رئیس آرامکو: سیاست‌های مغرضانه دلیل اصلی بحران انرژی حاضر است

اقتصاد100- مدیرعامل بزرگترین شرکت نفتی جهان گفت که سرمایه‌گذاری‌های مربوط به سیاست‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG)، اگر علیه صنعت نفت و گاز مغرضانه باشد، تهدیدی برای مقرون‌به‌صرفه بودن و امنیت انرژی است.

رئیس آرامکو: سیاست‌های مغرضانه دلیل اصلی بحران انرژی حاضر است

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از اویل‌پرایس، امین ناصر، رئیس و مدیرعامل ابرشرکت نفتی عربستان سعودی «آرامکو»، روز یکشنبه در مجمع بازارهای سرمایه عربستان سعودی 2023 گفت تا آنجا که به آینده بازارهای سرمایه مربوط می شود، سیاست‌های زیست‌محیطی به وضوح یک روند رو به افزایش است. از نظر من، تاکید بیشتر بر این سیاست‌ها حرکتی در مسیر درست است.

وی افزود: «با این حال، اگر سیاست‌های مبتنی بر ESG با یک سوگیری در برابر هرگونه پروژه‌های انرژی متعارف اجرا شوند، سرمایه‌گذاری ناکافی ناشی از آن پیامدهای جدی برای اقتصاد جهانی، مقرون به صرفه بودن و امنیت انرژی خواهد داشت.»

ناصر گفت که هزینه سرمایه‌ای برای بخش نفت و گاز به دلیل خطرات درک‌شده افزایش یافته است که به نوبه خود ناشی از ESG است.

وی بار دیگر بر کاهش سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز در سال‌های اخیر تاکید کرد، با استناد به ارقام که نشان می‌دهند سرمایه‌گذاری بالادستی در سال گذشته حدود 400 میلیارد دلار بود که کمتر از نیمی از اوج سال 2014 است.

ناصر اضافه کرد: «دلیل اصلی: فشار از جهت های مختلف برای توقف همه سرمایه‌گذاری های جدید در نفت و گاز. فشار بر اساس آنچه من قویا معتقدم، فرضیات و استدلال‌های ناقصی هستند.»

ناصر از حامیان روایت گذار انرژی انتقاد کرد و گفت که آنها دیدگاه‌های غیرواقعی در مورد اینکه چگونه سیستم های انرژی جهانی را می توان به راحتی ارتقا داد و جایگزین نفت و گاز کرد ارائه می‌دهند.

او گفت: «طرفداران روایت محبوب گذار انرژی تصویری از یک آرمانشهر ترسیم می‌کنند که در آن آلترناتیوها تقریبا یک شبه آماده جایگزینی نفت و گاز هستند.»

ناصر افزود بحران انرژی در اروپا نشان داده است که عرضه انرژی جایگزین «آماده تحمل بار سنگین تقاضای جهانی نیست.»

این اولین بار نیست که مدیر ارشد آرامکو هشدار می‌دهد که سرمایه گذاری ناکافی در نفت و گاز دلیل اصلی بحران انرژی در سال گذشته بوده است.

به گفته مدیرعامل آرامکو، بحران انرژی، اگرچه با حمله روسیه به اوکراین تشدید شد، اما با جنگ آغاز نشد. ناصر در سپتامبر 2022 گفت: «سال‌ها سرمایه‌گذاری اندک، فقدان یک برنامه پشتیبان، و جایگزین‌هایی که برای جایگزینی انرژی متعارف آماده نیستند، دلایل واقعی این وضعیت ناامن انرژی امروز هستند.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما