بزرگ اوراق قرضه و سهام شکل گرفته، ترکیبی که در 50 سال گذشته اتفاق نیفتاده است.

این در حالی رخ داد که تهاجم روسیه به اوکراین قیمت کامودیتی‌ها را افزایش داد و نرخ تورم فزاینده را به بالاترین حد در 40 سال اخیر رساند. در پاسخ، فدرال رزرو ایالات متحده و سایر بانک های مرکزی بزرگ، نرخ بهره خود را افزایش دادند و باعث فروش گسترده سهام در بازار جهانی شد.

لوپز گفت: «این‌ها ضررهایی بر روی کاغذ هستند و برخی از صندوق‌ها در نقش خود به‌عنوان سرمایه‌گذار بلندمدتبه آن توجه نمی‌کنند. اما این کاملا قصه دورانی است که ما در آن زندگی می کنیم.»

این گزارش که 455 سرمایه‌گذار دولتی را با مجموع 32 تریلیون دلار دارایی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، نشان داد که ATP دانمارک سخت‌ترین سال را با کاهش تخمینی 45 درصدی پشت سر گذاشته و 34 میلیارد دلار برای بازنشستگان دانمارکی از دست رفته است.

با وجود همه تلاطم‌ها، پولی که صندوق‌ها برای خرید شرکت‌ها، املاک یا زیرساخت‌ها صرف کردند، در مقایسه با سال 2021 همچنان 12 درصد افزایش یافت.

صندوق بزرگ 690 میلیارد دلاری GIC سنگاپور با صرف 39 میلیارد دلار در 72 معامله در صدر جدول قرار گرفت. بیش از نیمی از آن در املاک و مستغلات انباشته شد که تمایلی آشکار به سوی املاک لجستیک داشت.

در واقع، پنج مورد از 10 سرمایه‌گذاری بزرگی که تاکنون توسط سرمایه‌گذاران دولتی انجام شده است، در سال 2022 انجام شد، از ژانویه زمانی که ابزار سنگاپوری دیگری به نام Temasek به میزان 7 میلیارد دلار برای خرید شرکت Element Materials از صندوق خصوصی Bridgepoint هزینه کرد.

سپس در ماه مارس، BCI کانادا با Macquarie توافق کرد که 60 درصد از شبکه ملی انتقال گاز بریتانیا را خریداری کند. دو ماه بعد، صندوق ثروت CDP Equity ایتالیا 4.4 میلیارد دلار در Autostrade per l'Italia در کنار Blackstone و Macquarie هزینه کرد.

در این گزارش آمده است: «اگر بازارهای مالی در سال 2023 به ریزش ادامه دهند، احتمالا صندوق‌های ثروت ملی به تعقیب دارایی های بزرگ به‌عنوان روشی مؤثر برای برآوردن نیازهای تخصیص سرمایه‌شان ادامه خواهند داد.»

این گزارش به صندوق های ثروت ملی حاشیه خلیج فارس مانند ADIA، Mubadala، ADQ، PIF، QIA توصیه کرد تا در خرید شرکت‌های غربی بسیار فعال‌تر شوند، زیرا طی سال گذشته ثروت زیادی از درآمد نفتی کسب دریافت کرده‌اند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما