افزایش 400 درصدی هزینه حمل سوخت پس از تحریم روسیه

اقتصاد100- هزینه حمل و نقل بنزین و سایر سوخت‌ها با نفت‌کش‌های اقیانوس‌پیما چند روز پس از تحریم‌هایی که فروش نفت روسیه را هدف قرار داد، در حال افزایش است.

افزایش 400 درصدی هزینه حمل سوخت پس از تحریم روسیه

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از بلومبرگ، بر اساس آخرین داده های «بالتیک اکسچنج» مستقر در لندن، درآمد روزانه نفتکش‌های نسبتا کوچکی که سوخت های پالایش شده را در اقیانوس اطلس تحویل می‌دهند، در این هفته بیش از 400 درصد افزایش یافته و به 55857 دلار رسیده است. قیمت‌ها تنها در روز پنجشنبه 58 درصد افزایش یافتند که بزرگترین افزایش یک‌روزه از اواخر سال 2021 است.

این افزایش تا حدی به دلیل دوشاخه شدن ناوگان است؛ به طوری که برخی از نفتکش‌ها در خدمت منافع مسکو و برخی دیگر متعلق به بازار بین‌المللی هستند.

لارس باستین اوسترنگ، تحلیلگر Arctic Securities می‌گوید: «حجم محصولات روسیه کمابیش با همان سرعت جریان دارد و کشتی های زیادی را اشغال می‌کند. در نهایت افزایش قیمت نشان می‌دهد که تقاضا بسیار خوب است و اصول فاندامنتال قوی هستند.»

حدود 600 کشتی به «ناوگان سایه» پیوسته‌اند که به روسیه کمک می‌کنند تا جریان نفت خود را حفظ کند. این به نوبه خود باعث می‌شود کشتی‌های کمتری در خدمت سایر صادرکنندگان نفت باقی بماند و هزینه حمل و نقل را افزایش دهد.

این افزایش صرفا مربوط به تغییر جریان نفتکش‌ها به سوی تجارت روسیه نیست.

اتحادیه اروپا واردات سوخت روسیه را از 5 فوریه ممنوع کرد. پیش از آن، این اتحادیه خرید محصولات پالایش‌شده خود را از مناطق دیگر افزایش داد تا از عرضه فراوان اطمینان حاصل کند، چیزی که باعث جابجایی برخی از کشتی‌ها در شرایطی شد که از پیش تنگنا وجود داشت.

اکنون با افزایش خرید در مناطق دیگر، نرخ‌ها افزایش یافته است.  با این حال، انتقال برخی نفتکش‌ها به سوی روسیه ممکن است در این امر موثر باشد.

ایریک هاوالدسن، تحلیلگر کشتیرانی در Pareto Securities AS در اسلو گفت: «آنچه می شنویم این است که بسیاری از کشتی ها به طور ناگهانی از لیست تناژ حذف شده و به سمت روسیه کشیده شده اند. بنابراین به طور ناگهانی عرضه کشتی تقریبا تمام شد.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما